وخیم‌ترین بحران هزینه زندگی در اروپا؛ سیاستمداران به دخالت در بازار متوسل شدند
31 اردیبهشت 1402 - 13:22
شناسه : 53350
1
افزایش هزینه مواد غذایی که به خشم و نارضایتی و وخامت بحران هزینه های زندگی در اروپا منجر شده است، سیاستمداران این قاره را مجبور کرده تا با دخالت در بازار، برای کاهش هزینه ها، سقف قیمتی برای محصولات تعیین کنند.
منبع : ایرنا
پ
پ

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: خرده فروشان و دولت های اروپایی درگیر شدیدترین جنجال بر سر هزینه های زندگی در ۵۰ سال گذشته هستند. این امر سیاستمداران این قاره را وادار کرده تا برای رسیدگی به وخیم ترین بحران زندگی در یک نسل گذشته، قیمت ها را کنترل کنند.

به نوشته فایننشال تایمز، هر چند کاهش قیمت انرژی فشار بر قیمت ها را برداشته است اما افزایش هزینه مواد غذایی همچنان ادامه دارد و سیاستمداران را وادار به دخالت در بازارها با هدف کاهش خشم عمومی کرده است.

بر اساس گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) قیمت مواد غذایی در این اتحادیه در سال منتهی به آوریل (فروردین) گذشته ۱۶.۶ درصد افزایش یافت که بسیار بیشتر از تورم ۸.۱ درصدی است. برخی از بزرگ‌ترین افزایش‌ها مربوط به قیمت اقلام اصلی غذایی بوده است، به طوری که قیمت تخم‌مرغ در این دوره ۲۲.۷ درصد، شیر ۲۵ درصد و شکر ۵۴.۹ درصد افزایش یافته است.

کشورهای اروپای مرکزی و شرقی همچون مجارستان و کرواسیکه بیشترین آسیب را از افزایش قیمت ها داشته اند به کنترل هزینه های کالاهای اساسی برای محافظت از آسیب پذیرترین اقشار جامعه متوسل شده اند؛ افرادی که مجبور هستند بیشتر درآمد خود را صرف خرید مواد غذایی کنند.

یونان، یک رویکرد جایگزین برای محدود کردن قیمت ها با محدود کردن حاشیه سود خرده فروشان برای مواد غذایی و سایر اقلام ضروری اتخاذ کرده است.

در اقتصادهایی ثروتمندتر مانند فرانسه، دولت با سوپرمارکت‌ها برای ارائه مجموعه‌ای از اقلام با کمترین قیمت ممکن مذاکره کرده است. اسپانیا یکی از چندین کشوری است که مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی را کاهش داده است. سایر کشورها مانند ایتالیا، تحت فشار هستند تا هزینه مواد غذایی محبوب مانند پاستا را محدود کنند.

فشار بر خرده فروشی ها برای افزایش قیمت ها به دلیل کاهش شدید قیمت تمام شده کالاهای کشاورزی در سال گذشته تشدید شده است. شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل در آوریل ۱۹.۷ درصد کمتر از ماه مشابه در سال گذشته بود.

بانک جهانی به تازگی در گزارشی از دولت‌های اروپایی خواست تا «مداخله‌های سیاستی هدفمند و شبکه‌های ایمنی اجتماعی» را برای حمایت از کسانی که از بحران هزینه زندگی رنج می‌برند، ارائه دهند.

گیورگی ماتولسی (György Matolcsy) رئیس بانک مرکزی مجارستان در جلسه استماع پارلمان در ماه دسامبر پا را از این فراتر گذاشت و گفت: «‌نمی توانید با ابزارهای قدیمی در این نبرد پیروز شوید. تعیین سقف قیمت‌ها و همه ایده‌های مشابه پیشتر در دوران سوسیالیسم بی‌اثر بوده اند.»

فایننشال تایمز در پایان آورده است: مشکلاتی که خریداران به دلیل افزایش هزینه‌های فروشگاه هفتگی‌شان با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند به این معناست که اقتصاددانان از این نگرانند که سیاستمداران به تعیین سقف قیمت متوسل شوند بدون این که به اثربخشی چنین سیاستی توجه داشته باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.