توافق آتش بس ۷ روزه در سودان
31 اردیبهشت 1402 - 18:38
شناسه : 53391
1
سانه‌ها به نقل از منابع خبری گزارش دادند که طرف‌های درگیر در سودان با وساطت آمریکا و عربستان سعودی بر سر آتش بس انسانی به مدت هفت روز با امکان تمدید مجدد به توافق رسیدند.
منبع : تسنیم
پ
پ

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی از توافق طرف‌های درگیر در سودان بر سر توافق آتش بس خبر دادند که قابل تمدید بوده و ۴۸ ساعت از اعلام آن، اجرا خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا و عربستان سعودی در این باره بیانیه‌ای مشترک صادر و اعلام کردند که نمایندگان ارتش سودان به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» (معروف به حمیدتی) این توافق آتش بس و هماهنگی‌های انسانی  را امضا کرده‌اند.

این آتش بس ۷ روزه خواهد بود و طرفین درگیر توافق کردند در صورت موافقت تمدید شود. آن‌ها همچنین بر تسهیل ارسال کمک‌های انسانی به نیازمندها و خارج کردن نیروهای نظامی از مرکز بهداشتی و بیمارستان‌ها به توافق رسیده‌اند.

کشور سودان , کشور آمریکا ,

دو طرف همچنین بر پایبندی خود به عدم تلاش برای دست یابی به برتری نظامی قبل از آغاز آتش بس تأکید کرده و بنا بر بیانیه مشترک سعودی و آمریکایی مکانیزم نظارت بر این آتش بس از سوی این دو کشور مورد حمایت خواهد بود.

آمریکا و عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شدند که در کنار مردم سودان ایستاده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند به آتش بس پایبند باشند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وی با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان درخصوص مذاکرات جاری برای رسیدن به توقف تأثیرگذار درگیری و آتش بس گفت وگو کرده بود.

از سوی دیکر « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از توافق طرف‌های درگیر در سودان برای توافق آتش بس ۷ روزه، از آنان قدردانی کرد.

بن فرحان در فیلمی که صفحه توئیتری وزارت امورخارجه عربستان از لحظه توافق طرف های درگیر منتشر کرد ، تاکید کرد: بر هیچ یک از شما پوشیده نیست که ثبات و امنیت سودان برای عربستان و رهبران آن از اهمیت زیادی برخودار است.

وی افزود که توافق آتش‌بس یک روزنه امیدی برای مردم سودان به ویژه مردم خارطوم  است تا بتوانند در این مدت به کارهای بشردوستانه خود برسند و گامی در مسیر درست است.

بن فرحان همچنین از مواضع و تلاش نمایندگان دو طرف درگیر در سودان که در جده حضور دارند، برای رسیدن به توافق آتش بس قدردانی و تشکر کرد.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد: مردم سودان منتظر این توافق آتش‌بس بودند و امیدوارم که پس از این توافق جز شاهد خیر و خوبی برای مردم سودان نباشیم.

درگیری‌ها در سودان بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع بر سر قدرت از ۲۶ فروردین آغاز شد و طی این مدت جنگ ژنرال‌ها منجر به کشته شدن بیش از ۷۰۰ نفر و زخمی شدن هزاارن نفر و آواره شدن چند برابر این رقم شده است و طی این مدت چند بار آتش بس شده است که طرفین بدان پایبند نبوده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.