رمزگشایی از افزایش مانور‌ دریایی آمریکا در تنگه هرمز
01 خرداد 1402 - 13:57
شناسه : 53462
3
ایالات متحده در ماه‌های اخیر یک زیردریایی مجهز به موشک کروز را در منطقه خلیج فارس مستقر کرد‌ و‌ استقرار یک ناوهواپیمابر در شرق مدیترانه را تمدید کرده است.
منبع : اقتصادنیوز به نقل از المانیتور
پ
پ

به دنبال توقیف نفتکش‌های ایالات متحده توسط ایران، گشت‌زنی‌های دریایی و هوایی آمریکا و متحدانش در داخل و اطراف تنگه‌هرمز افزایش‌ یافته است.

اقدامات احتیاطی آمریکا در تنگه هرمزر،

برد کوپر، دریابان و فرمانده ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده از طریق کنفرانس تلفنی از بحرین با نمایندگان صنعت کشتیرانی رایزنی داشت تا از افزایش تدابیر امنیتی اطمینان حاصل کند. به ادعای این وبگاه خبری این اقدامات احتیاطی در پاسخ به توقیف حداقل دو کشتی تجاری توسط ایران اجرایی می‌شود.

بر اساس ادعای رسانه‌ها، یکی از نفتکش‌ها در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی توسط تهران توقیف شده است. این کشتی حامل سوخت ایران به سوی چین بود که با حکم وزارت دادگستری ضبط شده است.

ائتلاف دریایی به رهبری اروپا در منطقه نقش رهبری را در نمایش قدرت متفقین ایفا می‌کند و مقام های دفاعی ایالات متحده گفته‌اند که هیچ نیروی جدید آمریکایی در منطقه برای گشت‌زنی افزایش نیافته و مستقر نشده است.

کاهش تجهیزات نظامی آمریکا در منطقه

ایالات متحده در قیاس با چند سال پیش تجهیزات نظامی کم‌تری در منطقه دارد.

سپتامبر گذشته، کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده گفته بود که این کشور فقط هواپیمایی موسوم پی-۸ پوسایدون را به نمایش گذاشته است.

یکی از مقام های نظامی ایالات متحده در این باره به المانیتور گفته که برای افزایش نیروها در این نقطه راهبردی و کلیدی، لازم نیست بخش عمده‌ای از دارایی‌های نظامی ایالات متحده ارسال شود. صرفا می توانید هر از گاهی از فرایند چرخشی پیروی کنید.

واشنگتن در سال‌های اخیر به متحدان اروپایی‌اش برای استقرار تجهیزات دریایی بزرگ در خاورمیانه تکیه کرده، چرا که پنتاگون بر‌ سیاست مبتنی بر بازدارندگی چین متمرکز شده است.

فرمانده نیروی دریایی فرانسه مستقر در هند روز سه شنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی با کوپر، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده با دریابان عبدالله بن خمیس الرئیس، فرمانده نیروهای مسلح عمان دیدار داشت. هفته گذشته، یک ناوشکن ایتالیایی به دنبال ناوچه فرانسوی وارد منطقه‌خلیج فارس شد.

فرانسه سال ۲۰۱۹ درقالب نیرویی موازی ماموریت‌های تحت رهبری ایالات متحده را اجرایی می‌کرد آن هم در میانه نگرانی‌های پایتخت‌های اروپایی در باب سیاست‌های تند دونالد ترامپ در ارتباط با ایران و سیاست بازدارندگی اش در ارتباط با تهران.

ترامپ موفق تر بود یا بایدن؟

ناظران مدعی‌اند که برخلاف دوران ریاست دونالد ترامپ، دولت بایدن  توانسته در این مسیر موفقیت‌های قابل توجهی را از آن خود کند. به ادعای آن‌ها واشنگتن ساختار امنیت دریایی بین المللی تحکیم کرده است.

ایالات متحده همچنین در ماه‌های اخیر یک زیردریایی مجهز به موشک کروز را در منطقه خلیج فارس مستقر کرد‌ و‌ استقرار یک ناوهواپیمابر در شرق مدیترانه را تمدید کرده است. گروهی از تحلیل‌گران مدعی‌اند که رویکرد منعطف واشنگتن در این زمینه موجب شده تا برخی از فعل و انفعال های واشنگتن توسط ایران کم تر قابل پیش بینی باشد.

ین گروه همچنین مدعی‌اند که دولت بایدن در برابر فعالیت‌های (به ادعای آن‌ها) مخفیانه ایران به رویکرد «بازدارندگی از طریق شناسایی» متمایل شده است.

ماه آوریل ده‌ها قانونگذار از هر دو حزب از بایدن خواسته‌اند تا دستور توقیف محموله‌های سوخت تحریم شده ایران توسط آمریکا را براساس قوانین ایالات متحده صادر کند. ناوگان پنجم آمریکا مدعی است‌ که نیروهای ایران در دو سال گذشته در فعالیت و حرکت ۱۵ کشتی تجاری در آب های خاورمیانه مداخله کرده است.

هم‌زمان فرمانده نیروی دریایی روسیه روز سه‌شنبه برای پیشبرد همکاری سه‌جانبه با چین به تهران سفر داشت.به ادعای المانیتور، مانور ایران، روسیه و چین در قیاس با رزمایش بین المللی ناوگان پنجم ایالات متحده، رزمایشی که این کشور برای دومین سال متوالی اجرایی می کند و مقامات واشنگتن آن را نمایشی خیره کننده مهارت فنی –ترکیبی این بازیگر توصیف می کنند. ضعیف است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.