برنامه ای برای ممانعت از فعالیت دستفروشان مترو نداریم اما …
01 خرداد 1402 - 15:21
شناسه : 53476
1

کارشناسان می‌گویند افزایش دستفروشان مترو رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد و هر قدر تلاطم‌های اقتصادی بیشتر باشد، تعداد دستفروشان هم زیادتر می‌شود.

پ
پ

دستفروشی در مترو ازجمله معضلاتی است که به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، از رونق زیادی برخوردار است. دستفروشان با وسایل خود، فضای زیادی را اشغال می‌کنند و در راهروهای قطار نیز دائما در تردد هستند. این امر باعث اشغال فضای وسیعی از واگن‌های مترو می‌شود که اجازه تردد به کسانی را که قصد از مترو استفاده می‌کنند، نمی‌دهد. اما آیا قرار است دستفروشی در مترو به همین شکل ادامه پیدا کند؟

رابطه مستقیم افزایش دستفروشان مترو با اقتصاد کشور

دستفروشی در مترو تهران عمری به درازای خود مترو دارد. دستفروشان در ۱۹ ساعتی که واگن‌های مترو روی ریل‌ها،‌ می‌روند و می‌آیند، حضور دارند. آنها در شهر زیرزمینی بیش‌از ۲۵۰ کیلومتری پایتخت حاضرند.

مردم به‌دلیل در دسترس بودن مایحتاج خود با قیمت مناسب و همچنین برای کمک به امرار معاش دستفروشان، از آنها خرید می‌کنند. البته گاهی‌اوقات وجود دستفروشان بر سر راه مسافران، کیف‌قاپی و گوشی‌قاپی‌ موجب نارضایتی برخی افراد می‌شود به‌همین‌دلیل خواهان ساماندهی دستفروشان شده‌اند تا هم مردم در آرامش باشند و هم دستفروشان. البته ساماندهی دستفروشان قطعا هم موجب آرامش و آسودگی مسافران می‌شود و هم کسب‌وکار آنها ادامه پیدا می‌کند.

کارشناسان می‌گویند افزایش دستفروشان مترو رابطه مستقیمی با اقتصاد کشور دارد و هر قدر تلاطم‌های اقتصادی بیشتر باشد، تعداد دستفروشان هم زیادتر می‌شود. در هیچ یک از کشورهای دنیا مثل ایران شاهد حضور این حجم از دستفروشان در واگن‌ها و روی سکوهای مترو نیستیم.

شناسنامه‌دار کردن و دادن کاور به دستفروشان مترو

چندی پیش مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در مورد ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران مترو با بیان این‌ که ما در مترو با دو مقوله بساط‌گستری و دستفروشی مواجه هستیم، بیان کرد: «در مواجهه با هر یک از این دو معضل، باید رویکرد متفاوتی داشته باشیم.»

مسعود درستی با بیان این‌که طرح ساماندهی بساط‌گستران در ایستگاه مترو محمدیه آغاز شده است، تصریح کرد: «شاید بتوان ایستگاه محمدیه را نابسامان‌ترین ایستگاه از نظر بساط‌گستری دانست، چراکه بساط‌گستران علاوه‌بر استقرار در راهرو و گالری‌ها، روی سکوها هم آمده‌اند و به‌همین دلیل به صورت پایلوت، ایستگاه مترو محمدیه را انتخاب کردیم.»

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اضافه کرد: «بررسی‌ها نشان داده‌اند که در ۱۴ تا ۱۵ ایستگاه معضل بساط‌گستری داریم. این شرایط در ایستگاه‌های مرکز شهر، بحرانی‌تر است؛ به همین‌دلیل به پرسنل و پلیس مترو ابلاغ کردیم به هیچ عنوان اجازه بساط‌گستری روی سکوها را ندهند. ازسوی‌دیگر در حال ساماندهی گالری‌ها هستیم تا با نصب کانترها، فضایی را برای بساط‌گستران فراهم کنیم و در عین حال اطلاعات فروشنده، محصولات و غیره… قابل ردیابی باشد تا اگر یکی از مسافران از جنس فروخته‌شده ابراز نارضایتی کرد، امکان پیگیری و رصد فراهم باشد.»

درستی با تاکید بر این ‌که اگر نتیجه مثبت بود، در سایر ایستگاه‌ها نیز با ایجاد کانترها، مشکل بساط‌گستری را حل می‌کنیم، ادامه داد: «دو نوع برخورد با بساط‌گستران خواهیم داشت که یا آنها وارد کانترهای تعبیه‌شده خواهند شد یا دستفروش می شوند، اما اجازه بساط‌گستری ندارند.»

درستی در مورد وضعیت دستفروشان با بیان این‌که برنامه‌ای برای ممانعت از فعالیت آنها نداریم، اما این حق ماست بدانیم در واگن‌ها چه دستفروشی تردد می‌کند تا اگر مسافری ادعایی را علیه آنها مطرح کرد، مساله قابل رصد و پایش باشد، گفت: «شناسنامه‌دار کردن، دادن کاور به آنها و کددار شدن این افراد، در دستور کار قرار دارد؛ اما نکته قابل‌توجه این است که شهرداری تهران برنامه کلی برای ساماندهی دستفروشان شهر تهران دارد و ما نیز ذیل این برنامه نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام خواهیم کرد.»

شش هزار دستفروش در مترو تهران!

اواخر اسفندماه سال گذشته، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره گفت: «تاکنون دست‌فروشی در مترو در حوزه فعالیت ما نبود. امسال برای اولین‌بار به‌صورت داوطلبانه با مترو جلسات مشترک گذاشتیم.»

وی با بیان اینکه دست‌فروشی مترو زیرسطحی است، ادامه داد: «این موضوع در سطح هم اثر دارد و باید با هم هماهنگ باشیم؛ چرا که نوع دست‌فروشی در مترو متفاوت است و دوستان در مترو برنامه‌هایی را در این حوزه دارند.

سعید بیگی با بیان اینکه در حوزه دست‌فروشی مترو، شهروندان خیلی از سر و صدا و تردد این افراد ناراحت هستند، اظهار کرد: «در یک دوگانگی تصمیم‌گیری به سر می‌بریم و رقم‌ها درخصوص دست‌فروشان مترو درشت است و بالغ‌بر شش هزار نفر به‌صورت گردشی فعالیت می‌کنند و آمادگی لازم را برای همکاری با مترو داریم.»

شهردار تهران نیز درباره برخی برخوردها با دستفروشان به ویژه در ایستگاه‌های مترو، گفت: «از نگاه من به عنوان شهردار تهران، دستفروشی جرم نیست بلکه یک شغل است، اما برخی افراد به شکل نامتعارف و غیرهدایت‌شده مشغول این کار هستند.»

وی افزود: «مدیریت شهری حق دارد این افراد را ساماندهی کند. این اقدام در راستای افزایش کیفیت و نظم‌بخشی به معابر شهر انجام خواهد شد.»

زاکانی ادامه ‌داد: «به‌عنوان‌مثال، فردی در مترو مشغول عرضه مواد غذایی است که نخست، باید هویت آن شخص شناسایی شود تا بتوانیم روی کالای عرضه‌شده نظارت داشته باشیم.»

وی افزود: «به همین منظور ساماندهی دستفروشان مورد تاکید است و شهرداری تهران مکلف است خدماتی به این افراد ارائه دهد.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.