مقام آژانس بین المللی انرژی: بازار انرژی اروپا با ۳ چالش کلیدی مواجه است
01 خرداد 1402 - 16:47
شناسه : 53487
0
مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی (IEA) گفت: عملکرد اروپا در کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه و کاهش بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، مطلوب بوده اما این قاره همچنان دچار مشکل و بازار انرژی با سه چالش کلیدی مواجه است.
منبع : ایرنا
پ
پ

شبکه خبری سی ان بی سی نوشت: فاتح بیرول (Fatih Birol) مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی روز یکشنبه در مصاحبه با این شبکه اظهار داشت اروپا توانسته بازارهای انرژی خود را تغییر دهد و سهم خود از واردات گاز روسیه را به کمتر از ۴ درصد برساند و اقتصاد این اتحادیه هنوز وارد رکود نشده است.

بیرول با این حال هشدار داد که بازار انرژی اروپا هنوز برای غلبه بر مشکلات خود با سه مانع بزرگ در سال جاری مواجه است:

افزایش تقاضا از چین

سی ان بی سی نوشت: عرضه انرژی جهان در سال گذشته فراوان بود، این در زمانی بود که چین همچنان در قرنطینه بسر می برد و به دلیل کندی در فعالیت اقتصادی خود، نفت و گاز کمتری خریداری کرد. با این حال، اکنون این موضوع صدق نمی کند و اروپا امسال ممکن است با زمستان چالش برانگیزتری روبرو شود.

بیرول گفت، انتظار می رود تقاضای گاز طبیعی مایع (LNG) از چین در نیمه دوم سال افزایش یابد و واردات گاز این کشور نقش «تعیین کننده کلیدی» را در تقاضا برای بازارهای گاز طبیعی دارد.

مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی با این حال ابراز امیدواری کرد که قیمت‌ها ممکن است ملایم‌تر از حد پیش‌بینی‌شده باشد و گفت که انتظار ندارد که شاهد «رونق بزرگ» واردات گاز از چین باشیم.

وی گفت، با این حال، روایت متفاوتی برای موضوع نفت وجود دارد.

خروج چین از سیاست به صفر رساندن کووید در دسامبر (آذر/دی) به افزایش تقاضای انرژی منجر شده و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال جاری بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

بیرول خاطرنشان کرد، جای تعجب نیست که چین، به عنوان دومین واردکننده بزرگ نفت جهان پس از آمریکا، نزدیک به ۶۰ درصد از افزایش تقاضای این محصول را به خود اختصاص دهد.

نکول بدهی آمریکا

سی ان بی سی نوشت: فعالان بازار جهانی انرژی همچنین اختلافات بین کاخ سفید و جمهوری خواهان بر سر سقف بدهی ایالات متحده را زیر نظر دارند. بدون توافق، آمریکا ممکن است در اوایل ژوئن (خرداد/تیر) با نکول (عدم پرداخت بدهی) مواجه شود، اگرچه این امر بعید به نظر می رسد.

بیرول گفت که نکول بدهی آمریکا به کاهش تقاضای نفت و کاهش قیمت ها منجر می شود، هر چند که موافقت کرد که چنین سناریویی بعید است.

وی گفت این مساله در آمریکا حل خواهد شد و خطر بزرگی را برای بازارهای جهانی نفت نمی بیند اما بازارهای نفت همیشه با خطرپذیری هایی مواجه هستند.

قیمت نفت روز جمعه بعد از کاهش بیش از ۱ درصدی در روز قبل از آن روند بهبود را در پیش گرفت زیرا سرمایه گذاران محتاطانه خوشبین بودند که خطرات نکول بدهی آمریکا با ادامه مذاکرات کاهش یابد.

وابستگی به روسیه همچنان به قوت خود باقی است

چالش کلیدی دیگری که بازارهای انرژی اروپا با آن مواجه هستند این است که وابستگی آنها به گاز روسیه به طور کامل قطع نشده است و چشم انداز عرضه نامشخص است.

بسیاری از کشورهای منطقه در سال گذشته با کاهش شدید واردات گاز روسیه، دچار بحران انرژی شدند.

شرکت دولتی انرژی گازپروم روسیه ژانویه (دی/بهمن) گذشته اعلام کرد که صادارت گاز این شرکت به سوئیس و اتحادیه اروپا در همین ماه ۵۵ درصد کاهش یافت.

بیرول در این زمینه خاطرنشان کرد که اگر به دلایل سیاسی این شرکت صادارت گاز خود را باز هم کاهش دهد اروپا می تواند در زمستان آینده با «برخی چالش‌ها» مواجه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.