در منطقه تحت اشغال تروریست ها در سوریه چه می گذرد؟
02 خرداد 1402 - 15:02
شناسه : 53574
2
در بحبوحه خبر انتقال "عبدالله المحیسنی" عضو سابق گروه «جبهه النصره» (تحریرالشام فعلی) از محل اقامت دائم وی در ترکیه به ادلب در شمال غرب سوریه، تظاهرات مردمی در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه این گروه تروریستی علیه مردم مناطق تحت کنترل آن در شمال غرب سوریه گسترش یافت.
منبع : ایرنا
پ
پ

منابع محلی تایید کردند که تظاهرات مردمی در شهر ادلب، شهرک‌های اطمه و کللی در حومه شمالی این شهر، السحاره در حومه غرب حلب و حریتان در حومه حلب شمالی، علیه گروه تروریستی «النصره» برگزار شد و شرکت کنندگان با محکوم کردن سیاست‌های این گروه تروریستی در منطقه خواستار آزادی زندانیان در بند جبهه النصره شدند.

به نوشته الوطن، حدود یک ماه است که گروه تروریستی جبهه النصره (تحریر الشام)، در میان موجی از نارضایتی مردمی اقدام به دستگیری معترضان در مناطق اشغالی استان ادلب در شمال غرب سوریه نموده است.

این دستگیری‌ها نشان دهنده آن است که سیاست و موجودیت گروه تروریستی النصره مبتنی بر سرکوب و بستن دهان مردم تحت محاصره و انحصار قدرت نامشروعی است که برای حفظ نفوذ و کسب منابع مالی ناشی از «عبور و مرور» و مالیات‌های کلان وضع شده بر ساکنان می باشد.

از زمانی که النصره کارزار دستگیری شهروندان تحت محاصره در شمال غرب سوریه را آغاز کرد، واضح بود که سرکرده های این گروه تروریستی در حال پیش بینی نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه که در ۱۴ می برگزار شد و دور دوم آن یکشنبه آینده برگزار خواهد شد، هستند و در یک عمل انجام شده قرار گرفته‌اند که آن‌ها را وادار می‌کند صدای مخالفان خود را خاموش کنند و همانند حزب التحریر که کمپین گسترده‌ای را از سوی النصره برای قرار دادن حامیان خود در پشت میله‌های زندان به راه انداخت، جناح‌ها یا احزاب مخالف رویکرد و سیاست‌های سرکوب‌گر را تحت فشار قرار می‌دهد تا کارت‌هایی را از آنکارا بگیرد که قدرت خود را تقویت کند و این امر حاشیه وسیع‌تری را برای او باقی می‌گذارد تا دستورات و تعهدات منطقه‌ای و بین المللی خود را در قبال منطقه رد کند.

در همین راستا، منابع محلی دیروز به روزنامه «رای الیوم» اردن گفتند که المحیسنی از ماه‌ها پیش دیگر مانند گذشته به استان ادلب سفر نمی‌کند به ویژه پس از مخالفت ابومحمد الجولانی و حامیانش با شیوه مدیریت سرکرده النصره در مدیریت مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی که از آن‌ها خواسته بود در مناطقی که تحت سیطره آن‌ها است هرج و مرج امنیتی و قتل و کشتار را افزایش دهند.

منابع اشاره کردند که خبرهای دریافتی تایید می‌کند که المحیسنی هفته‌ها پیش محل سکونت خود را به ترکیه منتقل کرده است و تنها زمانی به ادلب بازخواهد گشت که فعالیت مذهبی وابسته به مرکز به اصطلاح «فراخوان جهاد» متعلق به وی وجود داشته باشد و این فعالیت‌ها به حساب او انجام شود.

به گفته این منابع المحیسنی آخرین بار در آوریل گذشته در داخل مسجد شعیب در شهر ادلب مشاهده شده است.

این منابع تاکید کردند که المحیسنی هم اکنون پس از اختلافات بین او و الجولانی که به دنبال از بین بردن سایر گروه‌های (تروریستی) و قبضه کردن حکومت بلامنازع است از ترس ترور و حذف شدن بسیار محتاط است، همانگونه که با افزایش همکاری النصره و اطلاعات برخی کشورهای خارجی برای از بین بردن تعدادی از شبه نظامیان ساکن در ادلب، منجر به از بین رفتن پروژه تشکیل دولت موسوم به «دولت اسلامی» شد.

المحیسنی پیشتر در سپتامبر ۲۰۱۷ و در جریان جنگ بین این گروه و سایر گروه‌های تروریستی در ادلب از گروه موسوم به «سازمان شرعیه» وابسته به گروه تروریستی النصره، استعفا داده بود. هم اکنون گروه تروریستی تحریر الشام (النصره سابق) حدود ۴۰ درصد استان ادلب و بخش هایی از سه استان حلب، لاذقیه و حماه را در اشغال خود دارد.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران مسکو و آنکارا در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا به امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی سه منطقه به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی چون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد، هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است.

پیشتر شمار جنگجویان جبهه النصره بین پنج تا ۲۰ هزار نفر تخمین‌ زده می‌شد.

سرکرده این گروه ابومحمد الجولانی نام دارد. اعضای این گروه در استان ادلب و بخش هایی از استان های حلب، حماه و لاذقیه فعال هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.