نتایج یک نظرسنجی؛ رأی‌دهندگان آمریکایی نگران آمادگی ذهنی بایدن و ترامپ هستند
03 خرداد 1402 - 8:40
شناسه : 53612
1
بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه دانشگاهی افکارسنجی «ماریست» نیویورک، اکثریت قابل توجهی از آمریکایی‌ها معتقدند که آمادگی ذهنی جو بایدن رئیس جمهور کنونی و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نگرانی واقعی آنها در مورد توانایی این دو نفر برای تکیه بر مسند ریاست جمهوری این کشور است.
منبع : ایرنا به نقل از تارنمای خبری ان‌پی‌آر
پ
پ

۳۶ تا ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نگرانی خود را (با نسبت‌های مختلف) درباره آمادگی ذهنی بایدن برای انجام وظایف خود در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، ابراز کردند.

با این حال، بایدن در واقع شاهد افزایش جزئی در میزان محبوبیت خود به ۴۵ درصد بود، یعنی چهار امتیاز بیشتر از ماه گذشته میلادی که این موضوع نشان می‌دهد احتمالاً تعداد قابل توجهی از رأی‌دهندگان آمریکایی با وجود اینکه معتقدند نگرانی‌های جدی در مورد آمادگی ذهنی بایدن وجود دارد اما به هر حال به او رای خواهند داد.

البته وضعیت ترامپ نیز از این نظر تفاوت فاحشی با بایدن ندارد، به این ترتیب که ۵۱ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، معتقد هستند که آمادگی ذهنی ترامپ برای اشغال صندلی ریاست جمهوری آمریکا یک نگرانی واقعی است و تنها ۴۳ درصد شرکت‌کنندگان نظری خلاف این را داشتند.

بایدن همین حالا هم با ۸۰ سال سن، مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده است. وی بارها از سوی جمهوری‌خواهان متهم به نداشتن تیزبینی لازم برای انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا شده است.

البته سن بالای وی باعث نگرانی هم‌حزبی‌های دموکرات او نیز شده است زیرا آنها نگران این هستند که به‌خصوص اگر دوباره ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه وارد عرصه انتخابات ۲۰۲۴ شود، آیا بایدن بهترین شانس آنها برای پیروزی در این انتخابات خواهد بود؟

تقریبا چهار نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده طرفدار حزب دموکرات در این نظرسنجی گفتند که آمادگی ذهنی بایدن واقعا باعث نگرانی آنها است، البته این تعداد در میان افراد مستقل (که طرفدار هیچ‌کدام از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه نیستند) افزایش معناداری داشت و به ۷ نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده در نظرسنجی رسید و صد البته تعداد شرکت‌کنندگان طرفدار حزب جمهوری‌خواه که همین عقیده را داشتند باز هم افزایش یافته و به هشت نفر از هر ۱۰ نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی رسید.

نتایج یک نظرسنجی؛ رأی‌دهندگان آمریکایی نگران آمادگی ذهنی بایدن و ترامپ هستند

این نظرسنجی یک نکته کلیدی و منفی دیگر هم در مورد بایدن را روشن کرد و آن اینکه اکثر کسانی که معتقدند آمادگی ذهنی بایدن برای احراز پست ریاست جمهوری آمریکا یک نگرانی اساسی است، در گروه‌هایی قرار دارند که به‌طور سنتی تاثیر بیشتری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دارند.

از جمله این گروه‌ها می‌توان به کسانی که ۴۵ سال یا کمتر سن دارند (۶۹ درصد)، متولدین هزاره سوم میلادی یا اصطلاحاً همان نسل زِد (۶۷ درصد)، مردان (۶۶ درصد)، افراد فاقد مدرک دانشگاهی (۶۶ درصد)، غیرسفیدپوستان (۶۴ درصد) و کسانی که در حومه شهرها زندگی می‌کنند (۶۳ درصد)، اشاره کرد.

این مساله یک نقطه ضعف و آسیب‌پذیری جدی است که دموکرات‌ها را مجبور می‌کند با داغ شدن مبارزات انتخاباتی، از شدت نگرانی ناخن‌های خود را بجوند و با هر سخنرانی، کنفرانس خبری و مناظره نفس خود را در سینه‌هایشان حبس کنند.

ترامپ که در روز انتخابات ۲۰۲۴، ۷۸ ساله خواهد شد، پنج سال بزرگتر از رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین آمریکا در دومین مراسم تحلیف خود خواهد بود اما فراتر از سن ترامپ، بسیاری در مورد خلق و خوی، دروغ‌های مداوم و سخنان متعصبانه گاه و بیگاه وی نگران هستند.

در مورد ترامپ هم تقریبا از هر ۱۰ طرفدار حزب دموکرات شرکت‌کننده در این نظرسنجی ۸ نفر آمادگی ذهنی وی را یک نگرانی واقعی می‌دانند اما تنها ۴۸ درصد افراد مستقل این عقیده را درباره ترامپ دارند که اگرچه به خودی خود آمار بالایی است اما در مقایسه با آمار ۷۰ درصدی افراد مستقل که همین نظر را در مورد بایدن داشتند، وضعیت ترامپ به مراتب بهتر است.

حتی هم‌حزبی‌های ترامپ هم از این نظر (آمادگی ذهنی) نظر منفی کمتری نسبت به او در مقایسه با نظر منفی دموکرات‌ها به بایدن دارند و در حالی که ۴۰ درصد دموکرات‌ها نگران آمادگی ذهنی بایدن هستند، تنها ۲۰ درصد جمهوری‌خواهان در مورد آمادگی ذهنی ترامپ برای تصدی پست ریاست جمهوری ۲۰۲۴، احساس نگرانی می‌کنند.

از سوی دیگر، بزرگ‌ترین مشکل ترامپ همچنان با زنان سفیدپوست تحصیل کرده و مادران سرپرست خانواری است که در حومه شهرها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند.

اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند وضعیت اضطراری بیماری کرونا باید زودتر به پایان می‌رسید.

وضعیت اضطراری ملی بهداشت عمومی همه‌گیری «کووید-۱۹» در آمریکا در روز ۱۱ مه (اول اردیبهشت) سال جاری به پایان رسید اما تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (۴۳ درصد) گفتند که باید زودتر به پایان می‌رسید، ۳۶ درصد آنها معتقد هستند که در زمان مناسب به پایان رسید و ۲۰ درصد آنها هم گفتند خیلی زود به پایان رسید.

در این میان، شرکت‌کنندگان طرفدار جمهوری‌خواهان (۶۸ درصد) و افراد مستقل (۵۰ درصد) به ویژه فکر می‌کردند که همه‌گیری «کووید-۱۹» باید زودتر به پایان می‌رسید، در حالی که اکثریت دموکرات‌ها (۵۴ درصد) از عملکرد دولت بایدن در این خصوص راضی بودند و گفتند که شیوع بیماری کرونا در زمان مناسبی به پایان رسید.

از سوی دیگر، اختلاف نظر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره مناسب بودن یا نبودن تاریخ اتمام وضعیت اضطراری شیوع «کووید-۱۹» در ایالات متحده، شاهد دیگری از شکاف عمیقی است که در جامعه آمریکا بر سر بحث مطلوب بودن یا نبودن مدیریت بیماری کرونا از سوی دولت بایدن در این کشور به وجود آمده است.

به این ترتیب در حالی که بیش از ۲۵ درصد طرفداران حزب دموکرات فکر می‌کنند مدیریت بایدن بر «کووید-۱۹» مطلوب بوده و برچیده شدن وضعیت اضطراری بیماری کرونا خیلی زود اتفاق افتاده است اما از هر ۱۰ شرکت‌کننده طرفدار حزب جمهوری‌خواه یا افراد مستقل شرکت‌کننده در این نظرسنجی، تنها یک نفر با آنها در این خصوص هم‌عقیده هستند و ۹۰ درصد معتقدند که بر اثر مدیریت نامطلوب دولت بایدن در موضوع «کووید-۱۹»، زمان اتمام وضعیت اضطراری شیوع بیماری کرونا بسیار بیشتر از آنچه می‌باید، به درازا انجامیده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.