واکنش آمریکا به امضای توافق تجاری میان ایران-اندونزی علی‌رغم تحریم‌ها
03 خرداد 1402 - 10:01
شناسه : 53635
5
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به امضای توافق تجاری میان تهران-جاکارتا علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه واشنگتن واکنش نشان داد.
منبع : فارس
پ
پ

«متیو میلر»، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری سه‌شنبه به امضای توافقات تجاری میان ایران و اندونزی علی‌رغم تحریم‌ها واکنش نشان داد.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه گزارش دادند در جریان سفر «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهوری ایران به اندونزی مقام‌های دو کشور ۱۱ سند همکاری امضا کردند.

تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزاری امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

همچنین اسناد همکاری امضا شده در حضور روسای جمهور دو کشور رونمایی شد.

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه یکی از خبرنگاران خواستار اعلام موضع متیو میلر درباره امضای توافقات تجاری میان تهران و جاکارتا علی‌رغم تحریم‌ها شد.

میلر در پاسخ گفت: «نظر خاصی درباره سفر آنها [به اندونزی] ندارم. فقط به طور کلی می‌گویم ما اجرای موشکافانه تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهیم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «ما برای اقدام علیه ناقضان تحریم‌ها تردید نخواهیم کرد. پیش از این بارها چنین اقداماتی در دنیا انجام داده‌ایم و به طور منظم با کشورها تعامل کرده و آنها را از برداشتن گام‌هایی در قبال ایران که ناقض تحریم‌ها باشند برحذر می‌داریم.»

اندونزی به دنبال یافتن بازارهایی جدید به منظور متنوع کردن گزینه‌های صادرات خود و کاهش وابستگی به شرکای تجاری سنتی خود است. وبگاه بورنئوبولتن نوشته تضعیف اقتصاد و ریسک‌های ژئوپولتیک باعث اثرات منفی بر شرکای تجاری اندونزی شده است.

دولت اندونزی قصد دارد با افزایش صادرات بهبود شرایط اقتصادی این کشور بعد از پشت سر گذاشتن بحران بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را سرعت ببخشد.

منطقه غرب آسیا از جمله مناطقی است که اندونزی گسترش روابط با آن را به عنوان شرکای تجاری جایگزین در نظر گرفته است. البته کشورهای واقع در آفریقا، آسیای جنوبی، آمریکای جنوبی و شرق اروپا هم در زمره گزینه‌های این کشور هستند.

سال گذشته اندونزی با امارات متحده عربی یک توافق شراکت تجاری جامع به امضا رساند. اندونزی همکاری‌های مشابه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را نیز مدنظر دارد.

وزارت تجارت اندونزی در بیانیه چند روز پیش خود تصریح کرد حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۵۴.۱ میلیون دلار رسیده است.

روابط تجاری دو کشور سال گذشته با ۲۳ درصد افزایش نسبت به یک سال قبل‌تر به ۲۵۷.۲ میلیون دلار رسید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.