آیا نوشیدن آب قلم برای شما خوب است؟
03 خرداد 1402 - 17:00
شناسه : 53702
1

شاید شما هم درباره تاثیرات سلامت‌بخش آب قلم برای سلامتی شنیده باشید، اما آیا خواصی که با آن نسبت می‌دهند، واقعیت دارد؟

پ
پ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین کارشناسان می‌گویند هنوز پژوهش‌های با نتایجی قوی که نشان دهد آب قلم دارای همه خواص فراوان علاج‌بخشی است که به آن نسبت می‌دهند، انجام نشده است.

آب قلم با جوشاندنه استخوان‌های حیوانات در آب برای مدت طولانی به همراه سبزی، ادویه و گاهی اجزای دیگری مانند سرکه سدار سیب تهیه می‌شود.

هدف از این جوشاندن طولانی این است که مواد مغذی مهمی مانند کلاژن، ژلاتین، اسیدهای آمینه مانند گلی‌سین و نیز مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم از استخوان‌ها بیرون کشیده شوند. گفته می‌شود که این مواد مغذی که از استخوان‌ها استخراج می‌شوند برای سلامت روده، پوست، مو و ناخن سودمند هستند و اما ما برای بهبود سلامت کلی‌مان به چیزهای بیشتری از آب قلم نیاز داریم.

سودمندی آب قلم فراهم کردن برخی از مواد مغذی بیرون آنمده از بافت همبندی و گوشت استخوان‌ها است که به نوبه خود به استحکام گوشت و استحوان‌های افراد کمک می‌کنند.

آب قلم به طور خاص غنی از کلاژن و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، ویتامین‌های محلول در چربی، روی و سایر مواد معدنی کمیاب است. معلوم شده است که کلاژن و ویتامین‌های محلول در چربی به بهبود سلامت مو، پوست و ناخن کمک می‌کنند. اما هنوز پژوهش‌های کافی که از سودمندی‌های آب قلم برای سلامت روده حمایت کند، در دست نیست.

یک مشکل تعیین کردن کمیت و کیفیت ژلاتین و کلاژن در آب قلم است و اینکه آیا غلظت‌های کافی از آنها در آن وجود دارد که به سلامت کمک کند یا نه، چرا که دستور پخت‌های این غذا متفاوت هستند.

یک پرسش دیگر درباره خاصیت کاهنده وزنی است که به آب قلم نسبت داده می‌شود. نشان داده شده است که مصرف آب قلم به علت محتوای پروتئینی بالای آن با کاهش اشتها همراهی دارد و بنابراین می‌تواند به کاهش وزن منجر شود.

اما کارشناسان می‌گویند درست به همین دلیل کودکان و زنان باردار نباید هر روز آب قلم را مصرف کنند.

درباره این پرسش که گنجاندن آب قلم در رژیم غذایی ضروری است یا نه باید گفت که پاسخ کوتاه منفی است. با اینکه امتحان کردن آب قلم ضرری ندارد، اما نباید هنگام فکر کردن به تغذیه فقط بر یک غذا متمرکز شد و تصویر بزرگتر را فراموش کرد.

هیچ غذای واحدی وجود ندارد که بتواند به طور معجزه‌آسایی سلامت ما را ببهبود بخشد. ترکیب غذاهای متفاوت در ٰرژیم غذایی است که در درازمدت سلامت ما را تامین می‌کند. آب قلم مطمئنا می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما فقط بخشی از آن نه همه آن.

برای مثال، اگر به بهبود سلامت پوست، ناخن و موی‌تان علاقه داشته باشد، صرف افزایش پروتئین در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به نتایج سودمندی منجر شود و حتما لازم نیست که از آب قلم استفاده شود.

درباره بهترین زمان نوشیدن آب قلم هم باید گفت که اگر تا به حال این غذا را امتحان نکرده‌اید، در اغلب افراد جرعه جرعه نوشیدن آن در همه روز و در هر روز نه واقعگرایانه است و نه لذت‌بخش

یک راه بهتر برای رسیدن به سودمندی‌های آب قلم استفاده از آن در پخت‌وپز سایر غذاها مانند خورش‌ها و سوپ‌ها است. غذاهایی که به این ترتیب تهیه می‌شود حاوی مقدار زیادی ماده معدنی و اسیدهای آمینه هستند که به بهبود سلامت روده کمک می‌کنند و گوارش آنها برای بدن نسبت به مقدار زیاد سالاد آسان‌تر است، چرا که پخته شدن به شروع روند هضم غذا در بدن کمک می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.