رونمایی از موشک «خیبر»، پاسخ به‌موقع به هرگونه ماجراجویی‌ اسرائیل
05 خرداد 1402 - 13:32
شناسه : 53816
2
کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، رونمایی از موشک خرمشهر۴ (خیبر) توسط جمهوری اسلامی ایران را حاوی پیام به‌هنگام و هشدار آمیز ایران به این رژیم در مورد ارتکاب هرگونه ماجراجویی ارزیابی کرد.
منبع : ایرنا
پ
پ

رسانه های رژیم صهیونیستی پس از رونمایی از موشک دوربرد خرمشهر ۴، به تحلیل ابعاد توان فنی و نظامی این موشک و نقش آن در دکترین بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

این رسانه ها، رونمایی از این موشک در چنین زمانی را دو بخش از این دکترین دانسته اند که به گفته آنها، به منظور خنثی کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی و عناصری بازدارنده در برابر هر گونه ماجراجویی این رژیم صورت گرفته است.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد: موشک بالستیک جدیدی که ایران روز پنجشنبه معرفی کرد و بردش به اسرائیل نیز می رسد، این پرسش را به میان می آورد که چه منطقی در پشت این رونمایی وجود دارد و چرا درست در چنین ظرف زمانی انجام می شود؟

«اوهاد حمو» تحلیلگر امور جهان عرب در این کانال صهیونیستی در این خصوص به تداوم هشدارها و تهدیدات متقابل میان تهران و تل آویو طی مدت طولانی در دوران اخیر اشاره و تاکید کرد که رونمایی از این موشک، بخشی از «گفت وگو» میان دو طرف به زبان هشدار است، سخنی آشکار و کاملا روشن.

وی درخصوص موقعیت زمانی رونمایی ایران از موشک بالستیک خرمشهر ۴ نیز گفت که اصل ماجرا درهمین زمان بندی است. ایرانی ها از مواضع و حرف هایی که در «اسرائیل» زده می شود، آگاه هستند و یکی از نشانه های این امر نیز، رونمایی از چنین موشکی در چنین ظرف زمانی است.

حمو در این خصوص به اظهارات چند روز پیش «هرتسی هلیفی» رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی اشاره کرد که از حمله احتمالی این رژیم به مراکز هسته ای صلح آمیز ایران سخن گفته بود.

این تحلیلگر گفت: ایرانی ها این حرفها را می شنوند و با رونمایی از چنین موشکی، به ما پاسخ می دهند و پیامی بازدارنده برای هر گونه ماجراجویی اسرائیل ارسال می کنند.

در پی هشدارهای ارکان محور مقاومت به رژیم صهیونیستی و قدرتنمایی دوباره جمهوری اسلامی ایران با آزمایش موشک بالستیک جدید خیبر، سران رژیم صهیونیستی از لفاظی های روزهای اخیر خود علیه ایران و مقاومت در منطقه عقب نشینی کردند.

یک سخنگوی نظامی رژیم اسرائیل دیروز با عقب نشینی ضمنی از لفاظی های روزهای اخیر سران صهیونیست از جمله «هرتزی هلیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی علیه ایران و محور مقاومت که باعث کاهش شدید ارزش پول این رژیم نیز شده بود، گفت: گفته های هلیوی به این معنا نیست که ما درصدد جنگی علیه لبنان یا حمله به ایران هستم.

او همچنین از ترس واکنش و پاسخ محور مقاومت به مانور و تحرکات نظامی این رژیم در روزهای آینده افزود: تمرین های نظامی ما، سالیانه است.

به گزارش ایرنا، به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، صبح پنجشنبه با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، ویژگی‌های تاکتیکی را نیز داراست.

از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.

این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون باشد.

از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.

، پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام، بین ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد تا در کنار برجام پاره‌ای از مسائل موشکی و تسلیحاتی را حل وفصل کند.

بر این اساس، برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله، برای فعالیت‌های موشکی محدودیتی هشت‌ساله و برای فعالیت‌های هسته‌ای محدودیت‌هایی فراتر از یک دهه در نظر گرفته‌ شد.

بر پایه بند ۵ ضمیمه B قطعنامه، ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌توانست نسبت به خرید وفروش تسلیحات اقدام کند؛ محدودیتی که اواخر مهرماه ۱۳۹۹ به رغم کارشکنی‌های فزاینده محور غربی-عبری- عربی پایان یافت و اکنون در آستانه پایان محدودیت‌های هشت ساله موشکی ایران هستیم که قرار است اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) پایان یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.