اردوغان بر لبه تیغ /چالش اصلی سلطان در رقابت با قلیچداراوغلو
06 خرداد 1402 - 10:59
شناسه : 53897
2
بسیاری از تحللیگران نظریه اقتصادی اردوغان مبنی بر این که نرخ‌های بالاتر موجب تورم می‌شود را دلیل اصلی چالش حاکم می دانند. با این حال قلیچدار اوغلو نتوانسته رای دهندگان را متقاعد کند که قادر است اقتصاد ترکیه را احیا نماید.
منبع : اقتصاد نیوز
پ
پ

در حالی که ترکیه در حال آماده شدن برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است، رجب طیب اردوغان و رقیبش، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزسیون ترکیه با اختلاف اندکی در کنار هم قرار گرفته اند، آن هم در شرایطی که بخش قابل توجهی از رای دهندگان هنوز بلاتکلیف هستند.

اردوغان و قلیچداراوغلو بر لبه تیغ

براساس اطلاعات به دست آمده از نظر سنجی که توسط المانیتور و با مشارکت Premise Data بین ۱۹ تا ۲۳ می انجام شده است، ۹۷۰ نفر شرکت داشتند. داده های این نظرسنجی نشان می‌دهد که هر دو نامزد بر لبه تیغ قرار دارند و برای اولین بار در تاریخ ترکیه مدرن، دو رقیب اینگونه تنگاتنگ یکیدگر رقابت می کنند.

آخرین نظرسنجی ها از انتخابات ترکیه

با لحاظ کردن منفی سه درصد خطا، ۴۰ درصد از مشارکت کنندگان از اردوغان حمایت کردند و ۳۹ درصد از قلیچدار اوغلو.۱۵ نفر دیگر فعلا بلاتکلیف هستند.اقتصاد، مسئله پناهجویان و عدالت به سه گزاره اصلی برای پاسخ دهندگان تبدیل شده است.

در جریان کارزار ۱۴ می، نه اردوغان و نه قلیچدار اوغلو، هیچکدام نتوانستد اکثریت آرا را از آن خود کنند.

بحران اقتصادی، برای اردوغان دردسرساز می شود؟

کارزار ۱۴ می،  اولین دور رقابتی بود که در فرایندش، رئیس‌جمهوری ترکیه برای اولین بار بعد از دو دهه قدرت نتوانست پیروز قاطع میدان باشد. حالا باسابقه ترین رهبر ترکیه پس از غلبه بر همه چالش‌هایی که می‌توانست به مانعی در برابر پیروزی‌اش تبدیل شوند، با بحران جدی دیگری روبرو شده است.

ترکیه درگیر بحران عمیق اقتصادی است؛ بحرانی که موجب شده هزینه های معیشتی مردم این کشور به شکل غیر قابل پیش بینی افزایش یابد.

چالش اصلی سلطان

در چنین شرایطی معادلات هم تغییر کرده و پاسخ دهندگان بر این باورند که مهم ترین مسئله قابل تامل در کارزار پیش رو، اقتصاد است. بیش از ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بهای موادغذایی و تورم بزرگ‌ترین چالش پیش رو است. بانک مرکزی ترکیه تحت سلطه اردغان از سیاست پولی نامتعارف پیروی می‌کند.

بسیاری از تحللیگران نظریه اقتصادی اردوغان مبنی بر این که نرخ‌های بالاتر موجب تورم می‌شود را دلیل اصلی چالش حاکم می دانند.

با این حال قلیچدار اوغلو نتوانسته رای دهندگان را متقاعد کند که قادر است اقتصاد ترکیه را احیا نماید، به طوری که ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در این باره به اردوغان باور دارندو ۴۸ درصد دیگر به قلیچدار اوغلو.

قلیچداراوغلو از اردوغان پیشی گرفت

با این همه در ارتباط با مقوله پناهجویان قلیچدار اوغلو توانسته اعتماد بیشتری را جلب کند. از میان پاسخ دهندگان ۵۷ درصد از آنها گفتند که در این حوزه به رقیب اردوغان اعتماد دارند در حالی که ۴۳ درصد دیگر حامی سیاست‌های اردوغان در این باره هستند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.