خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه
08 خرداد 1402 - 10:15
شناسه : 54085
0

داشتن یک حافظه قوی، باعث انجام بهتر کارهای روزانه می‌شود؛ با مصرف برخی خوراکی‌ها می‌توانیم تا حد زیادی عملکرد حافظه‌مان را ارتقا دهیم حافظه یکی از بخش‌های مهم مغز است که در طول زندگی به ما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشیم؛ بنابراین باید راه‌های تقویت حافظه را بدانیم.

پ
پ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بسیاری از افراد، حافظه ضعیفی دارند و همواره برای به‌خاطر آوردن کارهای خود به دنبال تقویت حافظه و استفاده بهتر از آن هستند. در این مطلب به شما می‌گوییم برای تقویت حافظه چه بخورید. فراموش نکنید این خوردنی‌ها ممکن است برای همه اثر یکسان نداشته باشند. با ما همراه باشید.

گرمی‌جات

یکی از روش‌های تقویت حافظه در طب سنتی، بهبود عملکرد مغز برای یادگیری و حل مسائل، جلوگیری از سرد شدن مغز است. به همین دلیل می‌توان خوراکی‌های با طبع گرم همچون گردو، مویز، خرما و… استفاده کرد. البته افرادی که طبع گرمی دارند، باید در استفاده زیاد از این مواد غذایی احتیاط کنند.

سبزیجات و ویتامین‌ها

این مواد غذایی شامل گوجه فرنگی، انواع توت، مرکبات، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و اسفناج هستند. همچنین زغال اخته، میوه‌های جنگلی و انگور هم شامل میزان زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که برای سلامت سلول‌های عصبی بسیار اهمیت دارند. مصرف مواد معدنی همچون منگنز، ویتامین‌های گروه B و اسید فولیک می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک‌کننده باشد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی غذای مغز هستند و به سلامت آن کمک می‌کنند.

ماهی چرب

این نوع ماهی شامل ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی تن آلباکور، شاه ماهی و ساردین است که همگی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. حدود ۶۰ درصد از مغز ما از چربی ساخته شده و نیمی از این چربی از اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل شده است. مغز شما از امگا ۳ برای ساختن سلول‌های مغز و عصبی استفاده می کند و این چربی‌ها برای یادگیری و حافظه ضروری هستند. امگا ۳ همچنین چندین مزیت اضافی برای مغز شما دارد. به‌طور مثال دریافت نکردن امگا ۳ کافی با اختلالات یادگیری و همچنین افسردگی مرتبط است.

قهوه

قهوه از دو جزء اصلی زیر تشکیل شده که می‌توانند به سلامت و تقویت مغز کمک کنند. ۱) کافئین ۲) آنتی اکسیدان. کافئین موجود در قهوه آثاری مثبت بر مغز دارد، از جمله: افزایش هوشیاری. کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می‌شود، مغز شما را هوشیار نگه می دارد.

اما یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین منجر به بهبود کوتاه‌مدت توجه و هوشیاری در شرکت‌کنندگانی شد که تست شناختی را تکمیل کردند. نوشیدن قهوه در درازمدت هم با کاهش خطر بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است.

بلوبری

بلوبری و انواع توت های رنگارنگ، آنتوسیانین ها را تولید می کنند، گروهی از ترکیبات گیاهی با آثار ضد التهابی و آنتی اکسیدانی. آنتی اکسیدان‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب عمل می‌کنند، شرایطی که می‌تواند به پیری مغز و بیماری‌های عصبی کمک کند. بلوبری می تواند به بهبود حافظه و برخی فرایندهای شناختی در کودکان و بزرگ سالان کمک کند.

زردچوبه

زردچوبه با رنگ زرد تیره یک عنصر کلیدی در پودر کاری است و فواید زیادی برای مغز دارد. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، ممکن است به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند. همچنین ممکن است به پاک کردن پلاک‌های آمیلوئیدی کمک کند که از مشخصه‌های این بیماری هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.