توافق ریاض-تل‌آویو بعید است/نگرانی اسراییل از برنامه هسته‌ای عربستان
10 خرداد 1402 - 13:51
شناسه : 54276
3
یک رسانه صهیونیست، شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سنگین اعلام کرد و توافق بین دو طرف را بعید دانست.
منبع : ایرنا
پ
پ

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با عنوان «توافق بین اسرائیل و عربستان بعید است»، نوشت: منابع دیپلماتیک در رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که درخواست عربستان برای حمایت آمریکا از برنامه هسته ای ریاض، شانس عادی سازی روابط ریاض-تل آویو را به خطر انداخته است.

هاآرتص افزود: درخواست ریاض برای داشتن برنامه هسته ای موجب نگرانی اسرائیل و آمریکا شده است.

این رسانه صهیونیست، برداشته شدن گام های اعتمادساز مثل پرواز مستقیم بین عربستان و سرزمین های اشغالی برای انتقال حجاج فلسطینی را نیز حداقل برای امسال ممکن ندانست.

هاآرتص به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی نوشت: بایدن قصد دارد تا توافق اسرائیل-عربستان را به عنوان یک دستاورد در انتخابات آینده مطرح کند اما به شرطی که هزینه آن، برنامه هسته ای برای عربستان نباشد.

به گزارش ایرنا، منابع خبری صهیونیستی اخیرا مدعی شده بودند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان، با میانجی گری بحرین، پیرامون عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو گفت‌وگو کرده‌اند.

از جمله خواسته‌های مطرح شده ریاض در این گفت‌ وگو، اعطای تسهیلات به کرانه باختری و دست کشیدن ارتش رژیم صهیونیستی از کرانه باختری به نفع تشکیلات خودگردان فلسطین است.

چند مقام آمریکایی در گفت‌ وگو با روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره اعلام کردند: گزارش‌ها مبنی بر پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط میان «اسرائیل» و عربستان سعودی صحت ندارد.

در همین راستا، رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی، خبر منتشر شده را مبنی بر مذاکرات مستقیم میان نتانیاهو و بن سلمان طی ماه‌های اخیر تکذیب کرد.

از زمانی که دولت راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرده است، بیشتر کشورهای عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان بخشی از توافق‌نامه موسوم به ابراهیم آغاز کرده بودند، تا حد زیادی این روند را متوقف کردند.

با این حال، کاخ سفید امیدوار است این توافق مربوط به دولت ترامپ را گسترش دهد و تقویت کند. معرفی نماینده ویژه از سوی وزارت خارجه آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، تلاش ها در این زمینه را ادامه دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.