چه زمانی کرِم ضدآفتاب استفاده کنیم؟
16 خرداد 1402 - 10:06
شناسه : 54664
3
متخصص پوست، مو، زیبایی گفت: از آنجایی که نور ماوراء بنفش مهم و مضر است و در فصول زمستان نیز نور ماوراء بنفش می‌رسد، بنابراین استفاده از ضدآفتاب حتی در فصل زمستان و در آب و هوای ابری نیز توصیه می‌شود.
منبع : فارس
پ
پ

سید مسعود داودی اظهار کرد: نور آفتاب از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که شاید مضرترین قسمت آن اشعه ماوراء بنفش باشد و با توجه به اینکه لایه اوزون نازک شده است، ماوراء بنفش بیشتری نسبت به گذشته به سطح زمین می‌رسد. بنابراین آثار زیانبار آفتاب، نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. کرم‌های ضد آفتاب، کرم‌هایی هستند که می‌توانند مقاومت پوست را در مقابل آفتاب افزایش بدهند و کارایی آن تا حدودی اشعه به خصوص ماوراء بنفش را فیلتر می‌کند که به پوست ما اصابت نکند.

داودی درباره طریقه مصرف صحیح ضد آفتاب اشاره کرد: ضدآفتاب باید به حد کافی روی پوست گسترش پیدا کند، میزانی که معمولاً توصیه می‌شود این است که به اندازه قاشق چایخوری باشد که روی کل صورت باید پخش شود. و همچنین در مورد اصول درست مصرف ضدآفتاب باید توجه خاصی به قسمت‌هایی که معمولاً نادیده گرفته می‌شود؛ مانند لاله‌های گوش، پشت گردن و پشت دست‌ها که بسته به شرایط مختلف که ممکن است تحت تأثیر آفتاب قرار بگیرد.

متخصص پوست، مو، زیبایی در برنامه «شیفت خلوت» رادیو جوان درباره دوام ضدآفتاب بیان کرد: ضدآفتاب معمولاً در شرایطی مثل استخر، تعریق، ورزش را در نظر نگیریم به حدود ۲ الی ۳ ساعت روی پوست دوام دارد. بعد در اثر اینکه از هم گسیختگی پیدا می‌کند، دیگر تأثیر آنچنانی نخواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود ضدآفتاب را در حالی که در معرض نور خورشید هستیم، هر ۲ الی ۳ ساعت یکبار باید تمدید شود، اما اگر وارد فضای بسته می‌شویم، دیگر لازم نیست که تکرار شود.

داودی راجع به اینکه ضدآفتاب در تمام فصول سال باید استفاده شود، عنوان کرد: از آنجایی که نور ماوراء بنفش مهم و مضر است و در فصول زمستان نیز نور ماوراء بنفش می‌رسد، بنابراین استفاده از ضدآفتاب حتی در فصل زمستان و در آب و هوای ابری نیز توصیه می‌شود و چه بسا در فصل زمستان وقتی که برف روی زمین است، نور خورشید به برف که تابیده می‌شود، شاید ۸ برابر آفتاب معمولی، نور ماوراء بنفش در اثر انعکاس ساطع و به پوست اصابت می‌کند ولی مواقعی که بارندگی صورت می‌گیرد، استفاده از ضدآفتاب ضرورتی ندارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره آلرژی و حساسیت نسبت به ضدآفتاب توضیح داد: اصولاً آلرژی و حساسیت ممکن است به تدریج ایجاد شود، یعنی یک فرآورده‌ای را مدت‌ها استفاده می‌کردند، مشکلی نداشته است و همچنین به تدریج آلرژی ایجاد شود. کسانی که پوست حساسی دارند، راحت‌تر و سریع‌تر ممکن است دچار چنین آلرژی شوند و توصیه می‌شود این دسته از افراد از ضد آفتاب‌های مخصوص اطفال استفاده کنند.

وی ادامه داد: ضدآقتاب‌ها دو نوع هستند، انواع فیزیکی و شیمیایی و آن حساسیت‌ها و آلرژی‌ها بیشتر در انواع شیمیایی مشاهده می‌شود، بنابراین ضد آفتاب اطفال نیز جزء انواع فیزیکی است و قابل توصیه برای کسانی است که پوست حساسی دارند، می‌باشد.

متخصص پوست، مو و زیبایی توضیح داد: پوست آقایان تیره‌تر از پوست خانم هاست و نسبت به آفتاب مقاوم‌تر است. بعضی از شغل‌ها هستند که در معرض مستقیم آفتاب نیز هستند. مانند شغل کشاورزی، دام پروری یا شغل‌های مشابه این‌ها، حتماً لازم است از ضد آفتاب استفاده کنند.

وی در پایان یادآور شد: همچنین افرادی که به عنوان تفریح به کوه نوردی و اسکی ‌می‌روند، حتماً از ضدآفتاب استفاده کنند. لذا تابش بیش از حد آفتاب باعث آفتاب سوختگی می‌شود و در دراز مدت یعنی ۵ الی ۲۰ سال بعد می‌تواند باعث تغیرات مربوط به پیری پوست، چین و چروک عمیق، لکه‌های پوستی و همچنین سرطان‌های پوستی شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.