تداوم اتهام‌زنی اتحادیه‌اروپا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در شورای حکام
16 خرداد 1402 - 15:57
شناسه : 54712
1
سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در ادامه اتهام‌زنی غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و بدون اشاره به اینکه اقدامات غیر قانونی کدام طرف منجر به وضع موجود در اجرای برجام شد، خواستار اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با توافق سال ۹۴ و همچنین پروتکل الحاقی شد.
منبع : ایرنا
پ
پ

اشتفن کلمنت روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد ادعا کرد که پیشرفت‌ در برنامه هسته‌ای ایران «خطر بحران گسترش سلاح های هسته ای در منطقه را بیشتر کرده است. »

وی با بیان این ادعا که «اتحادیه اروپا همچنان به برجام متعهد است»، ایران را مقصر وضع موجود در اجرای برجام خواند و مدعی شد: متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را (برای بازگشت به این توافق) نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. درعوض همچنان به افزایش چشمگیر برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

این مقام اروپایی بدون اشاره به تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا به عنوان ناقض اصلی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از «حمایت سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام» سخن گفت و از همه کشورها خواست «که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»

به گزارش ایرنا، ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

ایران در خصوص مذاکرات وین نیز دیدگاه‌های خود را برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا مطرح کرده اما ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف اصلی نقض کننده برجام، به رغم ادعای دیپلماسی در قبال ایران، اراده سیاسی لازم را برای جبران اقدامات غیرقانونی و میراث‌ منحوس گذشته نشان نداده و سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ را دنبال می‌کند.

سفیر اتحادیه اروپا در ادامه اظهاراتش، با بهره‌گیری از تاکتیک مقصرنمایی ایران ادعا کرد: متاسفیم که ایران متن ارائه شده توسط هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در ۸ اوت ۲۰۲۲ را نپذیرفت و از آن زمان، تحولات جدید، لایه های پیچیده بیشتری را اضافه کرده که دستیابی به راه حل دیپلماتیک را به طور فزاینده دشوار کرده است. ما می خواهیم تاکید کنیم که برجام جدا از تعهدات الزام آور قانونی ایران تحت پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی است که برای رژیم جهانی منع اشاعه ضروری است.

کلمنت همچنین از تدابیر جبرانی ایران در برجام ابراز نگرانی کرد و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات این توافق شد. وی مدعی شد:ایران به شدت از تعهدات خود در برجام، به ویژه در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای و تولید اورانیوم با غنای بالا خارج شده است. اقدامات ایران، که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده ایران ندارد، خطرات مرتبط با گسترش سلاح‌های هسته‌ای بسیار مهمی را به همراه دارد.

وی برغم بسته شدن پرونده ادعایی کشف ذرات اتمی با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات فردو، تکرار کرد: ما همچنان نگران وجود ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات فردو و شرایط کشف آن از طریق یک بازرسی اعلام نشده هستیم. این مقام اروپایی در عین حال گفت که اتحادیه اروپا گزارش مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مبنی براینکه اطلاعات ارائه شده از سوی ایران با توضیحات این کشور درباره منشأ ذرات مغایرت ندارد و آژانس در این مرحله سؤال دیگری در این زمینه ندارد، مد نظر قرار داده است.

سفیر اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش، به توافق اسفند ماه گذشته میان آژانس و ایران برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی اشاره کرد و بدون نشان دادن واکنش به پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه، گفت: ما انتظار داشتیم ایران با همکاری سریع، کامل، اساسی و سازنده با آژانس، اعتماد (شورا) را احیا کند.

وی با بیان اینکه «ما از نصب دوربین های نظارتی در یک مکان و تجهیزات نظارتی در دو مرکز غنی سازی اعلام شده مطلع هستیم» گفت: اتحادیه اروپا قاطعانه از ایران انتظار دارد که با آژانس به شیوه ای مستمر و بدون وقفه تعامل داشته باشد تا تمامی تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تأخیر بیشتر محقق شود.

دیپلمات اروپایی در پایان، ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد: ما قویاً از ایران می‌خواهیم که مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد، بدون فوت وقت به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.

به گزارش ایرنا، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین پایتخت اتریش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.