جنگ سرد جدید؟ کنفرانس امنیتی سنگاپور صحنه جدال وزیران دفاع آمریکا و چین
17 خرداد 1402 - 14:38
شناسه : 54778
0
روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به مشاجره رهبران نظامی آمریکا و چین در کنفرانس امنیتی مهم سنگاپور نوشت: پکن تاکید داشت که نیروهایش آماده جنگ بر سر تایوان هستند و این در حالی بود که وزیر دفاع آمریکا از چین به دلیل اقدامات تهاجمی نظامی در منطقه بشدت انتقاد کرد.
منبع : ایرنا
پ
پ

این روزنامه آمریکایی افزود: لی شانگفو وزیر دفاع چین آشکارا در کنفرانس گفتگوی دفاعی شانگری لا گفت پکن به دنبال «اتحاد مجدد مسالمت آمیز» با تایوان است اما اگر لازم باشد که جزیره تایوان به بخشی از تایوان تبدیل گردد «هیچ وعده ای مبنی بر چشم پوشی از استفاده از زور نمی دهد».

وی گفت اگر کسی جرائت کند و تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین لحظه ای تردید نخواهد کرد. ما از مخالفان هراسی نداریم و مطمئنا از تمامیت ارضی و یکپارچگی منطقه -به هر قیمتی که باشد- دفاع می کنیم.

واشنگتن تایمز نوشت: اظهارات این ژنرال چینی پس از آن مطرح شد که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت ارتش این کشور در حال افزایش طرح ها، هماهنگی و آموزش برای «بازدارندگی در مقابل تهاجم» است.

این رسانه افزود: اظهارات مقامات آمریکایی و چینی در سخنرانی های خود در کنفرانس شانگری لا بر عمق تنش در روابط بین آمریکا و چین تاکید دارد. البته تنش در روابط دو کشور در آستانه کنفرانس امنیتی نیز نمایان شد هنگامی که هفته گذشته، جت های چینی در یک بازی خطرناک هواپیمای جاسوسی آمریکا را در حریم هوایی منطقه رهگیری کردند.

این رهگیری سپس با حادثه دیگری دنبال شد که در آن ناو جنگی چین حین عبور از تنگه تایوان مقابل یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده حرکت کرد.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه، تماس نزدیک بین ناوشکن «یو اس اس» چانگ هون و یک ناوشکن چینی را محکوم کرد و با اشاره به این که رویارویی دریایی و هوایی بخشی از سطح فزاینده تهاجمی ارتش پکن بود، گفت: از آنها می‌خواهیم تصمیمات بهتری در مورد نحوه عملکردشان در فضای بین‌المللی هوایی و فضای دریایی اتخاذ کنند.

در عین حال، آستین در اجلاس شانگری لا تاکید کرد که همکاری نظامی آمریکا با متحدان منطقه ای اش از جمله ژاپن، استرالیا و فیلیپین افزایش یافته است.

وی گفت: «رفتارهای خطرناک در دریا یا حریم هوایی بین المللی باعث بازدارندگی واشنگتن نمی شود».

واشنگتن تایمزبا اشاره به این که به تازگی مقام هایی از وزارت خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید به تازگی مذاکراتی در پکن داشتند، نوشت: با وجود افزایش تنش نظامی فزاینده بین چین و آمریکا، دولت جو بایدن به تلاش هایش برای تنش زدایی در روابط با چین ادامه می دهد هر چند که این مذاکرات نگرانی هایی را در بین تحلیلگران برانگیخته است.

مایلز یو، مشاور ارشد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت در امور چین، در این زمینه گفت: سخنرانی وزیر دفاع چین در سنگاپور بازتاب ستیزه‌جویی چند دهه‌ای حزب کمونیست چین و نیروی نظامی اصلی این کشور موسوم به، ارتش آزادی‌بخش خلق علیه ایالات متحده بود.

وی مدعی شد رهبران آمریکا باید به اقدامات تحریک آمیز و بی محابای چین با اقدامات جدی واکنش نشان دهند و تلاش برای مذاکرات مسئولانه و همکاری با این کشور بی فایده است.

واشنگتن تایمز به نقل از گوردون چانگ تحلیلگر دیگر مسائل چین نیز نوشت: آمریکایی ها به اشتباه فکر می کنند اظهارات جنگ طلبانه مقامات چینی صادقانه نیست و می توان آنها را نادیده گرفت. ما همین فکر را در مورد اسامه بن لادن (سرکرده سابق القاعده) داشتیم. رژیم چین به سرعت برای جنگ آماده می شود و ما مصمم هستیم که از مساله غفلت کنیم.

این روزنامه در ادامه مدعی شد دولت بایدن به دنبال تنش زدایی با چین است و در سنگاپور، آستین وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش به دنبال تنش و رویارویی نیست.

وزیر دفاع آمریکا همچنین مدعی شد که دولت بایدن به دنبال جنگ سرد جدید با چین نیست و امیدوار است از تبدیل شدن رقابت با چین به درگیری و ایجاد بلوک های ژئوپلتیکی در منطقه جلوگیری کند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، ژنرال لی، که در سال ۲۰۱۸ توسط ایالات متحده به دلیل فروش تسلیحات به روسیه تحریم شده بود، ملاقات با آستین را در سنگاپور رد کرد، اگرچه این دو در یک نقطه در جریان کنفرانس شانگری-لا دست دادند.

مقامات چینی ایده نشست و گفتگوی رسمی‌تر را رد کردند مگر اینکه آمریکا تحریم‌هایی را که علیه ژنرال لی اعمال کرده است، لغو کند.

رابرت دالی مدیر موسسه کیسینجر در مسائل چین و آمریکا در اندیشکده مرکز ویلسون واشنگتن در این زمینه گفت: دولت بایدن باید تحریم ها را لغو کند تا مذاکرات با چین صورت گیرد.

وی حفظ تحریم های چین را اشتباهی از سوی آمریکا توصیف کرد.

واشنگتن تایمز نوشت: نظر می‌رسد که آستین در سنگاپور چنین استدلال‌هایی را رد و در یکی از سخنرانی هایش خاطرنشان کرد که «شخصاً در روسیه تحریم شده است، اما اگر بخواهم می‌توانم با وزیر دفاع روسیه صحبت کنم».

این گزارش مدعی شد ارتش چین تحرکات نظامی را افزایش داده است که به نظر می رسد وضعیت موجود در تایوان را بهم زده است.

این روزنامه از جمله به مانورهایی که شامل شلیک موشک بود اشاره کرده و به نقل مقامات پنتاگون نوشت این عملیات تمرینی برای تهاجم بوده است.

جیم فانل (Jim Fanell) مقام دریایی بازنشسته و مدیر سابق اطلاعات ناوگان اقیانوس آرام، گفت که تضاد بین سخنرانی های ایالات متحده و چین در سنگاپور «ناهماهنگی خطرناکی» را نشان داد که می تواند منجر به مرگ نیروهای آمریکایی شود.

وزیر دفاع چین در سخنرانی خود در سنگاپور به طور غیرمستقیم از آمریکا انتقاد کرد و گفت برخی کشورها در امور داخلی «برخی دیگر از کشورها» دخالت می کنند، تحریم های یکجانبه ای را علیه آنها وضع می کنند و اغلب به «تهاجم با استفاده از قوه قهریه و زور» متوسل می شوند.

وی همچنین بدون نام بردن از ایالت متحده، ارتش آمریکا را با «سلطه» به نام آزادی ناوبری متهم کرد.

این مقام چینی همچنین آمریکا را به تقویت «انقلاب های رنگی» و جنگ های نیاتی که باعث بی ثباتی در منطقه و کشورها می شود، متهم کرد. وی در اشاره به «فقط فرار و بر جای گذاشتن آشفتگی در کشورها» ظاهرا به ناآرامی و هرج و مرج ناشی از خروج آمریکا از افغانستان اشاره داشت.

وی از احیای آنچه که احیای «ذهنیت جنگ سرد» خواند انتقاد کرد و گفت: هیچ راهبردی در منطقه نباید بر اساس استدلال های ایدئولوژیک باشد که به دنبال ائتلاف های نظامی علیه «تصورات خیالی» هستند.

وزیر دفاع چین اظهار داشت: نقشه تلاش برای تشکیل ائتلاف نظامی شبیه ناتو در منطقه آسیا اقیانوسیه گروگان گیری ساکنان منطقه و ایجاد درگیری و رویارویی است که فقط منطقه را به گردابی از اختلافات، درگیری ها و نزاع ها سوق می دهد.

وی درباره تایوان گفت: این جزیره متعلق به چین و تصمیم گیری درباره حل این اختلاف بر عهده پکن است و تایوان به عنوان بخشی از نظم بین المللی پس از جنگ جهانی دوم، باید به چین بازگردانده شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.