روایت گاردین از توانمندی موشکی ایران؛ هشدار به تل آویو
17 خرداد 1402 - 17:06
شناسه : 54804
2
روزنامه گاردین در بازتاب توان موشکی ایران و رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» نوشت: ایران با رونمایی از موشکی که می گوید برای اولین بار در داخل ساخته شده است، زنگ هشدار را برای تل آویو به صدا در آورد.
منبع : ایرنا
پ
پ

این روزنامه انگلیسی افزود: ایران پیشتر گفته بود که این موشک می تواند تنها در عرض ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برسد.

گاردین در گزارش خود با اشاره به حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مراسم رونمایی از موشک «فتاح» نوشت: گفته شده است که بُرد این موشک ۸۷۰ مایل (۱۴۰۰ کیلومتر) است که می تواند تا ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند و سامانه های دفاع هوایی را دور بزند.

این گزارش می افزاید: موشک های مافوق صوت می توانند دستکم با سرعت ۵ ماخ (پنج برابر سرعت صوت) پرواز کنند و این باور وجود دارد که سرعت و قدرت مانوردهی آنها رهگیری این نوع از موشک ها را دشوار می کند. تنها چهار کشور دیگر ادعا می کنند که موشک های فراصوت را در زرادخانه خود دارند.

ایران در ماه نوامبر (آذر سال گذشته) اعلام کرد که در راه ساخت یک موشک بالستیک مافوق صوت حرکت می کند که دارای قدرت مانوردهی در داخل و خارج از جو است. تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده بود که این موشک می تواند پیشرفته ترین سامانه های موشکی ضد بالستیک آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله گنبد آهنین را دور بزند.

گاردین با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری ایران را در مراسم رونمایی از موشک فتاح، نوشت: رئیس جمهوری ایران می گوید این موشک دارای قدرت بازدارندگی است و می تواند «نقطه امنیت و صلح پایدار» در منطقه باشد.

این روزنامه انگلیسی همچنین به اظهارات سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: «این موشک در جهان کم نظیر است»

گاردین در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: گمان می رود چین نیز مانند آمریکا به دنبال موشک های مافوق صوت است. روسیه مدعی است که در حال حاضر این تسلیحات را در اختیار دارد و گفته است که از آنها در میدان نبرد در اوکراین استفاده کرده است. نیروی هوایی اوکراین در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد که یک موشک مافوق صوت «کینژال» روسیه را با پدافند هوایی پاتریوت آمریکا سرنگون کرده است.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد: رونمایی از موشک فتاح در حالی انجام می شود که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) درباره توجه دوباره غرب به از سرگیری مذاکرات جدید با تهران به منظور احیای توافق هسته ای ابراز نگرانی کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که به توافق اولیه با همتایان ایرانی خود برای تقویت مجدد روند بازرسی‌های محدود شده خود دست یافته است.

به گزارش ایرنا،- ابرموشک هایپر سونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

آیت الله ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه صنایع دفاعی و موشکی در ایران بومی شده است، گفت: قدرت و توان بازدارندگی ایران برای کشورهای منطقه، نقطه امنیت و صلح پایدار است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح اظهار داشت: موشکی که امروز رونمایی شد، در دنیا کم نظیر است به شکلی که با این رونمایی ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.