تشکیل ائتلاف دریایی در غرب آسیا؛ یک سیلی تازه به هژمونی آمریکایی
19 خرداد 1402 - 15:21
شناسه : 54928
2
روزنامه رأی الیوم در یادداشتی نوشته است: در آینده ارتش‌های منطقه با تمام ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها و قایق‌های هستند که امنیت زمینی و آبی کشور‌های منطقه را حفظ می‌کنند.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

شنبه بود که  دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که کشورمان به زودی یک ائتلاف دریایی با  عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای منطقه تشکیل خواهد داد تا به صلح و ثبات در کشورهای همسایه کمک کند.

موضوعی که موجب دلگرمی حامیان ایران نیز شد تا جایی که سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: از اعلام تشکیل ائتلاف دریایی مشترک با حضور ایران، عربستان، امارات و برخی طرف‌های دیگر استقبال می‌کنیم.

و در عین حال بعد از تشکیل و بازگشایی مجدد سفارت عربستان در کشورمان مجددا موجبات ترس و دلهره آمریکا و حامیانش را فراهم آورد.

انتظار نداشتیم همگرایی میان عربستان سعودی و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با ایران به این سرعت توسعه یابد 

روزنامه رأی الیوم در یادداشتی در این باره نوشته است: «در آینده این ارتش‌های منطقه با تمام ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها و قایق‌های هستند که امنیت زمینی و آبی کشور‌های منطقه را حفظ می‌کنند و دیگر نیازی به باج خواهی آمریکا ندارند و دیگر “لولوی” ایرانی یک همپیمان و بخشی از ائتلاف منطقه‌ای جدید به شمار می‌آید و “فتنه” مذهبی شیعی – سنی که ایالات متحده آمریکا طی دهه‌های گذشته برای توجیه حضورش در منطقه و چپاول سرمایه‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس از آن استفاده می‌کرد، در حال از بین رفتن است و یک آشتی تاریخی برای یک اتحاد قوی بر پایه نیرو‌های جدیدی در حال تحقق است.

ما اعتراف می‌کنیم که انتظار نداشتیم همگرایی میان عربستان سعودی و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با ایران به این سرعت توسعه یابد و رویا‌های نتانیاهو و وعده او برای تبدیل توافق‌نامه‌های صلح ابراهیم به یک اتحاد امنیتی و نظامی تحت هدایت او علیه ایران و تبدیل شدن منطقه خلیج‌فارس به بازاری بزرگ برای تسلیحات و تجهیزات نظامی اسرائیلی، به ویژه «گنبد‌های آهنین» و «فلاخن داوود» بر باد رود. سامانه‌هایی که به دلیل بازگشت به مقاومت در فلسطین، دروغین بودن برتری نظامی اسرائیل و توانمندی امنیتی آن را فاش کرد.

منطقه غرب آسیا به سمت بومی شدن در حرکت است 

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در این باره به ما گفت: توافق نامه پکن بین ایران و عربستان مقدمه‌ی برای ایجاد همگرایی منطقه ای بین ایران و کشورهای عرب منطقه است و با توجه به شرایط منطقه و اینکه کشورهای عربی منطقه به این نتیجه رسیده اند که ایران به عنوان یک کشور قابل اعتماد می‌تواند به عنوان پیش قراول این ائتلاف تلقی شود لذا اخیرا رویکرد کشورهای امارات، عربستان و پادشاهی عمان به این سمت بوده تا بتوانند یک نیروی حافظ خلیج فارس را تشکیل دهند که این نیرو می‌تواند به بومی سازی امنیت خلیج فارس و کاهش حضور نامشروع قدرت‌های فرا منطقه‌ای منجر شود.

وی ادامه داد: هم افتتاح سفارت ایران در ریاض و تشکیل یک ائتلاف دریایی با شرکت ایران ،عربستان ، امارات و عمان می‌تواند به کاهش هژمونی آمریکا و انزوای رژیم صهیونیستی کمک کند و در آینده منطقه به سمت بومی سازی منطقه ای حرکت خواهد کرد و این نشان دیگری از افول قدرت آمریکاست.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.