آیا ایپک دیگر از اسرائیل حمایت نمی کند؟!
19 خرداد 1402 - 16:00
شناسه : 54936
1
ایپک رفتار و کارش را بعد از این که شبکه های اجتماعی رشد کردند و روی عملکردش تمرکز کردند و کارهایش را برجسته کردند، تغییر داد.
نویسنده : سرکیس نعوم/ روزنامه نگار لبنانی منبع : دیپلماسی ایرانی
پ
پ

 

به سراغ یکی از مسئولان عالی رتبه در یک سازمان یهودی امریکایی که تمامی مواضع و رفتارهای اسرائیل را تایید می کند و همواره از سیاست های آن در داخل ایالات متحده حمایت و از منافع آن دفاع می کند، رفتم. در ابتدای دیدار صحبت از لبنان شد، سوال های بسیاری از اوضاع آن و نظام و مشکلات و انتخابات مجلس و نظام انتخاباتی اش کرد و بحث های بسیاری در این زمینه کردیم. بعد صحبت از سازمان “ایپک” شد که در دنیا مشهور است و عرب ها بهتر از همه می دانند که دفاع چشم و گوش بسته ای از اسرائیل در داخل امریکا می کند و همواره حقوق فلسطینیان را نادیده می گیرد و طرفدار دور کردن و فراری دادن عرب هاست. گفت: «ایپک کارش را عوض کرده است. دیگر مثل سابق حمایت مالی مستقیم نمی کند و صرفا به حمایتش ادامه می دهد اما به سازمانی تبدیل شده که پول و اعانه می گیرد. دلیلش رویاروی با سازمان جی استریت J Street نیست که یهودی های معتقد به کشور اسرائیل آن را تاسیس و حفظش کرده اند اما به سیاست های اسرائیل انتقاد می کنند و از این که حقوق دیگران به رسمیت شناخته نمی شود معترض هستند. این سازمان سال ها پیش تاسیس شد و مورد توجیه یهودیان میانه روی امریکا قرار گرفت – اگر بتوانیم چنین تعبیری از آنها بکنیم – کسانی که از حل مسالمت آمیز درگیری های اسرائیلی – فلسطینی طرفداری می کنند و خود را اول امریکایی می دانند با وجود این که همواره بر بقای کشور اسرائیل تاکید داشته اند.»

پرسیدم: «این سازمان در امریکا همچنان حضور فعال دارد؟»

جواب داد: «بله. همچنان در ایالات متحده فعال است اما موفقیتی نداشته است، با وجود این که خیلی به آن امید می رفت. البته این را بگویم که از موضع تند بخش بزرگی از یهودی های امریکا نسبت به گذشته بسیار کاسته شده است. اما این سازمان شانس تایید یهودی های امریکا را ندارد، طرفداران آن بیش از ۱۵ درصد نیستند. بعضی وقت ها این رقم به ۱۸ درصد هم افزایش یافته است.»

سپس گفت: «ایپک رفتار و کارش را بعد از این که شبکه های اجتماعی رشد کردند و روی عملکردش تمرکز کردند و کارهایش را برجسته کردند، تغییر داد، برای اینکه می خواست همچنان قدرت تاثیرگذاری و تمایلش به ماندن با همان حجم بزرگ و مهمی که قبلا داشت را حفظ کند. البته این را بگویم که یک دلیل دیگر آن این است که اکثر یهودیان امریکا از اسرائیل همچنان متنفر نیستند و از ابتدای تاسیسش از آن حمایت کرده اند، اما وفاداریشان دیگر مثل سابق با آن حجم و عظمتی که پدران و اجدادشان داشتند، نیست. دیگر شده طور دیگری فکر می کنند.»

این مقام عالی رتبه ایپک این دیدگاه را تایید می کرد و با آن موافق بود و می گفت که به این ترتیب منافع اسرائیل در امریکا بهتر تامین می شود؛ اما به این هم اشاره کرد که تایید و طرفدرای اونجلیس ها Evanglicals از اسرائیل ثابت است. این درست است که آنها دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق را صد در صد تایید می کنند اما این کار را در راستای عمل به وظیفه شان در قبال منافع اسرائیل انجام می دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.