صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به ۱۷ کشور اولویت‌دار
11 آبان 1399 - 16:01
شناسه : 5817
6
در نیمه نخست امسال محقق شد؛ رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توسعه صادرات غیرنفتی به ۱۷ کشور هدف و اولویت‌دار، خاطرنشان کرد: مجموع صادرات غیرنفتی به این کشورها در نیمه نخست سال بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده است.
پ
پ

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، «حمید زادبوم» در نخستین جلسه کمیته پایش تجارت خارجی کشور، اظهار داشت: تسهیل فرآیند واردات در مقابل صادرات برای تسریع در بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور اقدام مهمی بود که با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری دستگاه‌های مربوطه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شد.

وی افزود: سیاست فراوانی ارز صادرات غیرنفتی منجر به واقعی‌ شدن نرخ ارز و تسهیل روند تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی خواهد شد که با توجه به اهمیت حوزه تجارت خارجی به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ملی، پایش مستمر وضعیت تجارت خارجی کشور ضرورت دارد.

زادبوم بر حضور موثر دستگاه‌های اجرایی در سطوح تصمیم‌گیری در جلسات کمیته پایش تجارت خارجی کشور به منظور رصد مستمر وضعیت این حوزه تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این بخش برای رونق بخشیدن به شاخص‌های مهم اقتصاد ملی، همگرایی صادرات و واردات و توازن این دو حوزه به تامین به موقع نیازهای کشور و رشد صادرات کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: فراوانی و تامین به موقع کالاهای مورد نیاز کشور در سطح واحدهای تولیدی و مصارف مردم نیازمند فراوانی ارز صادرات غیرنفتی است و کمک به توسعه صادرات باید در اولویت کشور و همه دستگاه‌های دست‌اندرکار باشد.

دبیر شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور افزود: روند رشد صادرات در تمامی کالاهای غیرنفتی آهنگ مثبتی دارد و با گشایش و تسهیل روش‌های بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصادی کشور، این روند مثبت استمرار خواهد یافت.

رشد ۶۵ درصدی صادرات به اوراسیا

زادبوم به رشد صادرات کالاهای غیرنفتی به اوراسیا طی دوره ۱۰ ماهه از آبان‌ماه ۹۸ لغایت پایان مردادماه سال جاری اشاره کرد و گفت: صادرات به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اقلام ترجیحی تا در این مدت نسبت به مدت مشابه گذشته رشد ۶۵ درصدی داشته است.

وی تأکید کرد: باید ساختار موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای اجرای سیاست تجاری برد- برد ایران با اتحادیه مذکور و توسعه مناسبات تجاری در راستای اهداف پیش‌بینی شده، پیگیری شود.

۹۲ درصد واحدهای تولید ایفای تعهد کرده اند

رییس سازمان توسعه تجارت، ارتقای ارزش افزوده صادرات در حوزۀ تولید به طور کلان و واحدهای تولیدی به صورت عملیاتی را نیازمند بسترسازی مناسب دانست و گفت: تولید صادرات‌محور و رقابت‌پذیر باید اولویت بخش تولید در حوزه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی باشد.

وی افزود: طبق آمار تجمیعی رفع تعهدات ارزی از ۲۲ فرودین ماه سال ۹۷ تاکنون حدود ۹۲ درصد تعهدات ارزی صادرات توسط واحدهای تولیدی ایفا شده است.

زادبوم ادامه داد: براساس مصوبات جلسه مورخ ۲ تیرماه ۹۹ شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور و پیگیری‌های مکرر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک مکلف به ارائه به موقع و جامع آمار عملکرد تجارت خارجی کشور به سازمان توسعه تجارت ایران است.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: نوسانات سیاست‌های پولی و نقصان زیرساخت‌های تجاری در گمرکات مرزی و ناوگان حمل و نقل کشور از جمله مشکلات صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای هدف به ویژه بازارهای همسایه است و تقویت و تجهیز لجستیک و ناوگان حمل محصولات کشاورزی و تامین تجهیزات و ملزومات بسته‌بندی باعث کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده کالاها خواهد شد.

وی افزود: فراوانی ارز صادرات غیرنفتی منجر به تقویت فرآیند تامین ارز واردات مواد اولیه و ترخیص کالاهای دپوشده در گمرکات خواهد شد.

زادبوم با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی باید به عزم ملی به ویژه دستگاه‌های دولتی در سطح کلان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا فرصت‌های بسیاری برای کشور به وجود آورده است و باید با رفع چالش‌های داخلی به تحقق ارزآوری از این فرصت‌ها کمک شود و نقش دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط در این جهت حائز اهمیت است.

اولین نشست کمیته پایش تجارت خارجی کشور به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، رییس اتاق بازرگانی ایران، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و اتاق تعاون ایران با دستور بررسی وضعیت تجارت خارجی به ویژه صادرات غیرنفتی در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.