ترامپ بدش نمی‌آید زمین بازی را به هم بزند، دکتر مراد عنادی
15 آبان 1399 - 19:30
شناسه : 6009
5
کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مشارکت بی سابقه در آمریکا نشان می‌دهد این کشور وارد دوره جدیدی شده است، گفت: ‌رفتارهای روزهای اخیر ترامپ نشان می‌دهد که او اگر بازنده این دوئل باشد بدش نمی‌آید زمین بازی را برهم بزند.
منبع : ایرنا
پ
پ

«مراد عنادی» کارشناس ارشد مسائل سیاسی و رسانه روز پنجشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره آخرین تحولات انتخابات ‌آمریکا این دوره از انتخابات و فضای دو قطبی ایجاد شده در این کشور گفت: این دوره از انتخابات از همان ابتدا به خاطر روحیات دونالد ترامپ و عملکرد وی در چهار سال گذشته، ‌ حساسیت زیادی به همراه داشت.

وی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌ها تا قبل از روز انتخابات که بایدن بالاتر بود، بسیاری تصور می‌کردند قطار انتخابات به همین شکل حرکت کند اما موجی که ترامپ ایجاد کرد موجب شد به رقابت نزدیک شود. الان هم هرچند بایدن با ۲۶۴ رای الکترال جلو است، اما عدم تعیین تکلیف ایالات تعیین کننده‌ای مانند پنسلوانیا باعث شده ترامپ هنوز شانس پیروزی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل  اظهارداشت: میزان مشارکت بی سابقه مردم آمریکا که در قرن اخیر نشان دهنده این است آمریکا به دو قطبی جمعیتی با مطالبات متفاوت تقسیم شده است. بخشی از این دو قطبی شدن به دلیل انباشت مطالبات از سال ۲۰۰۰ است که شکاف اجتماعی شکل گرفت و روز به روز تقویت شد تا اینکه به شکل امروز درآمده است.

وی اضافه کرد: در حالی که هنوز نتایج  انتخابات نهایی نشده افراد مسلح به ویژه طرفداران ترامپ در حوزه‌های رای گیری حاضر شدند و خواستار توقف شمارش و یا بازشماری آرا هستند و ترس و نگرانی از آشوب و اغتشاش در ایالات آمریکا وجود دارد.

عنادی درباره این که آیا احتمال افزایش تنش و درگیری در روزهای آینده وجود دارد، گفت: اندیشکده‌های آمریکا و برخی صاحبنظران آمریکایی احتمال درگیری را مطرح و احتمال دادند اگر هر یک از دو طرف اعلام پیروزی کنند، منجر به شروع درگیری و تنش‌ها می‌شود. نکته دیگر اینکه بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی میزان فروش سلاح بسیار بالا رفته و این شاخص می تواند نشان دهنده این باشد که جامعه آمریکا آماده انفجار است.

وی ترامپ را عامل تشدید کننده این تنش‌ها دانست و ادامه داد: رفتارهایی مانند تشکیک در آرا و طرح مسائلی مانند تقلب و توئیت‌های جنجال برانگیزی که بعضی را خود توئیتر به علت غیرواقعی بودن علامت گذاری می‌کند، ‌از سوی ترامپ نشان می‌دهد که او اگر بازنده این دوئل باشد بدش نمی‌آید که زمین بازی را برهم بزند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای ترامپ و طرفداران افراطی او تنها چیزی که مهم نیست همین قضیه است برای آنان این مهم است که افکار و اندیشه های خود را پیاده کنند و برای همین مخالفان او شعار مرگ بر فاشیست سر می دهند.

به گفته وی، مخالفان ترامپ این رفتار را حاصل افکار فاشیستی می‌دانند که در جامعه آمریکا به وجود آمده و اندیشمندان و متفکران آمریکایی با کتاب و مقاله و سخنرانی‌ها پیشتر هشدار داده بودند احتمال دارد این وضعیت در آینده به این جا ختم شود و این خطر بسیار جدی برای دموکراسی در آمریکا است.

عنادی با یادآوری نقش و تاثیر کرونا در این دوره از انتخابات ‌آمریکا گفت: ویروس کرونا انتخابات را از حالت طبیعی خارج کرد چون منجر به بالا رفتن رای گیری پستی در این کشور شد و با توجه به اینکه دموکرات‌ها در این بخش دست بالا دارند، ترامپ سعی کرده  انتخابات را زیر سوال برده و ادعای تقلب را مطرح کند.

وی افزود: اما هرچه این نتایج دیرتر اعلام شود تنش‌ها و تجمع های انتخاباتی بیشتر خواهد شد و افراد مسلح به آتش تنش‌ها و درگیری‌ها دامن خواهند زد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره دستگاه قضایی این کشور و کشانده شدن نتیجه انتخابات به دیوان عالی گفت: ترامپ بحث مراجعه به دیوان عالی را مطرح کرد که این تا حدود زیادی می‌تواند مسکن باشد و به جامعه  آرامش دهد و اگر کار به آنجا بکشد و دیوان عالی نظر بدهد، قضیه حل و فصل می‌شود.

وی با بیان اینکه سیستم قضایی آمریکا می‌تواند تعیین کننده باشد، تصریح کرد: طبق قانون اساسی دادگاه جایگاه ممتازی دارد و می‌تواند در صورت بروز اختلاف، فصل‌الخطاب بوده و حرف آخر را بزند اما آنجا هم تغییراتی ایجاد شد. در ماه‌های اخیر دموکرات‌ها تاکید داشتند که برای نامزد مورد نظر ترامپ در دیوان عالی بعد از انتخابات رای گیری و روی کار بیاید. ترکیب دیوان عالی به نفع ترامپ است و این نگرانی وجود دارد که اگر به دیوان عالی بکشد رای به نفع ترامپ صادر شود.

عنادی با اشاره به این اینکه احتمال نپذیرفتن رای دیوان عالی هم وجود دارد، گفت: در سال ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون سه میلیون رای مردمی بیشتر از ترامپ کسب کرد و دادگاه به نفع ترامپ رای داد، تا مدت‌ها دموکرات ها مقابل کاخ سفید راهپیمایی می‌کردند و به این سیستم انتخاباتی اعتراض داشتند. الان که این اعتراضات انباشت شده و با توجه به فضای ملتهبی که طبق اذعان رسانه‌های آمریکایی بر این کشور حاکم است، به نظر می‌رسد به راحتی این موج مهار نشود.

وی ادامه داد: احتمال وقوع اعتراضات بعد از اعلام نظر دیوان عالی هم وجود دارد، چون هیچ یک از طرفین به راحتی زیر بار نخواهند رفت؛ ‌ درحالی‌که در دوره های گذشته طرفین نتیجه را به راحتی می‌پذیرفتند.

این کارشناس مسائل آمریکا دلیل این کار را دو قطبی شدن جامعه آمریکا از سال ۲۰۰۰ به این طرف و عمیق‌تر شدن شکاف‌ها ذکر کرد و گفت:‌ سیاست مقامات آمریکا از زمان بوش پسر هم زمینه ساز شکاف در جامعه آمریکا شدند البته اوباما تلاش کرد این شکاف کمتر شود اما خصومت ورزی ترامپ مجددا باعث افزایش این شکاف‌ها شد و جامعه را دو قطبی کرد.

عنادی خاطرنشان کرد: مشارکت بی سابقه در آمریکا نشان می‌دهد این کشور وارد دوره جدیدی دارد می‌شود و هر احتمالی وجود دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.