میوه هم از سبد خرید مردم خارج می شود ؟
22 آبان 1399 - 10:35
شناسه : 6478
9
موج گرانی‌ ماه‌های اخیر بازار میوه را هم بی نصیب نگذاشته و در حالیکه سال گذشته پرتقال کیلویی حدود چهار تا پنج هزار تومان، سیب کیلویی سه تا پنج هزار تومان و انار کیلویی حدود چهار هزار تومان بود، این قیمت‌ها اکنون در برخی موارد به بیش از دو برابر هم رسیده است.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان به نقل از ایسنا در حال حاضر قیمت ارزانترین نوع پرتقال در بازار کیلویی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است و قیمت پرتقال جنوب به کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

هر کیلو انار هم از هفت تا ۱۴ هزار تومان قیمت دارد. قیمت گلابی نیز به کیلویی ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان رسیده و لیموشیرین تا ۱۷ هزار تومان هم فروش می‌رود.

قیمت هر کیلو سیب بین پنج تا ۱۰ هزار تومان و هر کیلو نارنگی بین هشت تا ۱۵ هزار تومان است.

میوه‌هایی که کمی لوکس محسوب می‌شوند قیمت بسیار بالاتری دارند و در حال حاضر قیمت هر کیلو موز در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است و میوه‌ای مانند نارگیل هر عدد ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

عجیب‌ترین قیمت بین میوه‌ها را نیز آناناس دارد که هر عدد تا ۱۵۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

اینها قیمت‌هایی است که در مغازه‌های میوه و سبزی فروشی عرضه می شود و اگر کسی بخواهد خرید میوه کمی ارزانتر برایش آب بخورد، از دستفروشان یا وانت‌های دوره گرد خرید می کند که معمولا کیلویی دو تا سه هزار تومان ارزانتر است.

با این قیمت‌ها اگر کسی بخواهد چهار، پنج کیلو میوه بخرد باید حدود ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر هم هزینه کند که از عهده خیلی‌ها بر نمی‌آید و در این شرایط بیم آن می‌رود میوه که نقش مهمی در تامین ویتامین های مورد نیاز بدن دارد، از سبد بخشی از اقشار ضعیف جامعه بیرون برود.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه قیمت انواع میوه در میدان بار کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

عیسی حاج علیانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت میوه نیز مانند سایر کالاها و اجناس در این مدت بالا رفته، گفت: قیمت بسیاری از کالاهای دیگر تا چند برابر افزایش داشته، اما قیمت میوه نهایتا برای برخی از میوه‌ها دو برابر و برای برخی کمتر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هزینه‌های تولید، حمل و نقل و .. بسیار بالا رفته و از همین رو بر قیمت تمام شده میوه اثر گذاشته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه با بیان اینکه قیمت میوه‌ای که در میدان بار عرضه می‌شود باید با نهایتا ۳۰ درصد افزایش قیمت که سود توزیع کننده است به دست مردم برسد، عنوان کرد: گاهی این سود ۳۰ درصدی رعایت نمی‌شود و با قیمت بیشتری نسبت به قیمت میدان بار به دست مصرف کننده می رسد.

حاج علیانی درباره وضعیت کنونی قیمت انواع میوه در میدان بار کرمانشاه اظهار کرد: اکنون قیمت هر کیلو پرتقال بسته به نوع آن کیلویی شش تا ۱۰ هزار تومان، قیمت نارنگی پنج تا هفت هزار تومان، قیمت انار بین شش تا ۱۲ هزار تومان و قیمت لیموشیرین بین هفت تا ۱۲ هزار تومان است.

وی قیمت هر کیلو به را نیز بین هفت تا ۱۲ هزار تومان و هر کیلو خرمالو را نیز در همین حدود اعلام کرد.

رئیس اتحادیه بافروشان خاطرنشان کرد: قیمت برخی از میوه‌ها مانند آناناس نیز بر اساس دلار و به نرخ روز تعیین می‌شود. به علاوه قیمت موز نیز معمولا به روز است و نمی توان قیمت مشخصی برای آن اعلام کرد.

حاج علیانی با بیان اینکه قیمت میوه در روزها و حتی ساعات مختلف روز بسته به شرایط عرضه و تقاضا متفاوت است، تاکید کرد: به احتمال زیاد هرچقدر در فصل سرما پیش برویم و میوه بیشتری وارد بازار شود، قیمت‌ها کمتر خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.