ارتباط مستقیم بیکاری با خودکشی و خشونت
04 آذر 1399 - 18:08
شناسه : 7253
3
به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی( WHO) ، میزان تجربه خشونت فیزیکی و یا جنسی در خاورمیانه حدود ۳۷ درصد است. همچنین آمار خشونت منجر به مرگ در خانم‌ها یک نفر در هفته و این آمار برای مردان یک نفر در ماه است؛ بنابراین می‌توان گفت که خشونت منجر به مرگ در زنان ۴ برابر مردان است.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان و به نقل از رکنا، حبیب الله مسعودی فرید در ارتباط مجازی با وبینار تخصصی «مداخلات تخصصی با رویکرد خانواده محوردر کار با زنان تحت خشونت خانگی» که در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: خشونت خانگی یکی از شایع ترین اشکال خشونت علیه زنان است که حتی گاها در دوران بارداری نیز بر خانم‌ها اعمال می‌شود. به طوری که ۱۵ درصد از مصاحبه شوندگان پژوهشی در اینباره اینگونه خشونت‌ها را اثری طبیعی و مساله‌ای درون خانوادگی بیان کردند که نیازی برای مطرح کردن آن ندارند و در این میان است که بحث سواد سلامت روانی و اجتماعی برای افراد مطرح می‌شود.

به گفته وی، خشونت خانگی دارای انواع مختلفی نظیر جنسی، روانی، عاطفی، اقتصادی است که می‌تواند در رسیدن به اهداف انسان ممانعت‌های زیادی اعمال کند. همچنین مطابق با برخی پژوهش‌ها تاثیرات خشونت روانی به مراتب می‌تواند پایدارتر از خشونت جسمی باشد. از سوی دیگر مطابق با برخی پژوهش‌ها شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹ می‌تواند منجر به افزایش ریزفاکتورهای مربوط به خشونت علیه زنان شود.
سواد اجتماعی مانع خشونت ها

مسعودی فرید گفت: بسیاری از خشونت‌های خانگی اطلاع داده نمی‌شود که می‌توان از آن‌ها تحت عنوان خشونت‌های پنهان خانگی نام برد. درواقع خشونت‌های خانگی مانند کوه یخی هستند که ما تنها قله آن را می‌بینیم. از این رو فعالیت در جهت افزایش سواد سلامتی و اجتماعی افراد و اورژانس اجتماعی می‌توانند به منع این خشونت‌ها کمک کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ما اغلب دید کلی به خشونت علیه زنان نداریم و آن را موضوع کوچکی می‌پنداریم و تصور می‌کنیم خشونت امری فردی است که با ارایه آموزش به افراد می‌توان آن را از بین برد. از سوی دیگر شاهد افزایش اختلالات روانشناختی در ۲۳ درصد از جمعیت ۱۵ ساله به بالا هستیم که به علت افزایش احتمال خشونت خانگی در آن‌ها نیازمند مداخله روانشناختی هستیم. بنابراین باید در جهت رفع خشونت بر روی افراد، روابط بین فردی و جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کار کنیم.
خشونت بر خود

وی با اشاره به مطالعه‌ای در کشورهای اروپایی ادامه داد: بر اساس این مطالعه در ازای هر ۱ درصد نرخ بیکاری ۷۹ صدم درصد افزایش نرخ خودکشی وجود داشته است که این امر نیز نوعی “خشونت بر خود” محسوب می‌شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه خشونت در هر دو جنس زن و مرد می‌تواند رخ دهد، افزود: با تقویت نظام مشاوره در مدارس و توجه بر ایده‌هایی نظیر مددکار اجتماعی مدارس می‌توانیم شاهد کاهش آمار خشونت به ویژه خشونت‌های خانگی باشیم. از سوی دیگر عمدتا در بحث خشونت علیه زنان بر فرد آزاردیده تمرکز می‌شود در حالی که مطابق با مطالعات اگر بر روی فرد آزارگر نیز مطالعه و بررسی داشته باشیم می‌توانیم به نتایج تاثیر گذاری دست پیدا کنیم.

وی در انتها نسبت به تصویب لایحه حمایت، صیانت و تامین امنیت زنان در کمیسیون اصلی لوایح دولت ابراز خشنودی کرد و نقش آن در کاهش خشونت علیه زنان را موثر دانست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.