خداحافظی با برند‌های مشهور خودرویی در ایران تا اطلاع ثانوی!
08 آذر 1399 - 13:12
شناسه : 7503
7
یکی از خواسته‌های خودرویی ایرانیان، آزاد شدن واردات خودرو‌های دست دوم و برداشتن تعرفه است، تا از این طریق خودرو‌های مشهور و باکیفیت جهانی، از جمله، بنز، بی‌ام و، تویوتا و... با قیمت مناسب به کشور وارد شود، همان اتفاقی که در کشور‌های همسایه رخ داده، اما با توجه به انحصار در صنعت خودرو و دولتی بودن ایران خودرو و سایپا در عمل چنین امکانی وجود ندارد.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان، اما با توجه به وضعیتی که وجود دارد، اگر ممنوعیت واردات خودرو نیز برداشته شد، با توجه به وضعیت شرکت‌های واردکننده و مسائل حاشیه‌ای که وجود دارد، حداقل تا سه سال آینده در صورتیکه حتی واردات نیز آزاد شود، امکان ورود خودرو به کشور وجود نخواهد داشت.

خداحافظی با برند‌های مشهور خودرویی در ایران تا اطلاع ثانوی!به چه دلیل واردات خودرو امکان پذیر نیست؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه نرخ ارز و افزایش آن مانعی برای ورود خودرو به کشور نخواهد بود، گفت: در حال حاضر یک بی ام‌و سری ۷ در بازار جهانی حدود ۷۰ هزار دلار ارزش دارد، اما در ایران با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه‌های دولتی که بر آن وارد می‌شود، این رقم به ۳۵۰ هزار دلار می‌رسد، اما خوب بازار آن وجود دارد، از سوی دیگر یک لندکروز ۲۰۱۳ نیز که مبلغ آن در بازار‌های جهانی بسته به نوع کارکرد و وضعیت خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، در ایران نرخ آن خیلی بیشتر از این مبالغ می‌شود.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت: خودرو‌های بالای ۵۰ هزار دلار با توجه به نرخ ارزی که الان در بازار وجود دارد، توان ورود به کشور را دارد، حتی خودرو‌های زیر ۵۰ هزار دلار نیز در بازار ایران مشتری دارند، در این رابطه مشکل نرخ ارز نیست، بلکه دو موضوع دیگر است که پرونده ورود مجدد برند‌های معتبر خودروسازی به ایران را پیچیده می‌کند، موضوع اول در مورد پرونده‌های حقوقی است که برای بسیاری از واردکنندگان رسمی به وجود آمده به دلیل عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی، در این رابطه زمانی که دولت به یکباره واردات را ممنوع کرد، بسیاری از خودروسازان خودرو‌های ثبت نامی بسیاری داشتند، که تاکنون نیز نتوانسته اند آن را تحویل دهند.

زاوه اظهار داشت: از سوی دیگر این شرکت‌ها با توجه به مشکلاتی که طی این سه سال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در درون خود درگیری‌های داخلی دارند، که حل آن‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، موضوع دوم نیز مربوط به قرارداد همکاری با کمپانی مادر توسط نمایندگان رسمی آن‌ها در ایران است، که همگی آن‌ها طی این سه سال باطل شده است و اگر شرکتی نیز بخواهد دوباره آن‌ها را تمدید کند، با کار بسیار دشواری روبرو است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حال حاضر برای تمدید قرارداد‌های همکاری نمایندگان رسمی اگر واردات آزاد شود، با دو مشکل عمده روبرو هستند، اول اینکه مباحث مربوط به استاندارد است که از زمان وزارت نعمت زاده بر وزارت صنعت، مقرر شد که شرکت‌های واردکننده هر سه سال یک بار این استاندارد‌ها را به روز کنند، در حالی که بر اساس نُرم جهانی این مدت هفت سال است، به بیان دیگر در صنعت خودرو در عرصه جهانی هر هفت سال استاندارد یک خودرو به روز می‌شود، اما در ایران برای خودرو‌های وارداتی این میزان به سه سال کاهش یافته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.