این دعواها برای مردم نان نمی شود
15 آذر 1399 - 11:53
شناسه : 7999
7
وقتی پای صحبت مسوولان اجرایی و تقنینی ایران می نشینید ، ملاحظه می کنید که چه خوب حرف زده و عمده دغدغه و توجه شان به مسایل و مشکلات مردم است .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی
پ
پ

بی شک هر فردی وقتی این صحبت ها را می شنود به خود دلگرم می شود که احسنت به این مسوولان که از مشکلات مردم یک لحظه آرام و قرار ندارند و تمام تلاش شان معطوف به این است که باری از دوش مردم بردارند . بویژه در زمینه معیشت که این روزها بد جوری روی مخ است و افزایش قیمت ها روح و روان هر ایرانی را می آزارد. برای همین وقتی پای مشکلات مردم به میان می آید همه به گوش می شوند تا ببینند مسوولان برای عبور از این مشکلات معیشتی چه نسخه ای را می پیچند ؟!
هر چند این روزها رابطه دولت و مجلس زیاد گرم نیست و طرفین به انحای مختلف مسایل و مشکلات مدیریتی را به رخ یکدیگر می کشند ، اما حقیقتا این جبهه گیری علیه یکدیگر نمی تواند برای مردم چندان منطقی و اصولی جلوه کرده و برای آنان نانی را به همراه داشته باشد . بدیهی است وقتی این تقابل ها افزایش می یابد ، اهتمام ها در جهت حل مشکلات معیشتی مردم کمرنگ می شود و فرصت ها بیهوده در مسیری می افتد که عاقبت خوشی برای آن متصور نیست .
پر واضح اینکه در این رویارویی و جبهه گیری بهارستان و پاستور ، مردم امیدشان از مسوولان کمرنگ می شود و این در شرایطی است که دولت” امید و تدبیر”به ماههای پایانی عمر مدیریتی خود رسیده و به ضرورت باید کارهای عقب افتاده را جبران کند. هر چند که البته دکتر محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پنجشنبه شب در گفت و گوی زنده خود با شبکه یک به صراحت اعلام کرد ؛ قصد مجلس کمک به دولت است و رابطه او و روحانی رییس جمهور آنچنان سرد نیست که عده ای بخواهند از آن به نفع خود بهره برداری کنند ، اما این حرفها در اذهان عمومی در حد تعارف جلوه می کند . دلیل نیز مشخص است ، چون مردم می خواهند نتیجه این همراهی ها و همدلی ها را در مقام عمل و به صورت ملموس ببینند .
جالب است برجامی که می توانست یکی از موفقیت های بزرگ دولت تلقی شود ، حالا به پاشنه آشیل تیم روحانی تبدیل شده است تا هر که به عملکرد دولت نقدی دارد ، نقبی نیز به برجام زده و سیاست های دولت را از هرحیث به چالش بکشد . پیش از این نیز اعلام کرده ایم که عملکرد دولت روحانی بویژه در دوره چهارساله دوم قابل دفاع نیست و رییس جمهور بیش از آنکه مشکلاتش را به شرایط تحریمی گره بزند ، باید نگاهی درون سیستمی داشته باشد و ببیند چه کارهایی در جهت کاهش فشار به مردم و اقشار آسیب پذیر قابل انجام بوده که مورد اهمال و کم توجهی کابینه اش قرار گرفته است . یقینا اگر این همت کاری در دولت فعلی حسن روحانی دیده می شد ، ورای تحریم ها مردم با دولت همراهی می کردند و همه چیز را از چشم کوتاهی دولت و ضعف های موجود در ارکان مدیریتی تیم روحانی نمی دیدند . و باز جالب تر اینکه تعدادی از نمایندگان هنوز هم با در دست داشتن نسخه ای از برجام مسوولان ارشد تیم مذاکره کننده را به مناظره در تلویزیون فرا می خوانند تا بلکه به زعم خود آخرین ضربه را به این توافق ترک خورده وارد کنند .!
البته مشکلات اقتصادی در ایران پیچیدگی ها و در هم تنیدگی های خاص خود را دارد که شوک به یک بازار ، بازارهای دیگر را تحت تاثیر امواج منفی خود قرار می دهد . با این رویکرد از دولت روحانی انتظار می رفت که طی ۷ سال اخیر با برگزاری نشست های کارشناسی با صاحبنظران اقتصادی و در هماهنگی با مجلس شورای اسلامی ، در جهت رفع خلاءها و مشکلات ساختاری موجود در نظام اقتصادی کشور قدم بر می داشت . هر چند فرصت زیادی نیست و زمان به ضرر دولت روحانی است ، اما دولت او می تواند با واقع بینی بیشتر ، تخم مرغ های خود را از سبد برجام خارج کند . بویژه اینکه مشخص شده “جو بایدن ” رییس جمهور منتحب امریکا برای بازگشت به برجام ، شرط وشروط تازه ای را قایل شده و نمی خواهند با شرایط گذشته به توافق هسته ای بازگردند . بنابراین دولت در فرصت چند ماهه موجود تا پایان دوره دوم خود باید به جد در جهت رفع موانع اقتصادی ، رونق تولید و رفع مشکلات معیشتی مردم با همراهی مجلس بکوشد تا بلکه در همین فرصت کوتاه نیز جبران مافات نماید .

ثبت دیدگاه

  1. سلام

    واقعا که این چیزها برای مردم نان نمی شود….

    مرسی که حرف دل مردم را میزنید.

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.