توزیع چک‌های جدید از ۲۰ دی‌ماه
22 آذر 1399 - 17:21
شناسه : 8680
5
چک‌های فعلی الزامی به ثبت در صیاد ندارند مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه فعلاً الزامی برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد نیست و این موضوع اختیاری است، گفت: چک‌های جدید از ۲۰ دی‌ماه سال جاری در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان، داود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی امروز در نشست خبری تشریح جزییات قانون جدید چک به بیان توضیحاتی درباره اجباری بودن ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که اجرای قانون جدید چک را به‌شکلی پیش ببرد که کمترین چالش را در اجتماع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عملیات ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه‌های اپلیکیشن پرداخت انجام خواهد شد، تصریح کرد: فرآیندهای جدیدی که مشتریان با آن روبه‌رو هستند شامل ثبت چک، تأیید چک و انتقال چک است که چک‌های قدیمی صادرشده و صادرنشده، مشمول این فرآیند سه‌گانه نیستند.

محمدبیگی تصریح کرد: انجام فرآیند جدید صرفاً مشمول چک‌هایی خواهد بود که در آینده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که می‌توانند در سامانه‌های مرتبط نسبت به ثبت و استعلام آن اقدام کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تأکید کرد: چک‌های فعلی نیازی به ثبت در سامانه صیاد ندارند چرا که از ۲۰ دی ماه ۹۹، چک‌های جدید در اختیار مشتری‌ها قرار خواهد گرفت که در این صورت می‌توانند برای ثبت و استعلام به سامانه مربوطه مراجعه کنند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و رعایت توصیه بانک مرکزی دو مزیت دارد؛ اول اینکه امکان رصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت‌خورده، صادرکننده چک برای مردم وجود خواهد داشت و دوم اینکه، دیگر نیازی به پشت‌نویسی چک نخواهد بود. مزیت نخست این اطمینان را به مشتری می‌دهد که چک دریافتی از درجه اعتبار مطلوبی برخوردار است.

محمدبیگی با تأکید بر اینکه در قانون جدید دو کانال کنار اپلیکیشن و سامانه دیده شده است، اظهار کرد: نخست کانال شعب بانک‌ها که البته خیلی بهینه نیست و دوم اینکه بانک مرکزی در صدد است با ارسال پیامک بتواند امکان استعلام و ثبت چک را انجام دهد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه فعلاً الزامی برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد نیست و این موضوع اختیاری است، تصریح کرد: اعتبار صدور چک‌های جدید حداکثر ۳ سال است؛ بنابراین برای وثیقه‌های خرید کالا که نیاز به چک‌های مدت‌دار بیش از سه سال است، بایستی از تضامین دیگر استفاده شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.