یک سئوال از مسوولان ؛ وقت واقعی شدن یارانه ها فرا نرسیده ؟!
03 دی 1399 - 18:11
شناسه : 9784
6

طرح هدفمندی یارانه ها در ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹ از سوی دولت احمدی نژاد به اجرا درآمد . طرحی که از آن بعنوان طرح تحول اقتصادی یاد شد تا بر مبنای آن با آزاد سازی مرحله ای قیمت ها و حذف یارانه حامل های انرژی ، مصرف افسار گسیخته بنزین و گازوییل و … به استاندارهای […]

نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

طرح هدفمندی یارانه ها در ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹ از سوی دولت احمدی نژاد به اجرا درآمد . طرحی که از آن بعنوان طرح تحول اقتصادی یاد شد تا بر مبنای آن با آزاد سازی مرحله ای قیمت ها و حذف یارانه حامل های انرژی ، مصرف افسار گسیخته بنزین و گازوییل و … به استاندارهای بین المللی نزدیک شده و ایضا درآمد حاصل از این صرفه جویی ها و آزادسازی قیمت (۶۰ درصد از درآمد دولت از محل یارانه های حذف شده ) نقدا به مردم و عمدتا دهک های پایین جامعه پرداخت شود .
از آن سال تا به امروز که دقیقا ۱۰ سال از اجرای هدفمندی یارانه ها می گذرد ، به ازاء هر نفر مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب خانوارهای ایرانی (دهک های تعریف شده ) واریز شده است . مبلغ یارانه ای دست نخورده که انگار زمان صرفا برای این یارانه ها متوقف شده تا در مقابل قیمت حامل های انرژی سال به سال افزایش یافته و تورم افسار گسیخته یقه افشار محروم و مستضعف را سفت تر از هر سال گرفته و عرصه را به لحاظ معیشتی بر این قشرآسیب پذیر تنگ و تنگ تر کند .
آزاد سازی بنزین و حذف یارانه آن از ۴۰۰ تومان آزاد و ۱۰۰ تومان سهمیه ای آغاز شد و بعدها این قیمت به ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ و اکنون که به ۱۵۰۰ تومان سهمیه ای و ۳۰۰۰ تومان آزاد رسیده است . قیمت دیگر حامل های انرژی نیز با همین دست فرمان جلو رفته است تا امروز این سئوال برای خیلی ها مطرح باشد که مراد مسوولان کشور از طرح هدفمند سازی یارانه ها تمام و کمال محقق شده است ؟
در ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده که “به منظور ایجاد شفافیت در اجرای قانون، دولت مکلف است دریافت‌ها و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در جدول جداگانه‌ای شامل کل دریافتی‌های حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با آن، سهم شرکت‌های تولید و توزیع‌‌کننده انرژی به تفکیک هر شرکت و سهم سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به‌منظور اختصاص به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارها، کمک به بخش سلامت و حمایت از تولید و اشتغال اعلام کند.” موضوعی که البته طی این سالها مغفول واقع شده و به گفته حمید رضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به دفعات به بیان کوتاهی دولت در زمینه ارائه نکردن جدول منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه اشاره کرده است .
حاجی بابایی که طی این سالها هر زمان فرصتی یافته نقبی به طرح هدفمندی یارانه ها زده و اطلاعات دقیقی در این زمینه دارد در اواخر سال ۹۶ و طی گفت و گویی با روزنامه جام جم به صراحت اعلام کرد که با بررسی‌های صورت گرفته ، در سال ۹۵ درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها ۸۷ هزار میلیارد تومان بود. امسال (سال ۹۶ ) ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت و پیش‌بینی برای سال آینده با فرض بر این‌که نرخ حامل‌های انرژی ثابت باشد ۱۰۰ هزار میلیارد خواهد بود. با توجه به این‌که درآمد دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است دولت تنها ۳۷ هزار میلیارد تومان آن را در قالب پرداخت یارانه نقدی در بودجه آورده که بر این اساس ۶۳ هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و گاز قرار دارد. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید همه درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به خزانه دولت واریز شود . رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در همین مصاحبه با جام جم ارزش واقعی مبلغ یارانه ۴۵هزار و پانصد تومانی سال ۸۹ را با احتساب نرخ تورم در سال ۹۶ مبلغ ۱۰ هزار تومان اعلام کرد .
خب خودتان بخوانید حدیث مفصل از این مجمل که امروز و پس از گذشت سه سال از این اظهار نظر، قیمت واقعی یارانه فوق چه عددی شده است !! بی جهت هم نبوده که حاجی بابایی در همان ماههای اولیه شکل گیری مجلس یازدهم طرح کمک معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی را مطرح نمود تا به هر روی گامی در جهت پر کردن این شکاف عمیق بین درآمد و هزینه خانودارهای ایرانی بر داشته شود که البته دولت فعلا تصویب کرده که تا پایان سال و با توجه به بحران کرونا در کشور و کسادی بازار و بیکاری منتج از این رکود اقتصادی، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را به اقشار آسیب پذیر جامعه پرداخت کند .
امروز و در شرایطی که مردم و بویژه اقشار ضعیف جامعه چشم انتظار حمایت های بیشتری از سوی دولت و مجلس هستند ، از مسوولان امر انتظار می رود که یارانه های پرداختی را بر اساس تورم موجود واقعی کنند تا طرحی که از آن بعنوان طرح تحول اقتصادی یاد می شد ، نزد افکار عمومی به طرحی شکست خورده تعبیر نشود .

ثبت دیدگاه

  1. با سلام

    واقعا این رقم یارانه فقط یک شوخی است برای خرج و مخارج خانواده های امروز! امیدوارم مسئولین پیگیر شوند.
    قلمتان مانا

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.