چند هفته دیگر، در ماه ژوئن، حدود ۳۶۵ میلیون نفر برای حضور در انتخابات اتحادیه اروپا پای صندوقهای رای خواهند رفت- که در میان این جمعیت عظیم، بسیاری رایدهندگان جوانی هستند که رسانههای اجتماعی برای آنها یک منبع حیاتی برای تبلیغات است. در چهار کشور بلژیک، آلمان، مالت و اتریش ۱۶ سالهها اجازه رای دادن خواهند داشت، در یونان نیز حداقل سن برای رای دادن ۱۷ سال است.
پنج سال پیش که آخرین رأیگیری اتحادیه اروپا برگزار شد، پلتفرمهای آنلاین با چشمانداز نظارتی کاملاً متفاوتی مواجه بودند: در آن زمان قوانین کمتری برای مبارزه و مقابله با اطلاعات نادرست وجود داشت و قانون هوش مصنوعی نیز هنوز به وجود نیامده بود. در این مطلب نگاهی کردهایم به اینکه چگونه مقررات پلتفرم در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ در قیاس با آخرین انتخاباتی که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، تغییر کرده است و در عین حال تأثیر آن بر شرکتهای رسانههای اجتماعی را به بحث گذاشته است.
تیکتاک
پلتفرمها در کارزارهای انتخاباتی سال 2019 نقش مهمی داشتند، ولی با این حال تیکتاک بازی را کاملا عوض کرده است. در حالی که فیسبوک و توییتر (اکنون X) پنج سال پیش هم بزرگ بودند، با این حال پلتفرم اشتراکگذاری ویدیوی چینی تیکتاک در این مدت به سرعت محبوبیت پیدا کرده و ادر حال حاضر بیش از 150 میلیون کاربر ماهانه در سراسر اروپا دارد. متا هنوز با حدود 408 میلیون کاربر ماهانه در اروپا بالاتر از تیکتاک قرار دارد.
در گزارش سرویس تحقیقات پارلمانی اروپا آمده که در انتخابات سال ۲۰۱۹ میزان مشارکت عمدتاً به دلیل مشارکت جوانان بالغ بر ۵۰.۶ درصد بود- که جرقه اصلی آن را کمپینهای پارلمانی و استفاده از پلتفرمهایی مانند اسنپچت بوده است. در این بین در انتخابات امسال هم تیکتاک که کاربران جوان بیشماری دارد، بهرغم درگیر شدن در آشفتگی نظارتی در ماههای اخیر میتواند نقش محوری مشابهی ایفا کند.
کمیسیون و پارلمان اروپا به دلیل مسایل و نگرانیهای مربوط به امنیت سایبری این برنامه را برای کارکنان خود ممنوع کردهاند. همچنین «اکیداً توصیه کردهاند» که قانونگذاران و دستیارانشان هم تیکتاک را از دستگاههای شخصی خود حذف کنند. برخی از گروههای سیاسی، مانند گروه سوسیال دموکرات S&D و چپها از این برنامه برای کمپینهای خود استفاده میکنند. با این حال نگرانیهای امنیتی روزهای اخیر در مورد این شرکت محبوب، این موضوع را به گونهای متفاوت نشان میدهد.
قانون هوش مصنوعی
اروپا اولین قارهای است که برای هوش مصنوعی قانونگذاری کرده است- و این قانون تلاش میکند قوانین سختگیرانهای را بر سیستمهای یادگیری ماشینی پرخطر اعمال کند و در عین حال شفافیت را برای ابزارهای هوش مصنوعی مولد از قبیل چتجیپیتی الزامی میداند. قانون هوش مصنوعی با این که احتمالاً در ماه ژوئن اجرایی خواهد شد، اما کتمان نمیتوان کرد که برای جلوگیری از تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر انتخابات اتحادیه اروپا زمان زیادی از دست رفته و به عبارتی دیر شده است.
با این وجود، آگاهی در مورد خطرات ابزارهای هوش مصنوعی افزایش یافته است. نظرسنجیها نشان میدهند که رایدهندگان در اتحادیه اروپا به طور فزایندهای در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر فرآیندهای دموکراتیک- مانند توانایی انتشار اطلاعات نادرست و تکنولوژی موسوم به دیپفیک یا جعل عمیق که تشخیص واقعیت را از توهم دشوار میکند- نگران هستند.
در تلاش برای مقابله با این خطرات، در فوریه گذشته در مجمع امنیتی مونیخ پلتفرمهایی مانند مایکروسافت، گوگل و متا متعهد شدند که از دخالت هوش مصنوعی در انتخابات جلوگیری کنند. براد اسمیت نایبرئیس مایکروسافت هنگام امضای این قرارداد گفت: «از آنجایی که جامعه از مزایای هوش مصنوعی استقبال میکند، ما وظیفه داریم کمک کنیم این ابزارها در انتخابات به سلاح تبدیل نشوند».
قانون خدمات دیجیتال
طبق قانون خدمات دیجیتال که توسط کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۰ پیشنهاد شد، پلتفرمهای آنلاینی مانند فیسبوک و تیکتاک که بیش از ۴۵ میلیون کاربر ماهانه دارند، موظفند اقداماتی را در برابر اطلاعات نادرست و تقلب انتخاباتی انجام دهند. این قوانین از ماه آگوست سال گذشته برای شرکتهای بزرگ فنآوری اعمال میشود.
مارگارت وستاگر نایبرئیس کمیسیون اتحادیه اروپا میگوید که بسیاری از مناظرات انتخاباتی به صورت آنلاین برگزار میشود و قانون خدمات دیجیتال ابزارهایی را برای همکاری با پلتفرمهای آنلاین فراهم می کند: «ما میتوانیم خطرات آنلاین فرآیندهای انتخاباتی از قبیل جعلیات عمیق موسوم به دیپفیک را مورد رسیدگی قرار دهیم و به عبارت بهتر بدون این که دست به دخالت غیرقانونی بزنیم، میتوانیم مردم را به روشی امن قادر به تعامل، بحث و تصمیم گیری کنیم».
تبلیغات سیاسی
یکی دیگر از تغییرات نظارتی را میتوان در قوانین سختگیرانهتری یافت که بر تبلیغات سیاسی تأثیر میگذارد. در فوریه گذشته پارلمان اروپا قوانینی را برای چنین تبلیغاتی با هدف محدود کردن دخالت خارجی- به ویژه دخالت آنلاین- تصویب کرد. در این چارچوب، حامیان مالی کشورهای ثالث قادر به پرداخت هزینه تبلیغات سیاسی در اتحادیه اروپا در دوره سه ماهه قبل از انتخابات یا رفراندوم نخواهند بود.
تبلیغات سیاسی مبتنی بر استفاده از پروفایل و دادههای افراد زیر سن قانونی نیز ممنوع خواهد بود. بهعلاوه، هر آگهی سیاسی باید بهروشنی اطلاعاتی از قبیل اینکه چه کسی هزینه آن را پرداخت کرده و چقدر هزینه داشته را با مخاطبان خود در میان گذارد.
با این حال به نظر میرسد این اقدامات و شفافسازیهای قانونی جدید تأثیر چندانی در انتخابات ۲۰۲۴ اروپا نخواهد داشت…
منبع: شفقنا
ثبت دیدگاه