در هفته اخیر، گروه خودروسازی سایپا با هدف ارتقای کیفیت محصولات خود، قراردادی را با شرکت تولیدکننده قوای محرکه DAE چین برای تولید نسل جدید خانواده موتور در ایران به امضا رساند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این خصوص، با بیان اینکه پروژه جدید و مشترک سایپا و شرکت DAE چین، طبق برنامه، طراحی و آماده بهرهبرداری شده است، گفت: «از آنجا که تولید خودرو در دنیا به سمت موتورهای برقی در حرکت است، همکاری دوجانبه با شرکت DAE چین میتواند تحولی بزرگ در تولید موتور خودروها در کشور و منطقه ایجاد کند.»
محمدعلی تیموری با اشاره به اینکه تاکید وزیر صمت در جهت ارتقای صنعت خودرو، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبرید (HEV)، پلاگین-هیبرید (PHEV) و تمامبرقی (BEV) است، افزود: «تغییر نسل موتورهای قدیم به جدید برای اولینبار در گروه سایپا صورت گرفته است.»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه همکاری با شرکت DAE چین، در تولید موتور هیبرید، موفقیتهای ارزشمندی در انتقال و ارتقای سطح تکنولوژی، کاهش مصرف سوخت و بهتبع آن کاهش آلایندگی حاصل خواهد شد، اظهار کرد: «شرکتهای مذکور در کنار قطعهسازان هستند تا بتوان با بالاترین کیفیت، داخلیسازی موتور هیبرید و تمامبرقی را عملیاتی کرد.»
آریا؛ نخستین محصول سایپا مجهز به موتور پلاگین-هیبرید
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اولین محصول سایپا که مجهز به قوای محرکه پلاگین-هیبرید و نسل جدید موتور خواهد شد، آریا است که مصرف سوخت آن ۱.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد بود، ادامه داد: «درحالحاضر این خودرو در مراحل کالیبراسیون و تست است و از سال آینده خودرو آریا با قوای محرکه مذکور عرضه خواهد شد. همچنین در ادامه از سال آینده بهتدریج سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا با موتورهای نسل جدید عرضه خواهد شد.»
بهگفته وی، طی یک برنامه دقیق سهساله، بیشاز 80درصد موتورهای نسل جدید با کمک زنجیره تامین گروه سایپا داخلیسازی خواهد شد. تیموری با اشاره به دیگر محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا گفت: «پیشفروش خودرو سهند شهریورماه سال جاری آغاز میشود و این خودرو استانداردهای 85گانه را با موفقیت گذرانده است. همچنین سعی بر این است که خودرو کادیلا نیز با همکاری قطعهسازان توانمند داخلی تا پایان امسال به تولید انبوه برسد و قرارداد صادرات آن نیز با یکی از کشورها منعقد شده است.»
۸۰درصد موتورهای نسل جدید داخلیسازی میشود
بر اساس این گزارش، در گام نخست، نسل جدید موتورها بهصورت تنفس طبیعی (NA) با قابلیت دوگانهسوز (bi-fuel) و با سوخت گاز طبیعی (CNG) تولید خواهند شد که نسبت به موتورهای قبلی توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت کمتری داشته و بهراحتی میتوان تکنولوژیها و استانداردهای جدید را بر روی آنها اجرا کرد. این موتورها میتوانند به سیستم توربوشارژ و توربو مجهز شوند و همچنین برای نسلهای جدید پلاگین-هیبرید استفاده خواهند شد.
در همین راستا، رئیسهیاتمدیره شرکت DAE چین نیز با صحهگذاری بر ظرفیت بالای گروه خودروسازی سایپا در حوزه ساخت خودرو گفت: «این همکاری دوجانبه، میتواند تحول بزرگ توسعهای در دو شرکت ایجاد کند.»
لیبائو چِن افزود: «گروه سایپا در زنجیره تامین قطعات و خودرو، جایگاه مناسبی در صنعت خودرو ایران دارد. بنابراین قرارداد امضاشده برای تولید خانواده موتورهای جدید با میتواند یک مدل خوب همکاری در صنعت خودرو باشد. از همین رو، دو شرکت میتوانند از پتانسیل یکدیگر در راستای همکاریهای مشترک و تولیدات بهروز بهره ببرند.»
وی با اشاره به برخورداری سایپا از تیم مدیریتی قوی، ادامه داد: «در بازدیدی که از خطوط تولید شرکت سایپا داشتیم، با توانمندی بالای این مجموعه صنعتی آشنا شدیم. بنابراین امیدواریم همکاریهای خوب و بلندمدتی با این مجموعه داشته باشیم.»
رئیسهیاتمدیره DAE با بیان اینکه سرعت رشد در گروه خودروسازی سایپا قابل تحسین است، تصریح کرد: « امیدواریم انتقال دانش فنی و تکنولوژی با سرعت دنبال و محقق شود و اطمینان میدهیم که شرکت سایپا بهعنوان یک شرکت پیشرو در صنعت خودرو، میتواند با اجرای این قرارداد همکاری به اهداف مدنظر خود برای تولید خانواده موتورهای نسل جدید دست پیدا کند.»
چِن درخصوص سطح استاندارد موتورهای نسل جدید این مجموعه، در پایان گفت: «این موتورها آخرین نسل و بالاترین سطح تکنولوژی را از نظر مصرف سوخت و مباحث زیستمحیطی دارند و همراه با ساخت داخل در سایپا، مباحث توسعه محصول این نسل از موتورها دنبال خواهد شد.»
ثبت دیدگاه