صنعت ورزش بخش مهمی از تولید ناخالص ملی اقتصاد های در حال رشد و توسعه کشور ها را تشکیل می دهد. صنعت ورزش شامل بخش های مختلف زیر ساختی ونرم افزاری در حوزه های آموزشی، سلامت، ورزش حرفه ای، آماتوری، همگانی، تفریحی وسایل، تجهیزات، ملزومات ورزشی، پوشاک، کفش و… اماکن ورزشی ، رویدادهای ورزشی و رسانه هاست.
از جهت ساختاری درحوزه ورزش، وزارت ورزش و جوانان از یک طرف در ارتباط با بخش خصوصی و نهادهای عمومی دارای نقشی تسهیل کننده،ترغیب کننده، حمایتی وهدایتگر است و از طرف دیگری می بایستی با همکاری سایردستگاههای اجرایی نسبت به تأمین زیرساختهای مورد نظر نیاز ورزش کشور اقدام نماید. عملا در برنامه ریزی توسعه شاخص های توسعه صنعت ورزش امری مغفول مانده است و متر و معیار روشنی مشاهده نشده است.
در این راستا به نظر می رسد صنعت ورزش در کشور بدون متولی است و عملا در برنامه ریزی ها دستگاه ورزش به عنوان متولی و هماهنگی کننده ورزش کشور که لازم است نقش تسهیل گری وهدایتگری را دنبال نماید بسیار کم رنگ است و برنامه جامعی در بخش های مختلف از جمله تسهیل جذب فارغ التحصیلان ورزش در بخش های مختلف صنعت ورزش مشاهده نمی شود .
برخی از چالش های موجود صنعت ورزش که می تواند به عنوان فرصت تبدیل شود به قرار زیر است:
1. نبودچشم انداز روشن برای تامین وتربیت وجذب فارغ التحصیلان تربیت بدنی وعلوم ورزشی
2. راهکارهای تامین منابع مالی پروژه های نیمهتمام ورزشی کشور با توجه به کمبود فضاهای ورزشی
3.-راهکارهایی برای چاره جویی دسترسی نابرابر بانوان به تسهیلات و فرصتهای متناسب و متوازن
4.-کمبود امکانات ورزشی برای جانبازان و معلولین
5.-چالشهای فرهنگی و آموزشی ورزش کشور
6.چالش های راه اندازی استارت آپ های ورزشی
7.چالش های برگزاری رویداد های ورزشی
8چالش های رسانه های ورزشی
9.چالش های تولید کنندگان وسایل وملزومات ورزشی
10.چالش های واردات وسایل ورزشی
11چالش مهم گرانی زمین و فقدان توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در بخش های ورزشی در شهر ها
سید امیر حسینی مشاور توسعه مدیریت و رئیس انجمن ورزش شرکت ها
ثبت دیدگاه