مهدی رفیعی در گفتوگو با «دنیای خودرو» با استناد به آمار و ارقام تولید و آنچه ازسوی وزارت صمت منتشر شده است، سهم بازار بیتی در بازار روانکارهای خودرویی را اول و با فاصلهای بسیار زیاد از دومین شرکت تولیدکننده در بخش غیرپالایشگاهی دانست.
رفیعی گفت: «بهتامروانکار در سال گذشته بیشاز 24هزار تن محصول به بازار عرضه کرده است که در مقایسه با دومین شرکت، فاصله دوبرابری دارد. اگرچه سهم اول تا چهارم بازار روانکارها همچنان در اختیار شرکتهای پالایشگاهی است اما بیتی در رقابت با شرکتهایی که با اهرم کیفیت پا به بازار میگذارند، توانسته است جایگاه پنجم عرضه روانکار در کشور را به دست آورد.»
وی از تعامل بسیار خوب خودروسازان معتبر کشور با مجموعه ب بهتامروانکار خبر داد و افزود: «درحالحاضر 35درصد مجموع تولیدات روانکارهای خودرویی بیتی به ایرانخودرو میرود و در خطوط تولید این شرکت و بخش خدمات پس از فروش ایرانخودرو استفاده میشود. علاوهبر ایرانخودرو که محصولات بیتی را برای استفاده در خودروهای تولیدی خود به خریداران پیشنهاد میکند، شرکتهای کرمانموتور، سایپا، نگینخودرو و آرینموتور نیز بخش عمده نیاز خطوط تولید و شبکه خدمات پس از فروش خود را از روغنهای موتوری و گیربکس دستی و اتومات بیتی تامین میکنند.»
رفیعی سهم بازار بیتی در بازار اتوسرویسها را نیز غیرقابل رقابت با رقبای بخش خصوصی دانست و ادامه داد: «درحالحاضر 46درصد از 24هزار تن تولید سالاانه این شرکت در بازار و بین اتوسرویسهای سراسر کشور توزیع میشود. این درحالی است که بهتامروانکار مانند زمانی که با شریک فرانسوی اقدام به تولید محصول میکرد، سهم بازار خوبی بین صنایع دارد. تمرکز اصلی این شرکت بر صنایع فولاد، نیروگاهی، کاشی و سرامیک، معادن و سیمان است.»
ارتقای کیفی حاصل شراکت با خودروسازان
مدیرعامل بهتامروانکار تنها سود شراکت با خودروسازان را ارتقای کیفی محصولات بیتی دانست و تاکید کرد: «سختگیریهای خودروسازان باعث شده است بتوانیم خود را با بهترین وضعیت کیفی کشور محک بزنیم و همواره محصولی را تولید کنیم که بتواند از سد سختگیرانه خودروسازان عبور کند.»
خودروسازان به فکر تولید روغن موتور نباشند
رفیعی اشارهای هم به سابقه 21ساله بهتامروانکار در تولید انواع روانکار کرد و گفت: «طی این سالها ارتباطات خوبی بین تامینکنندگان و واسطههای تامین روغن پایه و ادتیو در دنیا ایجاد و در بسیاری از موارد برای فرار از زیانده شدن تولید اقدام به خریدهای عمده و دپوی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کردهایم. به همین دلیل هیچ شرکت غیرتخصصی نمیتواند در قیمت و کیفیت با شرکتهای پالایشگاهی و مجموعههایی مانند بهتامروانکار در بحث کیفی و قیمت رقابت کند. به همین دلیل به خودروسازان بهویژه مونتاژکنندگان خودروهای چینی توصیه می کنیم فکر تولید روغنموتور برای تولیدات خود را رها کنند چراکه محصول نهایی مقرونبه صرفه نیست.البته خودروسازان چینی اولویت آتی ما برای همکاری مشترک هستند چراکه امکان پاسخ دادن به انتظارات آنها را نداریم.»
وی انتظار اصلی خودروسازان چینی را پرداختهای بلندمدت دانست و گفت: «متاسفانه این بخش از صنعت خودرو امکان تامین نقدینگی را ندارد و پرداختها را بسیار طولانیتر از شرایط متداول در این صنعت،انجام میدهد.»
ثبت دیدگاه