به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «پس از چند روز اختلال در اینستاگرام بالاخره صبح روز گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت طی یک اطلاعیه سهجملهای خبر از رفع اختلال در این پلتفرم پرکاربر در ایران خبر داد. در اطلاعیه شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است: «روز گذشته (دوشنبه) برخی از لینکهای ارتباطی شمالی کشور از مبدأ کشورهای همسایه برای ساعاتی دچار اختلال شد که این اختلال باعث ایجاد مشکل در تامین ترافیک برخی پلتفرمهای خارجی شده بود. این مسئله با جایگزینی ظرفیتهای پشتیبان در ساعات پایانی شب گذشته مرتفع شد. بر اساس این گزارش این اختلال بیشتر ارتباطات ثابت کشور را تحت تأثیر قرار داده بود.»
این اطلاعیه در حالی اختلال اخیر را مربوط به «روز دوشنبه، برای ساعاتی و در ارتباطات ثابت» عنوان کرده که بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت سیار و ثابت آغاز اختلال در اینستاگرام را از روز یکشنبه و بیش از چند ساعت گزارش میکنند. همچنین مسئله عدم اطلاعرسانی بههنگام در شرکت ارتباطات زیرساخت همچنان به قوت خود باقی است. بررسی عملکرد این شرکت در زمان اختلالهای اینترنتی نشان میدهد که عموما در لحظه بروز اختلالها اطلاعرسانی بهموقع صورت نمیگیرد و همین مسئله، به شائبهها، حرف و حدیثها و گمانهزنیهای مختلفی دامن میزند. با نگاهی اجمالی بهنظرات کاربران در زمان اختلالها، ذهن کاربران به سمت موضوعاتی چون فیلترینگ خاموش، اجرای پشت پرده طرح صیانت و مسائلی از این دست سوق مییابد.
اختلالهای پیدرپی
مسئله اختلال و قطعشدن اینترنت موضوعی عجیب و غیر عادی نیست. در همه جای دنیا کاربران گاهی با این مشکل روبهرو میشوند اما آنچه غیر عادی است، طولانیشدن اختلال و قطعی است. به عبارت دیگر پیشبینی مسیرهای جایگزین و تسریع در برطرفکردن اختلال و قطعی یک موضوع مدیریتی است.
به عنوان مثال حدود دو هفته پیش، آتشسوزی در یکی از حوضچههای مرکز انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت باعث سوختن فیبرهای مستقر در این حوضچه شد و کاربران اختلال گسترده و تقریبا طولانی را تجربه کردهاند. حدود یک هفته قبل از آن هم، قطعی برق در همین مرکز اینترنت را دچار اختلال کرد. با این حال پس از آتشسوزی در این حوضچه دبیر شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات را مکلف کرد که عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند.
اینستاگرام در صدر اختلالات ۱۴۰۰
شرکت ابرآروان اخیرا در گزارشی به قطعیها و اختلالهای سال گذشته پرداخته و اعلام کرده «بر اساس دادههای سامانه رادار ابرآروان اینترنت دیتاسنترهای داخلی در سال۱۴۰۰ با چهار ساعت و ۴۸ دقیقه قطعی، هشت ساعت و ۳۴دقیقه اختلال پراکنده، دو ساعت و ۲۰ دقیقه اختلال همزمان و بیش از ۴۰۹۶ ساعت اختلال جزئی روبهرو بوده است.»
در واقع «۱۷۱ روز و سه ساعت و ۴۲ دقیقه معادل ۴۷ درصد سال ۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است» که به معنی این است که نیمی از سال گذشته اختلال اینترنتی داشتهایم.
این شرکت همچنین ۸۹ درصد اختلالات اینترنت دیتاسنترها را مربوط به وبسایتهای بینالمللی و ۶۷ درصد اختلالات را مربوط به ارتباطات اینترنتی اینستاگرام گزارش کرده است. همچنین سه وبسایتی که سال ۱۴۰۰ بیشترین میزان اختلالات را تجربه کردهاند هر سه خارجی بودهاند.
این در حالی است که در سال گذشته «ارتباطات دیتاسنترهای کشور ۲۸۸ دقیقه معادل چهار ساعت و ۴۸ دقیقه به شکل کامل قطع بوده است.»
گزارش اردیبهشت ۱۴۰۱ رادار نشان میدهد، وبسایتهای خارجی که رادار آنها را به شکل مستمر پایش میکند، در دیتاسنترهای ایران ۲۵ برابر دیتاسنترهای خارجی با اختلال ارتباطات اینترنتی روبهرو بودهاند. بر این اساس میتوان گفت اختلالات اینترنت در دیتاسنترهای ایران (بر پایه وبسایتهای جهانی) ۲۵ برابر میانگین اختلال اینترنت در دیتاسنترهای بینالمللی بوده است.»
انتهای پیام
ثبت دیدگاه