باردیگر مسیر گرانی خودرو در بازار، هموار شده است. متاسفانه برنامههایی که دولت در این زمینه اجرایی میکند، ادامهدهنده مسیر دولتهای قبلی است بنابراین تا زمانیکه اینگونه از صنعت خودرو حمایت میشود و منافع مردم را به پای خودروسازان قربانی میکنند، قیمت خودرو افزایش مییابد.
درحالحاضر میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست بهعبارتی تولید خودروسازان نمیتواند نیاز بازار را پوشش دهد ازسویدیگر بازار انحصاری بوده و باید شرایط رقابتی را برا آن حاکم کرد تا خودروسازان ملزمبه افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید شوند که با مصوبات مجلس در زمینه واردات خودروهای نو و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال، الزامات موردنیاز برای ترغیب خودروسازان به رشد تیراژ تولید و ارتقای کیفیت فراهم خواهد شد.
وزارت صمت با تدوین آییننامه ضعیف، واردات خودروهای نو را به نفع خودروسازان تمام کرد. نباید درخصوص واردات خودروهای کمکارکرد چرخش به سمت مافیای خودروسازی شکل بگیرد. عملا واردات این خودروهای چینی سودی برای مردم نداشت، به دنبال واردات خودروهای کارکرده هستیم زیرا از یکسو واردات این خودروها ارزبری کمتری دارد و از سویدیگر قیمت جهانی این خودروها بهشدت پایین است.
برخی افرادی که به واردات خودرو ورود کردهاند، با بهانههای واهی نمیگذارند متقاضیان به خواسته خود برسند. همانطور که میدانیم قیمت خودروهای خارجی در ایران که تا ۲۰۱۷ وارد شدهاند، نسبت به خودروهای خارجی حداقل ۱۰برابر بیشتر است. این موضوع فقط با واردات خودروهای کارکرده رفع میشود.
ملاک امروز قیمت خودرو، بازار است زیرا افراد بدون حضور در صف و بهراحتی نمیتوانند از کارخانه خودرو خریداری کنند، اکنون قیمت پژو ۲۰۷ در بازار، یکمیلیارد و ۱۰۰میلیون است که با دلار ۵۰هزارتومانی ۲۲هزار دلار میشود، این در حالی است که با پول این پژو ۲۰۶ (۲۰۷ فیسلیفت ۲۰۶ بوده و فقط چراغ و سپر آن را تغییر کرده است) میتوان در کشورهای حوزه خلیجفارس کمری ۲۰۲۳، هایلوکس ۲۰۲۳، بنز کلاس E ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، آزرا ۲۰۲۲ و… را خریداری کرد، این شرایط ناخوشایند ناشیاز حمایت برخی افراد از صنعت خودرو است.
* جلال رشیدیکوچی – عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس
ثبت دیدگاه