در هفته گذشته، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازدیدی از مرکز تحقیقات ایرانخودرو بهعمل آوردند. نمایندگان مجلس در این بازدید متفقالقول بودند که باید قیمت منطقی برای خودروها تعیین شود و در غیراین صورت، شرایط صنعت خودرو بسیار سخت خواهد شد.
صنعت خودرو گرفتار قیمتگذاری دستوری است
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مدیرعامل این شرکت درخصوص برنامه توسعه خودروهای برقی، هیبرید و موتور سهسیلندر و تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت گفت: «عرضه این محصولات به بازار می تواند رقابت سازندهای را در بازار خودرو میان تولیدات داخلی و محصولات وارداتی ایجاد کند.»
ولی اسماعیلی با بیان اینکه باید مجلس و دولت از صنعت خودرو حمایت کنند، تصریح کرد: «مشکلاتی که اخیرا بهواسطه تحریم برای خودروسازی ایجاد شده است، باید رفع شود تا سرمایههای اجتماعی و اعتماد مردم به تولیدات داخلی بازگردانده شود.»
نماینده مردم اردبیل و گرمی تصریح کرد: «باید قیمت منطقی برای خودروها تعیین شود. در غیراین صورت، شرایط صنعت خودرو بسیار سخت خواهد شد.»
اسماعیلی با بیان اینکه باید به این صنعت کمک کنیم از وضعیت موجود و زیان دهی خارج شود، افزود: «مشکلات صنعت خودرو در سطح حاکمیتی و مدیریتی باید حل شود و باید نهادهای مرتبط به فهم مشترکی از مشکلات این صنعت برسند.»
وی درخصوص امکانات معیشتی و رفاهی کارکنان ایران خودرو گفت: «طبق آمار ارائهشده وضعیت ایرانخودرو نسبتبه شرکتهای مشابه مطلوب است، اما با رفع مشکلات قیمتگذاری دستوری میتوان اقدامات بیشتری برای مسایل معیشتی و رفاهی کارکنان در نظر گرفت.»
بهگفته وی، عنوان سخت و زیانآور برای برخی مشاغل کارکنان ایرانخودرو با وجود زیانآور بودن لحاظ نشده است که کمیسیون اجتماعی کمک خواهد کرد تا مشکلات این گروه از کارکنان نیز رفع شود.
نایبرئیس کمیسیون اجتماعی: به ایرانخودرو امیدواریم
نایبرئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «خودروهای جدید چه آنهایی که محصول گروه صنعتی ایرانخودرو بوده و چه آنهایی که محصول مشترک این خودروساز با سایر خودروسازان بینالمللی است، همگی امیدوارکننده هستند. ما همیشه به صنعت خودرو و دانش صنعتگران و متخصصان بهویژه دانشمندان جوانی که در کنار متخصصان قدیمی در کنار هم به تلاش و فعالیت مشغولند، ایمان داریم و با دیدن این محصولات امیدوارتر هم میشویم.»
مهدی عیسیزاده، ایرانخودرو را بیرق صنعت کشور عنوان کرد و گفت: «انتظار ما از ایرانخودرو بهعنوان خودروساز معتبر داخلی این است که محصولاتی را به بازار عرضه کنند که از لحاظ ایمنی و کیفیت تمامی خواسته و نیاز مشتریان را به بهترین شیوه تامین کنند تا با تولید خودروهای بهروز و باکیفیت، مردم با آسودگی خاطر و اطمینان از ایمنی و کیفیت خودروها از این محصولات استفاده کنند و بدین ترتیب حوادث و اتفاقات جادهای کاهش یابد و خسارتهای مالی و اجتماعی ناشی از آن به حداقل ممکن برسد.»
وی ضمن قدردانی از تمامی کارکنان ایران خودرو از مدیران تا متخصصان مهندسان و کارگران و با بیان این که توقع مجلس و مردم از ایرانخودرو بسیار بالاست، اظهار امیدواری کرد با بهبود کیفیت و افزایش ایمنی خودروها شاهد ارتقای روزافزون خودروهای ملی و ایرانی باشیم؛ محصولاتی که از لحاظ مصرف سوخت هم در پایینترین حد مصرف باشند.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی: مشکلات صنعت خودرو را برای مردم بازگو میکنیم
نماینده ازنا و درود در مجلس گفت: «از نظر کمیت در تولید خودرو وضعیت خوبی داریم و صنعت خودرو ظرفیت تولید سالانه بیش از یکمیلیون دستگاه خودرو را دارد که در این میان ایرانخودرو حرف اول را میزند و مایه افتخار است.»
حسین گودرزی تاکید کرد: «کیفیت، روزآوری و مصرف سوخت خودروها محل اشکال است و مردم به این وضعیت قانع نیستند، وگرنه در ایرانخودرو در حوزه نوآوری اقدامات مهمی انجام شده است.»
وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید مسایل خود را شفاف بیان کرده و جامعه را اقناع کند، تصریح کرد: «تبعات قیمتگذاری دستوری و تاثیراتی که در تولید و کیفیت دارد باید عنوان شود.»
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: «رشد سهبرابری قیمت خودرو در برابر رشد 8برابری قیمت اقلام مورد نیاز و مواد اولیه صنعت خودرو بر کیفیت خودرو تاثیرگذار است که باید بیان شود.»
وی تصریح کرد: «ما بهعنوان نمایندگان مجلس باید جامعه را قانع کنیم. ما با یارانهای که در قالب فروش به قیمت کارخانه به برخی داده میشود و با قیمتگذاری دستوری نمیتوانیم کیفیت خودرو را بالا ببریم.»
ایرانخودرو اقدامات قابل تقدیری در شرایط تحریمی انجام داده است
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «ایرانخودرو در شرایط ظالمانه و سخت تحریم با مجاهدت و تلاش نیاز کشور را تامین کرده است.»
حسین رجایی افزود: «زحمات و اقدامات مدیران و کارکنان ایرانخودرو در شرایط فعلی غیرقابل انکار است، ولی برای افزایش رضایتمندی مشتریان، ارتقای کیفیت باید بیش از پیش مد نظر مدیران قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «مشتریان مایل هستند محصول تولیدی از کیفیت خوبی برخوردار باشد و با توجه به اینکه مجموعه قطعات در خارج از شرکت ایرانخودرو تولید میشود، امیدواریم در دوره مدیریت جدید نظارت، کنترل و حساسیت لازم در خصوص استاندارد قطعات تولیدی مد نظر قرار گیرد.»
رجایی افزود: «برای ارتقای کیفیت لازم است در کنار نظارت بر قطعهسازان، ایرانخودرو قطعهسازان متعددی را برای تامین انتخاب کند تا درعینحال شاهد رقابتپذیری، شکست انحصار و ارتقای کیفیت قطعات تولید باشیم.»
نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به آمادگی مجلس برای هم فکری و کمک به صنعت خودرو ادامه داد: «مجلس آماده همکاری و تعامل با صنعت کشور است و هرچه این تعامل بیشتر باشد، امکان رسیدن به اهداف و ایجاد خدمات بهتر به مردم فراهم خواهد شد و لازم است مدیران خودروسازی چالشهایی را که بهتنهایی نمیتوانند رفع کنند را برای برونرفت از این شرایط به نمایندگان منتقل کنند و نمایندگان در کنار این صنعت بزرگ تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات و موانع انجام خواهند داد.»
وی با بیان اینکه صنعت خودرو در کنار دیگر صنایع گرفتار قیمتگذاری دستوری است، ادامه داد: «خودروسازی با توجه به شرایط فعلی متحمل ضرر و زیانهای زیادی شده است و باید از قیمتگذاری دستوری فاصله گرفت.»
رجایی تاکید کرد: «با حذف قیمتگذاری دستوری، خودروساز ملزم است که ارتقای کیفیت، افزایش تولید و نوآوری و توسعه را مد نظر قرار دهد تا توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشد و مشتریان با خیال راحت خودرو باکیفیت و ایمن را خریداری کنند.»
ثبت دیدگاه