مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو (جتکو) گفت: «درحالحاضر صنعت خودرو در شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار گرفته و بسیاری از مسیرهای آینده این صنعت در قالب فناوریهای جدید و پیشرفته است.»
حسن محمدقاسمی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، با بیان اینکه رونمایی از پلتفرم خودرو اقتصادی که توسط شرکت جتکو طراحی و نمونهسازیشده و خودرو تارا برقی از مهمترین محصولات ارایهشده در نمایشگاه سال گذشته تحول صنعت خودرو بود، اظهار کرد: «امسال فناوریهای هوشمند و خودران، دستاوردهای حوزه برق و الکترونیک و خودروالکتریکی جزو مهمترین مواردی است که در نمایشگاه ارایه شد.»
وی افزود: «هماکنون گروه صنعتی ایرانخودرو در حوزه فناوریهای پایه و راهبردی صنعت خودرو کشور، پیشرو و پیشتاز بوده و طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، باید نقش اصولی خود را در جهتدهی و راهبری این فناوریها در قالب رویدادهایی مانند نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایفا کند.»
فاکتورهای مهم تمایل به برقیسازی خودروها
محمدقاسمی گرایش جهانی صنعت خودرو، تمایلات بازارهای داخلی و بینالمللی، شرایط زیستمحیطی و بحران سوخت را از فاکتورهای مهم تمایل به برقیسازی خودروها دانست و عنوان کرد: «با توجه به حمایتهای گسترده در سطح دولت و حاکمیت، درحالحاضر بهترین فرصت برای بنیانگذاری این تحول در صنعت خودرو است.»
وی تاکید کرد: «گروه صنعتی ایرانخودرو نقش محوری و بیبدیلی در این تحول خواهد داشت و اثرات و نتایج اقدامات کنونی در سالهای آتی برای عموم مصرفکنندگان خودرو نمایان خواهد شد. بهجز زمینه برقیسازی خودرو، موضوع هوشمندسازی نیز از راهبردهای گروه صنعتی ایرانخودرو در توسعه محصولات نوین است که با اهتمام ویژهای در معاونت تحقیقات و توسعه محصول ایرانخودرو و شرکت جتکو در حال پیگیری و پیشرفت است و درتلاش هستیم تا تمرکز و تاکید خود را بر فناوریهای تحولساز و کاربرمحور قرار دهیم تا از مسیر بازار و تحولات فاصله نگیریم.»
برنامههای کلان ایرانخودرو در ایجاد زنجیره دانش و فناوری
مدیرعامل جتکو با اشاره به محصولاتی که توسط این شرکت در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ارائه شده بود، گفت: «در این نمایشگاه، محصولات تستبنچ شبکه برق و الکتریک خودرو ریرا، موتور الکتریکی خودرو برقی، گیربکس خودرو برقی، پک باتری خودرو برقی ریرا و نیز درایو خودرو برقی به نمایش گذاشته شده بود.»
وی با بیان اینکه شرکت جتکو بهعنوان محور تحقیق و توسعه گروه صنعتی ایرانخودرو در حوزههای راهبردی و بهویژه الکترونیک و برقیسازی، میتواند به همراه شبکه توسعه دانش و فناوری کشور این نقش را برعهده داشته باشد، بیان کرد: «حمایتهای ملی از سوی مسئولان ذیربط در دولت و مجلس میتواند در تقویت این شبکه و پرداختن به نیازهای واقعی صنعت خودرو نقش محوری داشته باشد.»
بهگفته وی، برنامههای کلانی در گروه صنعتی ایرانخودرو در ایجاد زنجیره دانش و فناوری در دست اجراست که قطعا در سالهای آتی نتایج آن در خروجی محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو و بالندگی صنعت خودرو کشور قابلمشاهده خواهد بود.
جدیدترین قوای محرکه ایرانخودرو
شرکت ایپکو نیز در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که ماه گذشته با رویکرد کاهش مصرف سوخت و توسعه قوای محرکه دونیرو و برقیسازی برگزار شد، خانواده محصول توسعهیافته EFP و خانواده موتور سهاستوانه با نام IK۳ را به نمایش گذاشته بود.
قوای محرکه EFP نسل جدید قوای محرکه ملی EF۷ است که با رویکرد کاهش مصرف سوخت، افزایش عملکرد و کاهش میزان آلایندگی طراحی و توسعه یافته بوده و خانواده موتور سهاستوانه نیز شامل موتور تنفس طبیعی ۱۳۰۰سیسی، موتور پرخوران تزریق درگاهی ۱۳۰۰سیسی، موتور پرخوران تزریق مستقیم ۱۳۰۰سیسی و موتور دوگانهسوز ۱۳۰۰سیسی است. شرکت ایپکو همچنین با توجه به رسالت وجودی و نقشه راه قوای محرکه مصوب ایرانخودرو، توسعه خودروهای دو نیرو (هیبرید) با هدف کاهش مصرف سوخت و افزایش عملکرد قوای محرکه را در دستور کار دارد.
در این راستا، پروژه تارا دو نیرو با سامانه سری، موازی و براساس جعبهدنده DHT با هدف کاهش مصرف سوخت ۳۵درصدی آغاز شده و فعالیتهای آن در قالب اندازهیابی مهندسی قطعات، طراحی موتور احتراق داخلی اتکینسون، طراحی سامانههای دونیرو، انطباق قوای محرکه و نگاشت در حال انجام است. با توسعه قوای محرکه دونیرو، قابلیت تطابق این سامانه با دیگر محصولات ایرانخودرو نیز ایجاد میشود.
این طرح گامیبلند در راستای برقیسازی قوای محرکه و رسیدن به اهداف سبد سوخت محصولات ایرانخودرو است. همچنین این شرکت در زمینه طرح توسعه سامانه مدیریت هوشمند موتور (ECU) که زیرمجموعه طرح توسعه پلتفرم برق و الکترونیک ایرانخودرو بوده و برای داخلیسازی قطعات و بومیسازی دانش توسعه نرمافزار اقدام کرده است. براین اساس، گروه صنعتی ایرانخودرو دارای یک نرمافزار بومی با مالکیت خود است که متناسب با نیازمندیهای موتورهای در حال توسعه، این نرمافزار قابل تغییر خواهد بود.
مشارکت ایرانخودرو در ایجاد زیرساخت سامانه تماس اضطراری
بهموازات این اقدامات، تفاهمنامه ششجانبه همکاری با موضوع پیادهسازی سامانه تماس اضطراری (e-call)، میان گروه صنعتی ایرانخودرو، ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان حملونقل و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، معاونت صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، شرکت ارتباطات سیار ایران و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، به امضا رسید. این تفاهمنامه با هدف کاهش خسارات مادی و معنوی تصادفهای جادهای، بین طرفین منعقد شد و اساس عملکرد آن بر پایه پیادهسازی سامانه تماس اضطراری برای اولینبار در کشور و بهصورت آزمایشی در دو استان البرز و سمنان است.
این سامانه، سختافزار پیادهسازیشده روی خودروهاست که در صورت وقوع تصادفات جادهای، بهصورت دستی یا خودکار با مرکز امداد و نجات تماس میگیرد و حادثه را گزارش میکند. طبق این تفاهمنامه، ایرانخودرو نسبتبه راهاندازی خط تولید خودرو مجهز به سامانه E-Call اقدام کرده و برنامه تولید آتی برای برنامهریزی اپراتورها با هدف تجهیز و تامین سرویس E-Call در شبکه اپراتوری را ارائه خواهد کرد.
همچنین طبق این تفاهمنامه، ایرانخودرو در تعریف خدمات و پروژههای مورد نیاز و اولویتدار در اجرای طرح آزمایشی و همچنین در زمینه مشخصکردن ابعاد و خصوصیات فنی سامانه بهمنظور گزارش به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی همکاری خواهد کرد. رعایت نظرات فنی اپراتورها (مصوب در کارگروه مشترک) در تولید ماژول ارتباطی خودرو، بهکارگیری و معرفی نیروهای فنی و مجرب به سایر طرفین تفاهمنامه برای تعریف و اجرای طرح آزمایشی از دیگر مفاد این تفاهمنامه برای ایرانخودرو است.
ثبت دیدگاه