وزیر بهداشت: ‏ اجازه جدایی آموزش پزشکی از ارائه خدمت را نمی‌دهم
  • اردیبهشت 11, 1398 ساعت: ۲۲:۲۴
  • شناسه : 10364
    8
    وزیر بهداشت گفت: بزرگترین نقطه قوت دانشگاه‌های علوم پزشکی، در آمیختگی با نظام ارائه خدمت است و تا وقتی وزیر ‏هستم اجازه این انفکاک را نمی‌دهم.
    منبع : فرهنگ ایرانیان
    پ
    پ

    به گزارش فرهنگ ایرانیان به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت ، دکتر‬ سعید نمکی عصر‬ امروز‬ در مراسم افتتاحیه بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و ‏دوازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به اساتید علوم ‏پزشکی افزود: یکی از علت‌های مهم دستاوردهای کشور در علوم پزشکی، درآمیختگی آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات بهداشتی ‏و درمانی است.‬

    وی‬ گفت: ‬ این دستاورد بزرگ نه فقط در عرصه‌های آموزش، بلکه در عرصه‌های پژوهش و بهداشت و درمان و شاخص‌های ‏کاهش مرگ و میر در کودکان و زنان و گروه‌های آسیب پذیر می‌توانیم مشاهده کنیم. از طرفی نباید بگذاریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی در چاه ویل درمان و مشکلات ناشی از پول و ‏بیمه‌ها از آموزش و پژوهش غافل شود.

    نمکی‬ با‬ تاکید‬ بر‬ اینکه‬ کیفیت آموزش نباید قربانی کمیت و کم وقتی و بی حوصلگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شود، ‬ افزود: ‬ تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به سبب کمبود بودجه و یا دیگر مشکلات بخش درمان از کیفیت آموزشی غافل نشوند.

    وی ادامه داد: نباید به این دستاوردها اکتفا کنیم و باید به چالش‌های آینده توجه داشته باشیم. مردم و رویکردهای نظام سلامت انتظار ‏تحول در آموزش پزشکی را دارد.

    وزیر‬ بهداشت‬ توسعه‬ بی‬ رویه‬ را‬ چالش‬ آموزش پزشکی برشمرد‬ و‬ گفت: ‬ توسعه بی رویه ممکن‬ است‬ در‬ برخی‬ نقاط‬ عامل قدرت محسوب‬ شود‬ اما‬ در‬ بسیاری‬ نقاط‬ بر اساس نیاز و منطق، توسعه ایجاد نکردیم و این موضوع باید ‏مدنظر‬ قرار‬ گیرد‬ که توسعه باید مبتنی بر آمایش سرزمینی انجام شود.‏

    وی چالش دیگر در این بخش را عدم تناسب فارغ التحصیلان با بازار کار برشمرد و افزود: تعداد زیادی از رشته‌هایی که توسعه یافته اند فارغ التحصیلان بیکار‬ به ‏مجموعه نظام ارائه خدمت تحمیل می‌کنند.

    نمکی‬ خاطرنشان‬ کرد: ‬ در آموزش پزشکی کشور با چالش عدم انطباق آموزش‌ها با ماهیت این سرزمین مواجه ‏هستیم. دانشجوی پزشکی ما شناختی از ابن سینا، رازی، حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی ندارد و به همین دلیل دانشجو دچار بی ‏خویشتنی است و احساس دلتنگی برای وطن ندارد.‏

    وی با انتقاد از تک بعدی بودن تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها یادآور شد: فارغ التحصیل تک بعدی چندان‬ نمی‌تواند با بیمار ارتباط برقرار کند ‏و آن رابطه عرفانی و معنوی را ندارد. باید‬ برای‬ این ضعف آموزش عالی چاره‌ای اندیشید.‏

    وزیر بهداشت درباره موضوع ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان در دوره دستیاری گفت: در نشستی در یکی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی بحث فنی انجام شد و یک نفر از قول من ‏مصاحبه‌ای انجام داد. این یکی از فاکتورهای تشویقی است که بتوانیم از دانشجویان رتبه اول برای رفتن به دوره‌های تخصصی استفاده ‏کنیم و من قطعاً با این کار موافقم. ولی اگر پزشک تخصص گرفت باید دوره آشنایی با نظام ارائه خدمت نیز پیدا کند.‏

    وی تاکید کرد: برخی از آموزش‌ها در علوم پزشکی با نیازهای ارائه خدمت انطباق ندارد و از همین رو باید کوریکولوم ها (برنامه‌های درسی) بازنگری شوند.

    نمکی گفت: ایران توانسته است پس از انقلاب اسلامی شاخص‌های ارزشمندی در زمینه‌های بهداشت و درمان در عرصه‌های مختلف آموزش پزشکی در سطح جهان کسب کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.