بررسي ظرفيت هاي چاي ايراني و صنايع وابسته آن در اقتصادخلاق
  • دی 15, 1399 ساعت: ۱۰:۱۰
  • شناسه : 11285
    7
    امروزه در كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده سياستگذاري و برنامه ريزي در خصوص اين نوشيدني پرطرفدار و فرآوري آن جايگاه ويژه اي دارد.
    نویسنده : دكترسامه ابتهاج پژوهشگر و مدرس صنايع خلاق و فرهنگي
    پ
    پ

    اگرچه چاي توي پر شال كاشف السلطنه بِه ايران آمد و مقيم شد توي خانه ها .شد زينت تپه ماهورها و بهانه گفتگوهاي عاشقانه كه دلشان را گرم كند .باب خنده ريختن روي پاي داماد در مراسم خواستگاري .شيرين كرد كام عزيز از دست داده را بِه قندپهلو و لبريز و لب دوز و لب سوز شد براي گپ چايخانه ها.
    از چين و ماچين و هند و اندونزي و سريلانكا و انگلستان همه گير شد به عالم و شد دومين نوشيدني جهان بعد از آب.
    امروزه در كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده سياستگذاري و برنامه ريزي در خصوص اين نوشيدني پرطرفدار و فرآوري آن جايگاه ويژه اي دارد.برگزاري رويدادهاي چاي و صنايع وابسته اش اعم از نمايشگاه ها و جشنواره ها و سمينارها و وبينال ها در حوزه توليد و عرضه اين محصول، داستان سرايي ها و افسانه گويي ها در چين و هند و انگلستان و برگزاري مسابقات نقاشي و حجم و مجسمه سازي و طراحي و بسته بندي آن را تبديل بِه يك موقعيت مهم و جذاب نموده است .
    يكي از فعاليت هاي مهم بحث گردشگري چاي است .پس از آنكه محصول از مرحله توليد بِه واسطه ايده تا ارائه خدمات متعدد و برندينگ و تجاري سازي با استفاده از ابزار تبليغات و بسته بندي مناسب و بِه مدد آفرينش هاي كاركردي در دسته بندي و مدل هاي مختلف اقتصاد خلاق كشورهاي هدف آمده است،فعالان عرصه گردشگري ،گردشگر خلاق و فرهنگي را براي آشنايي با اين محصول و بهره برداري از جذابيت بصري و پيشينه چاي باغ ها بِه بازديد از مزارع چاي، كارخانه هاي توليد چاي و حتي برداشت محصول ، آشنايي با بزرگان اين عرصه ، بازديد از مقبره هاي بزرگان و برگزاري رويدادهاي متنوع مرتبط با چاي مي برد.
    با وجود اينكه در سالهاي اخير فعاليت هاي جسته و گريخته اي براي براي اين كالاي مهم و ضروري و توسعه بستر فرآوري و دانش بنيان نمودن اين محصول براي توليد، تجاري سازي و حتي صادرات آن صورت پذيرفته ولي با توجه بِه سطح توليد اين محصول اين تلاش كافي نبوده است.
    اميد كه با بهره گيري از ظرفيت و بستر پيشران هاي مهم اقتصادخلاق و صنايع خلاق و فرهنگي همانند تقاضا، فناوري و گردشگري بتوانيم اين محصول مهم را در جايگاه مناسب و شايسته بِه عنوان چاي ايراني بِه جهان معرفي كنيم .

    به بهانه ١٥ دسامبر روز جهاني چاي

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.