اگرچه چاي توي پر شال كاشف السلطنه بِه ايران آمد و مقيم شد توي خانه ها .شد زينت تپه ماهورها و بهانه گفتگوهاي عاشقانه كه دلشان را گرم كند .باب خنده ريختن روي پاي داماد در مراسم خواستگاري .شيرين كرد كام عزيز از دست داده را بِه قندپهلو و لبريز و لب دوز و لب سوز شد براي گپ چايخانه ها.
از چين و ماچين و هند و اندونزي و سريلانكا و انگلستان همه گير شد به عالم و شد دومين نوشيدني جهان بعد از آب.
امروزه در كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده سياستگذاري و برنامه ريزي در خصوص اين نوشيدني پرطرفدار و فرآوري آن جايگاه ويژه اي دارد.برگزاري رويدادهاي چاي و صنايع وابسته اش اعم از نمايشگاه ها و جشنواره ها و سمينارها و وبينال ها در حوزه توليد و عرضه اين محصول، داستان سرايي ها و افسانه گويي ها در چين و هند و انگلستان و برگزاري مسابقات نقاشي و حجم و مجسمه سازي و طراحي و بسته بندي آن را تبديل بِه يك موقعيت مهم و جذاب نموده است .
يكي از فعاليت هاي مهم بحث گردشگري چاي است .پس از آنكه محصول از مرحله توليد بِه واسطه ايده تا ارائه خدمات متعدد و برندينگ و تجاري سازي با استفاده از ابزار تبليغات و بسته بندي مناسب و بِه مدد آفرينش هاي كاركردي در دسته بندي و مدل هاي مختلف اقتصاد خلاق كشورهاي هدف آمده است،فعالان عرصه گردشگري ،گردشگر خلاق و فرهنگي را براي آشنايي با اين محصول و بهره برداري از جذابيت بصري و پيشينه چاي باغ ها بِه بازديد از مزارع چاي، كارخانه هاي توليد چاي و حتي برداشت محصول ، آشنايي با بزرگان اين عرصه ، بازديد از مقبره هاي بزرگان و برگزاري رويدادهاي متنوع مرتبط با چاي مي برد.
با وجود اينكه در سالهاي اخير فعاليت هاي جسته و گريخته اي براي براي اين كالاي مهم و ضروري و توسعه بستر فرآوري و دانش بنيان نمودن اين محصول براي توليد، تجاري سازي و حتي صادرات آن صورت پذيرفته ولي با توجه بِه سطح توليد اين محصول اين تلاش كافي نبوده است.
اميد كه با بهره گيري از ظرفيت و بستر پيشران هاي مهم اقتصادخلاق و صنايع خلاق و فرهنگي همانند تقاضا، فناوري و گردشگري بتوانيم اين محصول مهم را در جايگاه مناسب و شايسته بِه عنوان چاي ايراني بِه جهان معرفي كنيم .
به بهانه ١٥ دسامبر روز جهاني چاي
ثبت دیدگاه