واعظ آشتیانی :مردم در ۱۴۰۰ به کارآمدی رای خواهند داد
  • دی 29, 1399 ساعت: ۱۰:۴۲
  • شناسه : 12736
    6
    اصولگرايان که در انتخابات مجلس يازدهم در ســال 98 به مــدد حضــور حداقلي مـردم و رد صلاحيــت عده‌اي از کــانديداهاي جريان مقابل براحتي به صندلي‌هاي بهارستان رسيدند گويا براي انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در خرداد 1400 نيز خواب‌هاي شيريني ديده‌اند و از هم‌اکنون خود را پيروز انتخابات قلمداد مي‌کنند.
    پ
    پ

    نکته اينجاست که آنها با وجود چند ماه مانده تا انتخابات هنوز نتوانسته‌اند به وحدت درون‌جرياني برسند و از اين جريان مشتت هر از چندي نامي براي نامزدي در انتخابات 1400 به گوش مي‌رسد؛ روزي سعيد جليلي را پيش مي‌کشند، روزي قاليباف را از رياست مجلس براي پاستور آماده مي‌کنند و از پي آن آيت‌ا… رئيسي را در مقام رئيس قوه قضائيه بر کرسي رياست‌جمهوري ارجح مي‌دانند. با اين حال هنوز معلوم نيست که آنها در انتخابات پيش رو چه سياستي را پيش خواهند گرفت. براي بررسي عملکرد اصولگرايان در انتخابات 1400، گزينه‌هاي مطرح‌شده و وحدت درون‌جرياني«آرمان ملي» با اميررضا واعظي آشتياني فعال سياسي اصولگرا به گفت‌وگو پرداخته است که مي‌خوانيد.

    با وجود فرصـت 5 ماهه تا انتخــابات رياست‌جمهوري هنوز شاهديم که شوراي وحدت و شوراي ائتلاف در جريان اصولگرا براساس منويات خود عمل مي‌کنند و خبري از وحدت نيست؛ اساسا با توجه به تشتت در اين جريان وحدت گمشده اصولگرايان بالاخره حاصل خواهد شد؟

    من معتقدم شوراي وحدت و شوراي ائتلاف به يک نتيجه مشترک خواهند رسيد اما اين نتيجه مشترک نسبي خواهد بود. يعني در هيچ تشکيلات و گروه سياسي حتي در اصلاح‌طلبان نيز نگاه کنيد هيچ‌وقت مطلق ائتلاف نکرده‌اند و ائتلاف‌ها نسبي بوده است. اگر اين ائتلاف‌ها خوب تغذيه شود و در عين حال در يک مسير منطقي باتوجه به شرايط کشور حرکت کند مي‌تواند پيروز انتخابات باشد. در دوره گذشته که انتخابات مجلس را داشتيم خود اين انتخابات نشان داد که اصولگرايان زمينه ائتلاف با يکديگر را دارند و به‌خوبي نيز مي‌دانستند که اگر ائتلاف نکنند با يک چالش جدي روبه‌رو خواهند بود و امکان اين اينکه برخي کرسي ها را در تهران از دست دهند وجود دارد. به همين منظور ائتلاف اصولگرايان ائتلاف نسبتا خوبي بود و توانستند نتيجه بگيرند. حال اگر رقبا بهانه مشارکت مردم را مي‌گيرند اتفاقا بايد به آنها گفت که عملکرد شما اين اتفاق را رقم زد؛ چراکه مشابه اين اتفاق فراوان بوده است. ما در سال 82 که شوراي دوم شهر تهران انتخاب شد عملکرد دولت و شوراي شهر اول و عملکرد سياسي رقبا باعث شد که انتخابات به نفع اصولگرايان رقم بخورد. لذا در انتخابات رياست‌جمهوري هم اصلاح‌طلبان نبايد بهانه مشارکت مردم را مطرح کنند چرا که عملکرد خود آنها و دفاعشان از دولتي که در آن مردم مشکلات عديده‌اي را لمس کردند باعث به‌وجودآمدن چنين شرايطي شده و آنها عملکرد دولت را به گردن بگيرند. در نتيجه از هم‌اکنون بايد به فکر راهي باشند تا بعد از انتخابات به سراغ مسائلي همچون عدم مشارکت مردم نروند. چه بسا امکان دارد اصولگرايان نيز در مقطعي پيروز انتخابات باشند و عملکردشان مناسب نباشد و مشارکت براي انتخاب خاصي پايين باشد که در آنجا هم بايد پذيرفت. من معتقدم انتخابات اين دوره انتخابات پرشوري خواهد بود و در عين حال هرچه گروه‌هاي سياسي از يک ادبيات مناسب و گفتمان منصفانه و منطقي برخوردار باشند و از هيجان‌زدگي پرهيز کنند خودش زمينه‌ساز حضور و مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد. چراکه مردم به اين باور مي‌رسند که گروه‌هاي سياسي در چارچوب ادب و نزاکت سياسي منصفانه با يکديگر به رقابت مي‌پردازند. هر کسي هم که در اين رقابت موفق‌تر عمل کند مي‌تواند مردم را به سمت انتخابات پرشور تشويق کند.

    با اين تفـاسير معتقديد تشتت و تفرق در انتخابات 1400 گريبانگير اصولگرايان نخواهد شد؟ چون وحدت در انتخابات مجلس يازدهم نيز حداقلي و دقيقه نودي بود.

    نخست اينکه تا دقيقه نود مقاومت بود اما بالاخره اين ائتلاف صورت گرفت. اتفاقا شيريني يک ائتلاف همين است که گروه‌هاي سياسي با يکديگر چانه‌زني‌هاي منطقي و منصفانه خود را داشته باشند و در نهايت با يکديگر به يک ائتلاف برسند. اين هيچ ايرادي ندارد و در وادي سياست و گفت‌وگوهاي سياسي موضوع پنهاني نيست و واقعيت است. حتي اگر به احزاب و گروه‌هاي سياسي در کشورهاي مختلف نيز نگاه کنيد همين اتفاق حادث مي‌شود ولي نهايتا دقيقه نود به يک اجماع و هماهنگي نسبي مي‌رسند. باور من اين است که در انتخابات رياست‌جمهوري هيچ بعيد نيست که از طيف اصولگرا دو نفر وارد کارزار شوند. مهم اين است که ديده شود کدام‌يک از اين دو کانديدايي که نظر بر آنهاست شرايط راي‌آوري و جذب راي را خواهد داشت. شايد باز هم يکي به نفع ديگري کنار برود و اين امکان نيز وجود دارد که هر دو تا آخر انتخابات حاضر باشند. مثل انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 که نامزدهاي اصولگرايان تا انتها حضور داشتند.

    دو نفري که فرموديد در انتخابــات حاضر خواهند بود همان‌هايي هستند که اين روزها بسيار درباره حضورشان بحث مي‌شد آقاي رئيسي و قاليباف درست است؟

    من راجع به اين موضوع اينگونه فکر نمي‌کنم و حداقل راجع به يکي از اين افراد فکر نمي‌کنم در انتخابات حاضر شود. ولي درعين‌حال هر دو نفري که مدنظر باشد مهم اين است که قابليت راي‌آوري در بين مردم را داشته باشد و مردم او را قبول کنند. تصور و تحليل من اين است که مردم به کارآمدي راي خواهند داد. حال کدام فرد يا افرادي در کار اجرايي که برعهده داشته يا دارد موفق‌تر بوده تصور مي‌کنم که بخشي از نظر مردم روي کارآمدي کانديداهاست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.