آیتالله «سیدابراهیم رییسی» در جلسه ۲۵ مهرماه هیات دولت با اشاره به انتخاب برخی استانداران، توصیههایی را درخصوص اداره استان ها مطرح کردند که باید در دستور کار همه استانداران در کشور قرار گیرد؛ توصیههایی که عمل به آنها میتواند روزنههایی را به روی امید اجتماعی گشوده و اعتماد عمومی را بازسازی کند.
درنظر گرفتن مشکلات مردم به عنوان مبنای سیاستگذاری ها
مساله شناسی و مبنا قرار دادن مشکلات مردم در سیاستگذاری ها و تصمیمگیریهای مسوولان، نخستین و مهمترین اقدام در رفع چالش ها است. امروز مشکلات معیشتی پس از کرونا در صدر مسایل کشور و اولویت های دولت کشور قرار دارد. به همت و تلاش مسوولان، روند تامین واکسن کرونای مورد نیاز کشور همچنان ادامه دارد و شهروندان در استانهای مختلف با مشکلی در زمینه واکسن مواجه نیستند، ولی مشکلات معیشتی همچنان پابرجاست.
اگرچه ریشه بسیاری از مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به مساله تحریمهایی برمیگردد که از سال ۹۷ تا کنون با فشار بیشتری گلوی اقتصاد کشور را میفشارد، ولی بخشی از چالش ها از نحوه مدیریت و برنامهریزی هایی نشات میگیرد که ارتباط چندانی هم با تحریمها ندارد.
استفاده از ظرفیتهای بومی و ویژگی های منحصربفرد استانها و مناطق مختلف کشور میتواند نقش مهمی در ایجاد رونق تولید و کاهش بار مشکلات اقتصادی و بالتبع ایجاد امید در جامعه داشته باشد. از این رو است که رییسجمهوری تاکید میکند: عملکرد استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استانها باید به گونهای باشد که مردم احساس کنند وضع نسبت به قبل تغییر کرده و گامهای جدی در مسیر پیشرفت استان برداشته شده است.
راهکارجویی برای رفع مشکلات اما باید در چارچوب برنامههای کلان دولت باشد چنانکه آیتالله رییسی گفت: استانداران با در نظر گرفتن دغدغه های مردم، برنامهای جامع و امیدآفرین مبتنی بر راهکار برای حل مشکلات و البته به عنوان برشی از برنامه کلی دولت در کشور، برای استان محل ماموریت خود تدوین کنند.
درنظرگرفتن دغدغههای مردم مهمترین گامی است که یافتن راه حل برای مشکلات جامعه را کارآمد میکند. بخش مهمی از پدیدهای که از آن به عنوان فاصله میان مردم و حاکمیت یاد میشود، از نگاه ناظران به مسالهشناسی غیر دقیق و غیرواقعی از دغدغههای مردم از سوی مسئولان مرتبط است.
رهبر انقلاب هم پیش از این بارها لزوم ارتباط نزدیک و سازنده میان مسوولان و مردم را مورد تاکید قرار داده و از این مساله به عنوان راه حل مشکلات کشور نام بردهاند. رهبری در نخستین دیدار رییسجمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم در ششم شهریور در توصیه به دولتمردان در خصوص مردمی بودن تصریح کردند:«مردمی بودن مقولهی گستردهای است و جلوههایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بیواسطه از مردم است.»
در سالهای اخیر و در پی بروز مشکلات و چالشهای متعدد، ارتباط مسوولان اجرایی با مردم کاهش یافت و توصیه آگاهان و دلسوزان به دولتمردان برای گفت وگو با مردم و بیان چالشها و مشکلات به جایی نرسید.
لزوم زمانبندی برنامهها
هدفمندی، زمانبندی برنامه ها و ارایه گزارش عملکرد به مردم از دیگر روشهایی است که مردم را نسبت به روند پیشبرد کارها و ایجاد تغییر در راستای حل مشکلاتشان امیدوار میکند. مسوولان باید مردم را در جریان روند اجرای برنامه ها و میزان و درصد تحقق برنامهها و احتمالا چالشهای موجود بر سر راه تحقق آنها گذاشته و در خصوص روند انجام کار با مردم سخن بگویند. تنها معیار ارزیابی عملکرد نهادهای اجرایی میزان پیشبرد برنامههایی است که زمانبندی مشخص برای آنها تعیین شده باشد.
دولتمردان سیزدهم بنا به توصیه رهبری، باید زمانبندی برنامهها را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند. رهبر انقلاب در نخستین دیدار رییس جمهوری و اعضای دولت سیزدهم تاکید کردند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسوولان» است. باید در صحبت ها بسیار مراقب بود و اگر وعدهای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد. «عذرخواهی سریع از مردم در مواقع بروز اشتباه» و بیان گزارش صادقانه و بدون مبالغه از فعالیت ها به مردم ، از دیگر روشهایی بود که رهبر انقلاب در بیان جلوههای مختلف مردمی بودن به آن اشاره کردند.
توصیه به ارتباط با مردم از صدر تا ذیل مسوولان را شامل میشود. این مساله در استانها در درجه نخست با استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت و سپس به مدیران میانی و دیگر مسوولان ارتباط مییابد.
ثبت دیدگاه