به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در سالهای گذشته به موضوعات تولید و کار توجه لازم نشده بود، اظهار کرد: «گروه خودروسازی سایپا برنامههای جامعی درخصوص کیفیسازی محصولات، افزایش تیراژ تولید، تنوعبخشی به محصولات و صادرات خودرو، تدوین کرده است تا در راستای آن بتوان صنعت خودرو کشور را توسعه داد.» محمدعلی تیموری در مراسم روز جهانی کار و کارگر که در محل شرکت مگاموتور که با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: «در دولت گذشته، تولید این گروه صنعتی به کمترین میزان رسید که معادل 397هزار دستگاه بود؛ تا جاییکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به تیراژ روزانه یکهزار و ۵۰ دستگاه رسید.» وی بیان کرد: «نخستین پروژه سایپا از اواخر دیماه 1400، افزایش تولید بود، بهطوریکه سال گذشته تولید روزانه سایپا به ۲هزار و ۵۰ دستگاه رسید و در سال جاری بدون احتساب روزهای تعطیل، این تیراژ به روزانه ۲هزار و ۴۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.»
کاهش 50درصدی مراجعه به نمایندگیها برای خودرو «شاهین»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه سال گذشته 3هزار و ۲۰۰ نفر نیروی کارگر و مهندس در سایپا بهمنظور افزایش تولید جذب شد، گفت: «فروش لوازم یدکی در بازار از سوی سایپا که در دولت قبل به یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته بود، سال گذشته به حدود ۶هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به این ترتیب مردم و مشتریان در نمایندگیها معطل نماندند.» او با اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب از کیفیت پایین خودروها در دهم بهمنماه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: «بیشاز ۲۴۰ پروژه کیفیت در خودروسازی سایپا و زنجیره قطعهسازی تعریف شد، بهنحویکه در خودرویی مانند شاهین با وجود افزایش 500درصدی تولید روزانه و با توجه به پروژههای کیفی تعریف شده، مراجعه مردم به نمایندگیها 50درصد کاهش یافته است.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه گروه خودروسازی سایپا سال گذشته ۵۱۷هزار دستگاه خودرو تولید و عرضه کرد که در طول ۶ سال گذشته بیسابقه بوده است، افزود: «از نیمه دوم سال گذشته تمام محصولات سایپا از قرعهکشی خارج شدند.»
صرفهجویی ۳۰میلیون یورویی با راهاندازی مدرنترین خط تولید موتور
تیموری در ادامه به راهاندازی مدرنترین خط تولید موتور ME16 اشاره کرد و گفت: «بیش از 60 درصد این خط موتور رباتیک است که بر این اساس خطا در تولید (POKA-YOKE) آن صفر است.» وی با بیان اینکه درحالحاضر سه خودرو این مجموعه که منتظر موتور بودند، به موتور ME16 مجهز میشوند، افزود: «موتور جدید گروه سایپا به دست کارشناسان و کارگران شرکت مگاموتور و بدون هیچ وابستگی نرمافزاری و سختافزاری به خارج از کشور به بهرهبرداری رسیده و این در حالی است که تامین آن از خارج از کشور نیازمند حداقل ۳۰میلیون یورو سرمایهگذاری بود.» مدیرعامل گروه سایپا درباره ویژگیهای موتور ME16 تصریح کرد: «موتور جدید گروه سایپا که در شرکت مگاموتور راهاندازی شده، نسبت به موتورهای گذشته ارتقای قابل توجهی پیدا کرده و مصرف سوخت آن در حدود 5 درصد کمتر از موتورهای گذشته گروه است. همچنین کالیبراسیون موتور ME16 توسط مهندسان داخلی انجام شده است.» وی افتتاح مدرنترین خط رنگ زامیاد در شهریورماه سال جاری و افتتاح کارخانه مگاموتور شماره ۳ در مجموعه کفش ملی را دو پروژه توسعهای این گروه خودروسازی دانست و گفت: «در مجموعه مگاموتور شماره ۳ آخرین نسل موتورهای جهان که موتورهای یک تا ۲.۵ لیتری هستند، تولید خواهد شد. این موتورها بیشاز ۲۵درصد کاهش مصرف سوخت و افزایش ۴۰درصدی راندمان را به دنبال خواهند داشت. علاوه بر این، گروه سایپا آماده است تا موتورهای تولیدی این مجموعه را به همه خودروسازان کشور عرضه کند.»
تولید خودرو «آریا با موتور هیبرید» در سال آینده
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تولید نخستین خودرو آریا با موتور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در سال آینده خبر داد و گفت: «بهرهبرداری از پروژه سیانجی در خودرو ساینا و پیوستن این خودرو به ناوگان تاکسیرانی از اسفندماه گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 4هزار خودرو سیانجی تولید شده که مصرف سوخت آنها حدود 6 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش است.» او از برنامهریزی برای واردات خودرو فولالکتریکی برای شهرداری بهمنظور کاهش آلایندگیها خبر داد و گفت: «سال آینده خطوط تولید این خودرو در سایپا راه اندازی خواهد شد و همچنین امسال برای تولید 650هزار دستگاه خودرو تولید داخل و 150هزار دستگاه خودرو مونتاژی برنامهریزی شده است.» وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با ۶ دانشگاه برتر کشور بهمنظور جذب نیروی کار متخصص در رشتههایی همچون پلیمر، شیمی، مکانیک و… گفت: «از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میخواهیم تا نیاز این شرکت به کارگر از طریق سازمان فنی و حرفهای تامین شود.»
عرضه هفت محصول جدید در سال جاری
تیموری در جمع خبرنگاران نیز درخصوص روند تولید، افزود: «در سال ۱۴۰۰ فقط ۹ درصد خودروهای تولیدی این مجموعه تجاری میشد، اما در ششماهه دوم سال گذشته ۱۰۰درصد تولید تجاری شد.» او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با سال گذشته ۴۱درصد رشد تولید را شاهد بودیم، افزود: «اگر با تیراژ تولید فعلی پیش برویم، در پایان سال، تولید عادی شرکت به بیش از ۶۵۰هزار دستگاه خواهد رسید و با اضافهشدن موتورهای جدید به خطوط تولید که روی سه محصول جدید شرکت نصب خواهد شد، روزانه ۶۰۰ دستگاه نیز اضافه خواهد شد.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا یادآور شد: «سایپا در سال گذشته به دلایل استاندارد اجباری، سه محصول خود را که نیمی از تیراژ تولید شرکت را تشکیل می داد از دست داد، اما امسال هفت محصول جدید به بازار عرضه خواهد کرد.» او با بیان اینکه خودروهای اطلس و سهند ماههای آینده وارد بازار خواهند شد، افزود: «خودرو کادیلا یا همان P90 نیز جزو محصولات جدید خواهد بود که در ماههای آینده به تولید انبوه خواهد رسید و همچنین مطابق هماهنگیهای انجامشده در خط تولید خودروسازی آوتوواز روسیه نیز قرار خواهد گرفت و در آن بازار عرضه خواهد شد.» تیموری همچنین بیان داشت: «حضور این خودرو در بازار روسیه، تولید نوعی ون از سوی روسها را احیا خواهد کرد که قرار است این ون در ایران نیز به تولید برسد.»
تحویل نخستین «چانگانهای وارداتی» از هفته آینده
مدیرعامل سایپا در ادامه به ثبت سفارش ۲۹هزار دستگاه خودرو چانگان و زوتی اشاره کرد و اظهار داشت: «از خردادماه سال گذشته این خودروها برای تطابق با استاندارد ملی کشورمان وارد شده است.» او افزود: «محموله نخست این خودروها 1200 دستگاه بود که مطابق با استانداردهای بازار عربستان آماده شده بود و علت تاخیر در عرضه آنها این است که استاندارد در کشور عربستان از استاندارد چین تبعیت میکند، اما ما از استاندارد اروپایی تبعیت میکنیم.» تیموری خاطرنشان کرد: «فرایند تطبیق استاندارد طی دو ماه به انجام رسید و مشکلات حل شده است و با پایش پرداختی های افراد و سایر موارد، انتظار میرود از هفته بعد فرایند تحویل خودروها به مشتریان انجام شود.» او تصریح کرد: «اگر مشکلات تخصیص ارز حل شود، بهطور حتم ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد خواهیم کرد. همچنین واردات یک خودرو کراساوور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از 4 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش را برای ششماهه دوم امسال برنامهریزی کردیم.»
ثبت دیدگاه