آزادراه ۱۵۸کیلومتری غدیر در آستانه افتتاح
26 بهمن 1399 - 15:01
شناسه : 15179
7
آزادراه ۱۵۸کیلومتری کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در تحقق توسعه پایدار در آستانه افتتاح قرار گرفته است.
پ
پ

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با توجه به درک اهمیت توسعه پایدار در سال‌های اخیر و رعایت شاخص‌های آن در توسعه شهرها به‌عنوان توسعه پایدار شهری، نقش سیستم‌های حمل‌ونقل، مورد توجه جدی تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان شهری و کشوری قرار گرفت، با چنین رویکردی طرح آزادراه جنوبی استان‌های تهران و البرز موسوم به آزادراه غدیر از سال ۱۳۹۵ مطرح و طی چهار سال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شد. این آزادراه به‌طول ۱۵۸ کیلومتر و به‌صورت دو باند ۶خطه با عرض ۳۷ متر، نماد تخصص و تلاش جامعه مهندسی کشور در اجرای ابرپروژه‌های حوزه راه به‌شمار می‌رود، این مسیر از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج ـ قزوین شروع می‌شود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم ـ گرمسار امتداد می‌یابد.

مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج ـ قزوین شروع می‌شود و پس از ۴۲ کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد ـ ماهدشت می‌رسد و در کیلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران ـ ساوه تقاطع دارد، سپس در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران ـ قم تبادل پیدا می‌کند و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم ـ گرمسار متصل می‌شود.

این آزادراه توانسته است سطح ایمنی سفر را در طول این مسیر به‌میزان چشمگیری ارتقا دهد و با انتقال تردد خودروهای عبوری از کلان‌شهرهای کرج و تهران به خارج از محدوده این شهرها و ایجاد یک ارتباط ایمن و حیاتی بین کریدورهای منتهی به تهران، سهم زیادی در توسعه حمل‌ونقل سبز و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست دارد.

آزادراه غدیر در کریدور بین‌المللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند؛ از این رو علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

این آزادراه در شرایط بحران می‌تواند ضریب ایمنی و امنیت تهران، البرز و شهرهای اطراف آن را ارتقا دهد و موجب افزایش توان امدادرسانی و تخلیه جمعیت در دو مسیر آزادراه و بالابردن توان ظرفیت موجود خروجی‌های غربی، جنوبی و شرقی تهران شود.

این آزادراه با تسهیل در ارتباط تهران با چند شهر و استان، می‌تواند در راستای تحقق اصل ۴۸ قانون اساسی و سیاست‌های کلی و به‌منظور توزیع و استفاده متوازن و عادلانه امکانات و خدمات کشور، نقش مهمی در رفع تبعیض و ارتقای سطح زندگی مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت در کشور داشته باشد و گام مهمی در جهت توسعه پایدار روستایی، گسترش خدمات عمومی و محرومیت‌زدایی و در نتیجه ایجاد مهاجرت معکوس به‌شمار می‌رود.

این طرح سبب کاهش هزینه و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به‌طور متوسط ۹۰ دقیقه و برای خودروهای نیمه‌سنگین به‌طور متوسط ۱۱۰ دقیقه می‌شود که این موضوع صرفه‌جویی در سوختی معادل ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین و هزار و ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل را در بیست سال اول بهره‌برداری به‌همراه دارد و سبب مدیریت منابع سرمایه‌گذاری در زمینه احداث صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز از قبیل ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال می‌شود.

این صرفه‌جویی سوخت کاهش تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای خصوصاً در اطراف کلان‌شهرهای کرج و تهران به‌میزان ۴.۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن را در بیست سال اول بهره‌برداری در بر دارد و تأثیری بسزا در کاهش آلودگی هوای این دو شهر بزرگ خواهد داشت.

بخش قابل توجهی از آلودگی هوا و ترافیک کلان‌شهرهای کرج، تهران و شهرستان‌های تابعه، مربوط به خودروهایی می‌شود که از این شهرها عبور می‌کنند در حالی که مبدأ و مقصد سفر آنها خود این کلان‌شهر‌ها نیستند و آزادراه غدیر این امکان را فراهم می‌سازد تا این خودروها بدون وارد شدن به این شهرها، با ایمنی بیشتر و به‌دور از ترافیک به سفر خود ادامه دهند.

گرچه تأمین ۷۰ درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم انجام شده است اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به‌عنوان چتر حمایتی، اجرای این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است، به‌گونه‌ای که حدود ۸۰ درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی اجرا شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.