آیا چهارشنبه سوری محیط زیست را آلوده می کند؟
26 اسفند 1399 - 8:35
شناسه : 17244
6
یک کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری، استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب در چهارشنبه سوری را یکی از رفتارهای ناشایست دانست و گفت: استفاده از ترقه و مواد آتش زا علاوه بر اینکه باعث آلودگی های صوتی شده، در آلوگی های محیط زیست شهری نیز نقش دارد.
پ
پ

عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، چهارشنبه سوری را یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشوازی از نوروز دانست که از نیاکان ما بر جا مانده و اظهار کرد: ایجاد هرگونه ناهنجاری اجتماعی در فضاهای شهری با استفاده از مواد محترقه و خطرناک علاوه بر اینکه باعث نگرانی شهروندان در فضای شهری می شود آسایش و آرامش مردم را مختل کرده و با اصالت و ریشه این آیین در تضاد است.

وی با بیان اینکه برگزاری و گرامیداشت آیین های ملی تاثیر زیادی در شادی بخشی جامعه دارد، تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به همه شهروندان سعی شود از ورود بدعت ها و ناهنجاری ها در برگزاری این آیین ها جلوگیری کنیم.

این کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری افزود: مدیریت شهری باید به گونه ای حرکت کند که با اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان و با همکاری سایر مراجع ذ یربط و متولیان فرهنگی و اجتماعی ضمن پاسداشت این فرهنگ ملی از بروز رفتارهای ناشایست از جمله استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب جلوگیری شود.

مطالبی، رفتارهای ناشایست و نادرست برخی از شهروندان را سبب آشفتگی در سیما و منظر شهری دانست و عنوان کرد: استفاده از ترقه و مواد آتش زا علاوه بر اینکه باعث آلودگی های صوتی شده، در آلوگی های محیط زیست شهری نیز نقش داشته و باعث برهم زدن آرامش شهروندان می گردد لذا باید با آموزش و مشاوره و اطلاع رسانی های گسترده، شاهد اینگونه اعمال نباشیم تا اصالت جشن چهارشنبه سوری با این نوع رفتارها در تضاد نباشد.

وی یادآور شد: امسال با توجه به همه گیری ویروس کرونا اولویت را به رعایت پروتکل های بهداشتی دهیم و از شرکت در فعالیت های جمعی تا حد امکان بپرهیزیم و خطر شیوع و موج جدید کرونا را جدی بگیریم و سعی کنیم این جشن زیبا و را با آیین های اصیل خود در خانه برگزار کنیم و آن را نیکو داریم.

مشاور کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای رشت ادامه داد: سازمان های ذی ربط و در راس آن مدیریت شهری می تواند با همکاری شهروندان در بسترهای آنلاین و مجازی پویش هایی را در جهت گرامیداشت و پاسداشت این آیین برگزار کنند تا مردم با مشارکت در این رویداد آخر سال از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محلی چهارشنبه سوری، هم خود و دیگران را از کرونا در امان نگه دارند و هم از تکرار حوادث تلخ سال های گذشته پیشگیری شود.

مطالبی، با اشاره به تلاش کادر درمان در دوران شیوع کرونا، اضافه کرد: مردم با ماندن در خانه به ویژه در شب چهارشنبه سوری و کمک به کاهش حوادث سوختگی، به کادر درمان اجازه می دهند تا امکانات بیمارستانی بیشتری را در اختیار مبتلایان به کرونا قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: از زمان های قدیم تاکنون تغییرات گسترده و مشهودی در برگزاری این مراسم رخ داده، اما جوهر اصلی این جشن کهن همچنان دست نخورده باقی مانده است لذا همه ما وظیفه داریم ضمن مراقبت و رعایت اصول بهداشتی دوران کرونا، به پاسداشت آداب و رسوم کهن خود بپردازیم و شادابی و نشاط را به همگان تقدیم کنیم تا همه از شهری شاد و با آرامش لذت ببرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.