بررسی نوسانات دلار در سالی که گذشت
09 فروردین 1400 - 10:25
شناسه : 17522
3
قیمت دلار در سال گذشته نوسانات زیاد و قابل توجهی را تجربه کرد به گونه‌ای که قیمت آن در اولین ماه سال 1399 حدود ۱۶ هزار تومان بود اما در اوایل پاییز ۹۹ از ۳۰ هزار تومان نیز عبور کرد.
پ
پ

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین نرخ فروش دلار در بازار آزاد طی فصل بهار معادل ۱۶ هزار و ۵۲۲ تومان بوده و دلار در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز به ترتیب ۱۵ هزار و ۸۱۸، ۱۶ هزار و ۱۹۳ و ۱۷ هزار و ۵۵ تومان فروخته‌ شده است.

این ارقام در حالی است که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، بسته شدن مرزها و در نتیجه کاهش حجم تجارت خارجی و منابع ارزی، دلار افزایش قیمت زیادی را تجربه کرد و در سه ماهه دوم سال گذشته میانگین نرخ فروش دلار در بازار آزاد به ۲۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید و دلار در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به قیمت‌های ۲۱ هزار و ۲۶۷، ۲۲ هزار و ۳۵۰ و ۲۴ هزار و ۲۸۱ تومان در بازار آزاد فروخته می‌شد.

افزایش قیمت دلار ادامه یافت تا زمانی که در مهرماه ۱۳۹۹ نرخ فروش دلار از ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد و در پی افزایش قابل ملاحظه قیمت دلار، بانک مرکزی تصمیم گرفت سقف خرید در بازار متشکل ارزی را زیاد و روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار اسکناس ارز عرضه کند.

طبق این گزارش، قیمت دلار در آبان و آذر ماه سال گذشته به ۲۶ هزار و ۹۳۲ و ۲۵ هزار و ۵۱۳ تومان رسید و  از آنجا که برای تزریق‌های ارز در بازار در آن زمان تقاضایی وجود نداشت، این امر تنها بر اثر تاثیر روانی مبنی بر وجود منابع ارزی و تزریق آن، توانست مقداری بازار را به روند کاهشی ببرد.

اما فصل آخر سال گذشته، فصلی سرنوشت ساز برای بازار ارز کشور بود زیرا، این بازار از یک طرف چشم انتظار نتیجه انتخابات آمریکا و از سوی دیگر برجام و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده بود به صورتی که با قوت گرفتن احتمال ریاست جمهوری بایدن دلار در سراشیبی قرار گرفت و در اواسط دی ماه با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یافت.

تاثیر پیروزی بایدن بر قیمت دلار ادامه پیدا کرد تا زمانی که قیمت این ارز در روزهای پایانی دی ماه به ۲۰ هزار تومان نزدیک شد.

اما عمر کاهش قیمت دلار کوتاه بود و با ورود به بهمن و رشد تقاضا در بازار، قیمت دلار به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت و این روند افزایشی تحت تاثیر جو روانی تصمیم آمریکا درباره برجام تا مرز ۲۷ هزار تومان در اواخر بهمن ماه ادامه پیدا کرد.

پس از این، موضوع آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کشور مطرح شد و خبرهای مثبتی از آن به گوش می‌رسید که طبق گفته کارشناسان آزادسازی منابع می‌توانست دلار را به ۱۵ هزار تومان و یا کمتر از آن برساند اما در نهایت آزادسازی منابع ارزی بلاتکلیف باقی ماند.

بازار ارز در اسفند ماه همچنان در انتظار نتیجه روابط سیاسی ایران و آمریکا، تحریم‌ها و آزادسازی منابع ارزی باقی ماند و روزهای به نسبت آرامی را سپری کرد که دلار در روزهای پایانی سال گذشته معادل ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان شد.

با این حساب، دلار در سالی که گذشت، نوسانات قیمت زیادی را تجربه کرد و کارشناسان کاهش قیمت دلار در سالجاری را منوط به برداشتن تحریم‌ها، آزادسازی منابع ارزی و تزریق آن به بازار می‌دانند و نیز معتقدند که این کاهش قیمت موقتی است.

 ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹     میانگین نرخ فروش دلار در بازار آزاد 
فروردین ۱۵ هزار و ۸۱۸ تومان
اردیبهشت ۱۶ هزار و ۱۹۳ تومان
خرداد ۱۷ هزار و ۵۵ تومان
تیر ۲۱ هزار و ۲۶۷ تومان
مرداد ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان
شهریور ۲۴ هزار و ۲۸۱ تومان
مهر ۲۹ هزار و ۲۴۳ تومان
آبان ۲۶ هزار و ۹۳۲ تومان
آذر ۲۵ هزار و ۵۱۳ تومان
دی ۲۵ هزار و ۵۷ تومان
بهمن ۲۴ هزار و ۴۸۶ تومان
اسفند ۲۴ هزار و ۹۱۱ تومان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.