قاضی مرادی؛ از حسن سیاه تا یدالله گدا
27 فروردین 1400 - 11:09
شناسه : 18025
6
محسن قاضی مرادی بازیگری را از سال ۱۳۵۱ با فیلم حسن سیاه به کارگردانی پرویز اصلانی شروع کرد. پس از آن به تلویزیون ورود کرد و در چند تله تئاتربازی کرد.
پ
پ

محسن قاضی مرادی با تمام خاطراتی که برای مخاطبان سینما و صداوسیما در طی چند دهه فعالیت به جا گذاشت در اثر عوارض بیماری پارکینسون درگذشت. بازیگری که از تجربه با کارگردانان مطرح کشور تا تجربه سریال‌های مختلف تلویزیونی را داشت و با صدای خاص خود بازیگری چهره آشنا و دوست‌داشتنی برای تماشاگرانش باشد.

 

یادگاری‌های به جا مانده

محسن قاضی مرادی چندین دهه سابقه حضور در عرصه بازیگری را داشت. در تلویزیون با کارگردان‌هایی هم چون داود میرباقری، مرضیه برومند، پریسا بخت آور همکاری داشت و  در فیلم‌های کارگردانان مطرحی هم چون بهرام بیضایی، بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد، مازیار میری، ابوالحسن داودی، داود میرباقری، سیروس الوند، شهرام اسدی، مجتبی راعی، ایرج طهماسب، خسرو معصومی، مهدی صباغ‌زاده بازی کرد.

قاضی مرادی بازیگری را از سال ۱۳۵۱ با فیلم حسن سیاه به کارگردانی پرویز اصلانی شروع کرد. پس از آن به تلویزیون ورود کرد و در چند تله تئاتربازی کرد. قاضی مرادی با نقش یداله گدادر سریال کت جادویی در سال ۱۳۷۸ چهره آشنا شد و پس از آن در سریال همسایه‌ها، هزاران چشم و پشت کنکورهای‌ها به شهرت رسید. سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی از آخرین نقش آفرینی‌های اوست.

نهنگ عنبر، خانه کاغذی، پیتزا مخلوط، همه چی آرومه، چراغ قرمز، شیر و عسل، یک جیب پر پول، آقای هفت‌رنگ، پسر آدم، دختر حوا، یک‌وجب از آسمان، خواب لیلا، دایره زنگی، بی‌وفا، سوغات فرنگ، قاعده بازی، مادرزن سلام، تقاطع، اسپاگتی در هشت دقیقه، در به درها، ما همه خوبیم، الهه زیگورات، خانه‌ای روی آب، زیر پوست شهر، سگ‌کشی، قطعه ناتمام، مسافر ری، مرد بارانی، غزال، اوینار و دختر شیرینی فروش تنها تعدادی از فیلم‌هایی است که او در آنها نقش آفرینی کرده است.

عشق تا مرگ

محسن قاضی مرادی در شهریور ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. او فارغ التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود و پیش از بازیگری به عنوان معلم در آموزش و پرورش مشغول به تدریس بود. محسن قاضی‌مرادی همسر مهوش وقاری، بازیگر سینما و تلویزیون بود. این زوج هنرمند سال‌ها در کنار یکدیگر زندگی کردند و در برخی پروژه‌های سینما و تلویزیون نیز هم‌بازی بودند. مهوش وقاری در پنج سال پایانی زندگی همسر خود از او پرستاری کرد.

محسن قاضی مرادی در سال‌های پایانی زندگی به بیماری پارکینسون مبتلا شد. در واقع اولین علائم این بیماری از سال ۱۳۸۲ در این بازیگر آغاز شد و به مرور شدت گرفت. در ابتدا تنها مشکلی که به شکل حاد در او وجود داشت لرزش دست‌ها بود، اما به مرور مشکل بلع، حرکت و قدرت تکلم نیز به آن اضافه شد و محسن قاضی مرادی را خانه نشین کرد.

مهوش وقاری همسر محسن قاضی مرادی با انتشار عکس او در صفحه اینستاگرام خود که شعر «ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت / جانم بسوختی و به دل دوست دارمت / تا دامن کفن نکشم زیر پای خاک / باور مکن که دست ز دامن بدارمت» بر آن نقش بسته بود، نوشت: قرارمون این نبود.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.