۵ پرونده میراث جهانی به یونسکو ارسال شد
07 اردیبهشت 1400 - 9:40
شناسه : 18271
10
۵ پرونده مهرگان، عود، یلدا، ترکمن دوزی و ابریشم ریسی چند روز پیش برای ثبت در فهرست میراث جهانی راهی یونسکو شدند تا در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گیرند.
پ
پ

پرونده‌های «جشن مهرگان» به‌صورت مشترک با تاجیکستان در اجلاس میراث ناملموس آذرماه سال گذشته ریفر شد. کارشناسان یونسکو درباره این پرونده ابهاماتی داشتند. از جمله اینکه چطور این جشن در کشورهای دیگر برگزار می‌شود و در جایی مانند تاجیکستان به آن مفصل پرداخته می‌شود و چه تفاوت‌هایی بین کشورها در برگزاری آن وجود دارد. ایران امسال به این پرسش‌ها پاسخ داد تا بار دیگر این پرونده برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

پرونده مشترک دیگر ایران «هنر ساختن و نواختن عود» به‌صورت مشترک با سوریه بود که این پرونده نیز با همین سوالات و دلایل، ریفر شده بود بنابراین با پاسخگویی به این ابهامات دومین پرونده‌ای بود که ایران آن را به یونسکو فرستاد.

پرونده سوم نیز مربوط به آئین یلداست که این پرونده دو سال نتوانست به عنوان سهمیه ملی، جهانی شود به همین دلیل قرار شد به صورت پرونده چند ملیتی و مشترک با کشور افغانستان، به شورای ثبت یونسکو فرستاده شود.

پرونده ترکمن دوزی نیز به عنوان پرونده چهارم مشترک با ترکمنستان ارسال شد چرا که ترکمن دوزی در شهرهای شمال شرقی کشور بسیار رایج و دارای اشتراکات زیادی با ترکمنستان است.

اما نوغان داری یا ابریشم ریسی نیز عنوان پرونده پنجمی است که قرار شده مشترک با کشور ترکیه، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گیرد.

این پرونده‌ها آذرماه ۱۴۰۰ در شانزدهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس که قرار است در سریلانکا برگزار شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.