روند واگذاری پایگاه‌های آمریکا به نیروهای دولت افغانستان آغاز شد
11 اردیبهشت 1400 - 13:03
شناسه : 18391
3
یک مقام دولتی افغانستان از آغاز روند واگذاری پایگاه‌های آمریکا به نیروهای دولتی این کشور خبر داد.
پ
پ

به گزارش  خبرگزاری فارس، در پی اعلام رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی، وزارت دفاع افغانستان امروز شنبه (۱۱ اردیبهشت، ۱ می) از آغاز روند تخلیه و واگذاری پایگاه‌های آمریکایی به نیروهای دولتی افغان خبر داد.

یک منبع آگاه به خبرگزاری الجزیره گفت که کمیته‌های مشترکی برای نظارت بر تحویل پایگاه‌های آمریکایی به نیروهای دولتی افغانستان تشکیل شده است.

این در حالی است که از زمانی که بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برنامه خود را برای خروج از افغانستان اعلام کرده، تاکنون تقریباً ۶۰ پرسنل نظامی خارجی افغانستان را ترک کرده‌اند.

پیش از آن نیز «جو بایدن» گفته بود زمان پایان طولانی‌ترین جنگی که آمریکا درگیر آن بوده فرا رسیده است.

سرپرست سفارت آمریکا در کابل نیز در سخنانی گفته بود که این کشور از چند سال پیش به این نتیجه رسیده‌بود که جنگ افغانستان به یک بن‌بست رسیده‌ و آمریکا در این جنگ پیروز نخواهد شد.

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان نیز سه‌شنبه گذشته در سخنانی گفت که باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان به نفع ما نیست.

«آستین اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اخیرا اعلام کرد که روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از شماری از پایگاهها در افغانستان آغاز شده است.ائتلاف ناتو اعلام کرد ه که خروج منظم نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان از اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت ماه) آغاز خواهد شد و ظرف چند ماه تکمیل می‌شود.

همچنین «کنت مک‌کنزی» فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه شامگاه پنجشنبه گفت که خروج از افغانستان همانطور که برنامه ریزی شده بود به پیش می‌رود.

وی که با شبکه خبری «الحره» صحبت می‌کرد، افزود: «ما در روند (خروج) قرار داریم و هم اکنون ما خروج را آغاز کرده‌ایم».

براساس توافق‌نامه دوحه، روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید تا روز شنبه به پایان می‌رسید، اما رییس‌جمهور آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که این نیروها تا یازدهم سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد؛ موضوعی که طالبان آن را نقض توافق نامه دوحه و بدعهدی آمریکا می‌دانند.

طالبان در واکنش به بدعهدی آمریکا در خروج نیروهای این کشور از افغانستان اعلام کردند تا زمانی که نیروهای خارجی حضور داشته باشند در هیچ نشست و مذاکره‌ای برای صلح شرکت نخواهند کرد؛ موضوعی که موجب نگرانی مقامات و رهبران سیاسی افغانستان شده است.

گروه طالبان پیش از این هشدار داده بودند در صورتی که نیروهای خارجی در مهلت تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، از نظر این گروه تخطی از توافق‌نامه‌ی دوحه تلقی می‌شود و آنان حملات بر این نیروها را از سر خواهند گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.