رأی الیوم: هیئت عربستانی با بشار اسد در سوریه دیدار کرد
14 اردیبهشت 1400 - 9:46
شناسه : 18449
4
روزنامه رای الیوم، دیدار هیئت عربستانی با بشار اسد و معاونش در دمشق را فاش کرد.
پ
پ

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم روز دوشنبه از سفر یک هیئت بلندپایه عربستان به دمشق و دیدار با «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه برای آماده سازی بازگشت روابط بین دو کشور خبر داد.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک سوریه نوشت: هیئت عربستانی به ریاست «خالد الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به دمشق رفته و با بشار اسد و «علی المملوک»، معاون ریاست جمهوری در امور امنیتی دیدار کرد.

به گزارش این روزنامه، دو طرف بر سر سفر آتی پس از عید فطر توافق کردند. یعنی توافق شده هیئت سعودی بعد از عید فطر برای سفری طولانی به دمشق بازگردد.

به نقل از میدل ایست نیوز، منابع مذکور گفتند دو طرف همچنین بر سر بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به عنوان گام نخست از سرگیری روابط توافق کردند.

این منابع اشاره کردند که هیئت عربستانی به مقامات سوریه گفته‌، عربستان از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور در کنفرانس سران کشورهای عربی در الجزائر استقبال می‌کند.

این گشایش در روابط سوریه و عربستان بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره دیدارهای هیئت‌های عربستانی و ایرانی است. ولیعهد سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای از تمایل کشورش به برقراری روابط قوی با ایران سخن گفت و برای ایران به عنوان کشور همسایه آرزوی شکوفایی کرد.

اختلاف عربستان و سوریه پیرامون روابط قوی و استراتژیک دمشق با تهران است. اما اکنون به نظر می‌رسد با ورود ایران به مذاکرات ازسرگیری توافق برجام، عربستان کاملا در مواضع‌ خود بازنگری کرده و رهبران آن درصدد بهبود روابط با محور ایران و سوریه و عادی سازی روابط بین تهران و ریاض هستند تا به نوعی خروج عربستان از بحران جنگ یمن را در اسرع وقت تسهیل بخشد.

منابع سوریه به رای الیوم جزئیات زیادی از ملاقات هیئت سعودی در دمشق فاش نکردند. اما اشاره کردند، دیدار سازنده بود و یخ روابط بین دو کشور را شکسته است.

عربستان روابط خود را کلا با مخالفان سوریه و هیئت عالی مذاکره کننده که در ریاض مقری داشتند، قطع کرده و مقر رسمی آن را بسته است.

هنوز مشخص نیست شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان در راس هیئت سعودی که قرار است بعد از عید فطر به دمشق سفر و بر توافقنامه بازگشایی سفارت عربستان نظارت کند، خواهد بود یا الحمیدان؟ احتمالاتی مطرح هستند که بن فرحان ریاست هیئت را برعهده خواهد داشت.

شاهزاده محمد بن سلمان در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون رسمی کشورش بر آشتی عربی، روحیه عربیت و مقابله افراط‌گرایی اسلامی تاکید کرد که این لحن آشتی‌جویانه توسط هزاران ناظر رصد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.