دلاربازها عقب نشینی می‌کنند؟ /تعقیب در بورس
18 اردیبهشت 1400 - 10:08
شناسه : 18550
9
واکنش بازارها به تحولات وین و مذکرات منطقه ای ایران می‌تواند امروز هیجان انگیز باشد. برخی البته، احتمال عقب نشینی خریداران و یا حداقل تداوم انتظار آنان را در بازار ارز مورد تاکید قرار داده اند.
منبع : اقتصادنیوز
پ
پ

اخبار روز جمعه متمرکز بر حول دو خبر تحولات احیای برجام در وین و اخبار جسته و گریخته از مذاکرات ایران و عربستان بود. به نظر میآید باید امروز شنبه منتظر واکنش بازارها بود. البته هنوز هیچ از یک تحولات به نتیجه نهایی نرسیده اما به نظر میرسد نتایج این تحولات به لبه نهایی رسیده و میتوان انتظار داشت در هفته های آینده نتایج ملموس تری را مشاهده کرد.

با این وصف جمعه دور چهارم مذاکرات وین به پایان رسید و جلسه نخست با انرژی مثبت (تعبیر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه) طرفین به پایان رسید. عباس عراقچی، نماینده ایران در وین تاکید کرده دو طرف بر بازگشت به برجام جدی هستند و البته گفته که امریکا موافق است بخش بزرگی از تحریم ها را بردارد اما همچنان تمام خواسته های ایران تامین نشده است و این مذاکرات تا زمان تامین کامل خواسته های ایران ادامه دارد. جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هم در پاسخ به سوالی نیز با تایید سخن عباس عراقچی گفته که ایران در مذاکرات وین بسیار جدی است اما نمیداند که چقدر جدی است. پیش تر هم آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که امریکا هنوز از بازگشت ایران به تعهدات برجامی مطمئن نیست.

برآیند نتایج مذاکرات وین نشان میدهد روند مذاکرات روبه‌جلو و با پیشرفت همراه بوده است؛ ایران مذاکرات را جدی می بیند، امریکا هم گفته نشانه های مثبت را در مذاکرات می بیند اما مدعی شده تحریم های غیربرجامی را حفظ می کند. با این وصف رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اروپایی گفته همچنان شکاف های گسترده ای میان طرفین وجود دارد، هر چند که از دید مقامات وزارت خارجه امریکا رسیدن به توافق در هفته های آینده (قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران) محتمل و ممکن است.

به نظر می رسد بازارها به ویژه بازار ارز امروز ممکن است متاثر از تاثیر روانی روند روبه جلوی گفت وگوی طرفین برجام، با عقب نشینی خریداران روبه رو شود اما خریداران ممکن است به دلیل وجود اخبار مربوط به شکاف های موجود میان طرفین در برجام، همچنان در انتظار باقی بمانند. در بورس هم این وضعیت بستگی به رفتار بازیگران دارد، چرا که در هفته های گذشته بازار سهام نشان داده، نسبت به تحولات  بی واکنش یا کم واکنش بوده است. در بازارهای خودرو نیز اگر چه موج و سیگنال افزایش قیمت ها به چشم می آید اما ممکن است این سیکل افزایش قیمت، پایدار نباشد.

البته بازارها تنها به مذاکرات وین چشم ندوخته اند، بلکه اخبار جسته و گریخته از مذاکرات منطقه‌ای ایران همسو با تحولات احیای برجام حساسیت برانگیز شده است. روز جمعه یک مقام رسمی وزارت خارجه عربستان موضوع مذاکرات ایران و عربستان را در بغداد تاکید کرده اما با وجود امیدواری نسبت به موفقیت دور بعدی مذاکرات، تاکید کرده هنوز نمی توان نتیجه و رأی نهایی در این باره داد. حسن نصراله، دبیر کل حزب اله لبنان نیز در صحبت هایی گفته که از مذاکرات ایران و عربستان پشتیبانی میکند. وزیر خارجه قطر نیز عنوان کرده اعراب بسیار تمایل دارند بتوانند گفت‌وگوها با ایران را برای رفع چالش های منطقه در دستورکار قرار دهند.

با ترسیم و چینش گزارش های موجود به نظر میرسد باید در انتظار اتفاقات مثبتی در روابط میان ایران و کشورهای عرب بود؛ تازه ترین مطالعات دانشگاه تل آویو هم تاکید کرده که ترمیم و بهبود روابط تهران و ریاض میتواند قاعده بازی را در خاورمیانه تغییر دهد. خریداران البته ممکن است از این ناحیه دوباره یک گام به عقب بردارند، چرا که اخبار مثبت تری دال بر پیشرفت مذاکرات منطقه ای ایران به گوش رسیده است. سایر بازارها همچون بازار سهام هم میتواند همسو با بازارهای موازی رفتارهای مثبتی را به ثبت برساند.

iran-nuclear-vienna-GettyImages-1314798683

جمعه البته تنها محدود به انتظار بازارها برای نتیجه تحولات وین نبود؛ بلکه همچنان که نیویورک تایمز هم به آن اشاره داشته، گزارش وضعیت اشتغال امریکا در آوریل ۲۰۲۱ نشان داد هنوز اقتصاد امریکا نتوانسته به سرعت رونق اقتصادی را بهبود دهد. متناسب با ناامیدواری از تقویت شاخص دلار، بازار کامودیتی ها در سمت تقاضا تقویت شد و حتی قیمت مس متاثر از گزارش مربوط به موجودی های کالا در یک رکورد تاریخی به ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید. گزارش اخیر بانک امریکا نشان میدهد که این اعداد میتواند حتی تا ۱۳ هزار دلار در هر تن هم جابه جا شود. پیش بینی خوش بینانه دیگر رسیدن قیمت مس به ۲۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۵ است که نشان از پرواز قیمتی این کالا در بازار دارد.

البته با گزارش های مربوط به تقویت سمت تقاضای جهانی در چند سال آینده و کاهش موجودی ها در جهان، برآورد مزبور را برای مس تقویت کرده است. حتی برخی از مس به عنوان نفت جدید نام می برند که همان نقش استراتژیک را میتواند در بازارها ایفا کند.

متاثر از این بازار کامودیتی ها، به نظر میرسد امروز بازار سهام، در سمت سهام کالامحور با تقویت تقاضا روبه رو شود و شاهد حضور قوی شاخص سازهایی همچون فملی در بازار باشیم. همچنان که قبلا هم گفتیم، بازیگران بازار سهام البته ممکن است همانند چند هفته گذشته، کم واکنشی یا بی واکنشی را در دستور کار قرار دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.