زنگنه: اگر تحریم نبود، سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت ۲ برابر می‌شد
30 اردیبهشت 1400 - 14:29
شناسه : 18927
12
وزیر نفت عنوان کرد: اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران نبود و می‌توانستیم از فاینانس، منابع مالی خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، قطعا سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت ۲ برابر می‌شد.
پ
پ

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، در شصت و هشتمین برنامه افتتاح طرح‌ها، با فرمان ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری، طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت در دو استان خوزستان و بوشهر با ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به بهره برداری رسید.

در این برنامه بیژن زنگه با اعلام اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت متکی بر ظرفیت‌های داخلی است، گفت: اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران نبود و امکان استفاده از فاینانس، منابع مالی خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، قطعا سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت ۲ برابر می‌شد.

وی اعلام کرد: سالی نزدیک به سه میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی توسط بخش غیردولتی سرمایه گذاری شده است که تقریبا در مواردی بیش از کل بودجه عمرانی کشور است، این موضوع در شرایطی بوده است که با تحریم همراه بودیم. باید به مردم اعلام شود که اگر تحریم ها را نداشتیم و می توانستیم از فایناس، منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم این میزان سرمایه گذاری دو برابر می شد.

زمانی که گفته می شود از اعتبار و تعاملات بین المللی برای توسعه استفاده کنیم منظور این نیست که به مسایل داخلی توجه نمی کنیم بلکه باید از آنها اضافه بر ظرفیت های داخلی بهره مند شویم.

زنگنه اظهار داشت: با حرکتی که در صنعت نفت آغاز شده است و امیدواریم ادامه پیدا کند، عمده سرمایه گذاری ها متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی است.

وی با بیان اینکه «امروز سه طرح افتتاح می شود» در مورد طرحی که در مسجد سلیمان افتتاح شد، گفت: بسیار خرسندم که در این محل طرحی با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره آمونیاک با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلار افتتاح می شود.

زنگنه افزود: این موضوع صنایع پایین دستی را در بر می‌گیرد و ارزش محصولاتش به صورت سالانه ۲۹۰ میلیون دلار است.

وزیر نفت اظهار داشت: ما اجازه و موافقتی برای ایجاد پالایش را هم در مسجد سلیمان متکی بر گازهای همراه نفت را داده ایم که امیدواریم به اجرا برسد تا در این منطقه که مهد تولد صنایع نفت ایران است و مردم آن به سرمایه گذاری نیاز دارند، سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

پتروشیمی در مسیر تحقق هدف ۱۰۰ میلیون تن تولید

زنگنه اظهار داشت: طرح دوم، طرح متانول پتروشیمی سبلان است که سرمایه گذاری آن از طریق گروه انرژی سپهر و پترو فرهنگ صورت گرفته است.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: ظرفیت این طرح تولید در سال ۱.۶۵ میلیون تن متانول با سرمایه گذاری ۴۰۶ میلیون دلار در منطقه عسلویه است که محصولات آن کاملا صادراتی و سالی ۴۱۰ میلیون تن خواهد بود.
وی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال می رسد، گفت: با طراحی انجام شده و با توجه به متانول در اختیار، پنج میلیون تن از این متانول وارد زنجیره تولید پروپیلن می شود و به تولید داخل اضافه خواهد شد.
زنگنه اظهار داشت: به پروپیلن نیاز بسیار زیادی داریم زیرا براساس تصویب دولت قرار است تا خط پروپیلن از عسلویه به شمال شیراز کشیده شود و نیز باید بازار خارجی متانول را متعادل کنیم.
وی با اشاره به طرح سوم از مجموعه افتتاح طرح‌های امروز گفت: طرح سوم طرح پنتان و هگزان اکسیر حلال است که سرمایه گذاری آن ۴۸ میلیون دلار با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال است.
زنگنه خاطرنشان کرد: در واقع با افتتاح این طرح ها، ۱۰ طرح از بسته طرح های جهش دوم باقی می ماند که تا پایان سال ۱۴۰۰ و بخشی از آن در اوایل سال ۱۴۰۱ به نتیجه می رسد و تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن که هدف برنامه است خواهد رسید.

زنگنه در توضیح طرح جهش سوم خاطرنشان کرد: این طرح تولید ایران را در مدت چهار سال به ۱۳۳ میلیون تن با ارزش ۳۷ میلیارد دلار با پایه قیمتی سال ۹۵ می رساند.
وزیر نفت اظهار داشت: برخی از این طرح‌های اعلام شده تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند  و به طور متوسط با حدود ۳۰ درصد پیشرفت همراه بوده اند.
وی با آغاز عملیات سه مگا پروژه خوراک ترکیبی در هفته‌های آینده، اظهار داشت: در ابتدا مگا پروژه هرمز خلیج فارس با ظرفیت ۵.۸ میلیون تن است.
زنگنه افزود: طرح دیگر مربوط به نفت و گاز آریا با ظرفیت ۴.۸ میلیون تن است که محصولات جدیدی را ارائه می دهند و قرار است تا سال ۱۴۰۶ به بهره برداری برسند و ما آنها را به جهش سوم اضافه کرده ایم.
وی ادامه داد: در خرداد ماه قرار است در غرب کشور مجموعه ای از طرح ها که مجموعه ای از طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت، توسعه میدان های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و پایین دستی است، آغاز شود که در مجموع مبلغ سرمایه گذاری آن حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که به نظر می رسد تحولی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی کشور نقش مهمی در توسعه صنعت پتروشیمی دارند، گفت: اکثر آنها در بورس حضور دارند و در تامین ارز کشور نقش تعیین کننده ای را در سال های تحریم ایفا کرده اند.
زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم آنگونه که حق مردم و صنعت پتروشیمی است عمل کنیم سریعتر از این ها رشد خواهیم کرد و زمینه ایجاد اشتغال، توسعه و توانمندی را برای کشور ایجاد می کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.