تصاویر ایران قدیم در نمایشگاه عکس های سوروگین مسکو
06 خرداد 1400 - 8:13
شناسه : 19144
5
نمایشگاه مجازی از عکس های آنتوان سوروگین ( ۱۸۳۰_۱۹۳۳م)با عنوان «تصاویری از ایران» با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، انتشارات زمان و خانه موزه سولژنیتسین روسیه در مسکو از روز چهارشنبه برپا شده است.
پ
پ

 به گزارش ایرنا، آنتوان سوروگین در سال ۱۸۳۰ میلادی متولد شد. وی  از عکاسان مطرح برجسته روزگار خود محسوب می‌شود و در تاریخ عکاسی ایران سهمی قابل توجه دارد.

وی در شهر تهران در خانواده ای روس تبار متولد شد. پس از فوت پدر، خانواده سوروگین به تفلیس رفتند و آنتوان جوان در گرجستان با یکی از عکاسان به نام دیمیتری ژرماکف  آشنا می شود.

ژرماکف هم اطلاعات شرق شناسی داشت و هم با قوم شناسی آشنا بود و سفرهای زیادی به ایران و آسیای مرکزی و قفقاز داشت. تحت تأثیر او، سوروگین کوشید هنر عکاسی خود را ارتقاء بخشد و با فن عکاسی مستند آشنا شد و از این طریق توانست زندگی و حیات مردم ایران را به تصویر بکشد.

تصاویر ایران قدیم در نمایشگاه عکس های سوروگین مسکو

هنرمندانی چون سوروگین و ژرماکف در زمینه جمع آوری منابع قوم شناسی و شرق شناسی تلاش کردند. با عکس های آنها تصاویری جذاب  از آداب و رسوم و سنتهای مردمان ایران و قفقاز جنوبی و آسیای غربی به جا مانده است. در زمان انقلاب مشروطیت در سال ۱۹۰۸ میلادی، آتلیه سوروگین در تهران تخریب و مورد دستبرد واقع شد. از مجموعه غنی  آرشیو هفت هزار قطعه ای او، تنها دو هزار قطعه عکس به جا ماند. فرزند او بخشی از عکس های به جا مانده را جمع آوری کرد.

بخشی از نگاتیو این عکس ها در انستیتو اسمتسون نگهداری می شود و قسمتی از تصاویر در موزه ها و آرشیوهای هلند و روسیه باقی است.

سوروگین در سال ۱۹۳۳ میلادی در تهران درگذشت و در قبرستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

بازدید از موزه آثار مهاجرین روسیه 

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه از موزه مهاجرین روسیه با عنوان «آلکساندر سولژنیتسین» بازدید و با مسئولین این موزه دیدار و گفت و گو کرد.

جلالی در دیدار با ویکتور ماسکوین رییس موزه ضمن ارزشمند دانستن ایجاد چنین موزه ای، جمع آوری اسناد و مدارک و آثار مهاجرین روسیه از سایر کشورها را بخش مهمی از تاریخ روسیه عنوان کرد که در شناخت بیشتر از این کشور و مردم آن و راهی که تا به امروز پیموده اند کمک زیادی خواهد کرد.

تصاویر ایران قدیم در نمایشگاه عکس های سوروگین مسکو

رییس موزه سولژنتسین نیز در این ملاقات به سابقه و تاریخچه این موزه اشاره کرد و افزود:معتقدم وقتی قشر عظیمی از مردم یک کشور در خارج زندگی می کنند باید پلی بین کشور اصلی و مهاجرین ایجاد کرد و این پل دوطرفه است.

وی از همکاری با ایران ازجمله دانشگاه تهران و رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان ابراز رضایت کرد و خواستار توسعه و گسترش بیشتر همکاری ها شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.